Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Oh ja! Bas sterkte!

2. Remco

Remco Guest

Sterkte Bas!

Ik ben nu druk aan het 'marktplaatsen' en ik hoop dat ik vanavond een 450D ergens kan oppikken! \o/

3. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Laat ons maar weten of je uiteindelijk iets hebt gevonden!
    Succes:)

4. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Hier is mijn vergelijkingsreview tussen de sigma 10-20 F4/5.6 en de Tokina 12-24 F4

Simga 10-20

De bouw
    De sigma 10-20 voelde behoorlijk lekker aan in mijn hand.
    Het heeft een stevige bouw en ziet er mooi afgewerkt uit.
    Hij heeft de standaard sigma coating wat een soort stof-achtig gevoel geeft en je betere grip geeft.

Autofocus
    Natuurlijk hoeft een auto-focus op 10mm bijna niks te doen want alles is toch al bijna scherp, en zoals met de meeste groothoek lenzen wordt aan geraden om je bereik naar F8 op te krikken als je gaat fotograferen dan is dat dieptegevoel al helemaal verdwenen.
    Toch zal de autofocus wat moeten doen als je bijvoorbeeld meer richting de 20mm gaat.
    De autofocus was snel en redelijk stil, je hoorde hem wel maar niet echt storend.

Scherpte en Vervorming
    De lens was enorm scherp (zoals je in de foto hier onder kunt zien) ook al was hij helemaal open (f4 op 10mm, F5.6 op 20mm)

100% crop van het midden van de foto

De lens heeft wel enorm veel last van vervorming op 10mm!
    Hoewel dit vrij logisch is op 10mm is het wel een extreme variant hiervan.

Deze lenzen staan rechts op de foto maar zoals je kan zien is dit geen normale verhouding van een lens!

Nog een voorbeeld maar nu boven in het plaatje bij de verkoper, zoals je kunt zien heeft hij nogal een vervorming.

Bij het totaal plaatje kun je eigenlijk zien dat je als het ware naar het midden van het plaatje wordt gezogen vanwege de vervorming. Je kunt het heel goed zien in de hoeken en bijvoorbeeld de monitor.

De Chromatische aberratie viel wel mee hoewel de sigma wel een voorkeur heeft naar oranje/rood.
    Maar dit is natuurlijk niet te voorkomen op zo'n groothoek.
    je zie het redelijk goed op de 100% crop van de lenzen hierboven.

Camera: Canon 7D
    ISO: 2000
    Shutter: 1/125th
    Focal: 10mm
    Witbalans: Auto
    Diafragma: F4

2e voorbeeld

Ook hier weer een duidelijk voorbeeld van vervorming.
    De hand van Tom lijkt wel op gezwollen en rechts is er ook van alles aan de hand.

Zoals je hier kunt zien is de body van een canon eos 1D nu wel enorm breed geworden!
    Ook zie je hier nogal wat CA.

Ook mijn 50mm F1.4 vertoont onder in het plaatje toch nogal wat vervorming.

ISO: 500
    Shutter: 1/100th
    Diafragma: F5.6

3e voorbeeld

Ook hier weer de behoorlijke vervorming van de lens te zien.
    Mijn verhouding van mijn lichaam klopt nog wel maar kijk naar de knie van de verkoper, daar is het toch duidelijk te zien.
    Ook het plafond toont nu op het laatst een enorme buiging richting links.

4e voorbeeld

Toch heeft de lens er minder last van als je een beetje gaat zoomen en de vervorming verdwijnt eigenlijk al wanneer je helemaal in gezoomd bent om 20mm.

Op deze setting toont hij bijna geen CA en is hij enorm scherp!
    Dit is een 100% Crop van mijn oog.

Ook op plekken waar hij normaal moeite zou hebben met al die factoren heeft lens nu geen enkel probleem.

Focal: 20mm
    Diafragma: F5.6

Conclusie:
    De sigma 10-20 is een prachtige lens met een goede bouw.
    Hoewel er met de scherpte niks mis is toont deze lens wel een behoorlijke vervorming op 10mm.
    Dit is te verhelpen door al een beetje te gaan zoomen en op 20mm is hij eigenlijk al verdwenen.
    De chromatische Aberratie (CA) valt echt enorm mee en zeker voor een groothoeklens die hier nogal snel last van heeft.
    De autofocus doet zijn werk goed maar kon toch nog wel een tikkeltje zachter.
    De lens voelt goed aan en heeft een zeer degelijke bouw.

Tokina 12-24 F4

De bouw
    De bouw van deze lens is echt uitstekend!
    Voelt erg solide aan en ziet er ook goed uit.
    Hij is wel een tikkeltje aan de zware kant maar dat geeft mij meer het gevoel dat hij wel tegen een stootje kan en niet snel kapot zal gaan.

autofocus
    De lens maakt gebruik van een clutch systeem om te wisselen tussen auto focus en manual focus.
    Dit houd in dat je de focusring naar beneden moet schuiven om voor autofocus te gaan en naar boven moet duwen om manual focus te gebruiken.
    Dit voelt enorm fijn aan en daar kan je snel aan wennen.
    De autofocus is enorm snel en je hoort hem gewoon niet (behalve als je echt je oor er tegen aan zet)

Scherpte en vervorming

De lens is echt enorm scherp en heeft eigenlijk geen problemen op dat vlak.
    De vervorming is ook echt minimaal ook op een focal als 12mm!
    Waar de lens wel de mist in gaat is de CA.
    Zoals de verkoper ook al zei is het merk Tokina nogal gevoelig voor de kleur paars in die vervorming en dat zie je wel in de foto's.

Deze foto laat duidelijk zien dat er eigenlijk bijna geen vervorming is op 12mm

De scherpte is echt enorm goed en behoud veel details, ook op wat langere afstanden.

Ook in de hoeken of boven in het plaatje toont de lens geen vervorming of nauwelijks.

Wel heeft de lens zoals ik al aan gaf best veel last van CA, zoals je hier boven in de foto kunt zien.

Shutter: 1/80th
    Focal: 12mm

Voorbeeld 2

Ook deze foto laat de minimale vervorming weer zien, wel toont deze foto ook weer de zwakte van de tokina namelijk de Ca.

Op deze foto kun je goed zien dat bij Tom zijn hand er geen vervorming is, maar dat zijn hand dus wel gekleurd is met een paar CA kleuren.

Deze lenzen tonen een beetje vervorming maar wel veel CA.

Shutter: 1/80th
    Focal: 12mm

Conclusie

De Tokina is ook weer een geweldige lens!
    Hij is enorm scherp en toont weinig vervorming op 12mm.
    Zoom een klein beetje in en de vervorming is helemaal weg!
    Ook is het fijn om een vast diafragma over het hele zoombereik te hebben, namelijk F4.
    Wel heeft de lens enorm veel last van CA.

Eindconclusie tussen de 2 lenzen

Beide lenzen zijn echt geweldig, ze hebben alle 2 hun voor en nadelen.
    Sigma wordt veel beter geleverd in Nederland en is makkelijk bij verschillende winkels te halen.
    De tokina wordt bijna niet verkocht in Nederland en zou je uit het buitenland moeten halen en zal met reparaties en dergelijke weer wat lastiger worden.

Optisch gezien liggen beide lenzen qua scherpte redelijk gelijk, ze zijn beide echt enorm scherp en hun autofocus werken goed.
    De autofocus van de sigma is iets luidruchtiger als de Tokina maar dit is niet storend.
    Ook vind ik het schakelen tussen MF en AF bij de Tokina fijner vanwege het Clutch systeem.
    De vervorming is wel veel erger dan bij de Tokina maar zoom in en je vervorming wordt ook al stukke minder.
    Bij de tokina heb je wel veel meer last van CA en dit kan natuurlijk storend zijn.

De prijzen liggen redelijk gelijk en het zijn gewaagde tegenstanders.
    Ze hebben beide een zoombereik van 2x (de sigma gaat van 10 naar 20 en de Tokina van 12 naar 24)
    Wel heeft de Tokina het voordeel dat zijn diafragma vast blijft op F4 terwijl de Sigma door loopt naar F5.6

De problemen van beide lenzen zijn makkelijk weg te halen binnen photoshop maar het is aan jou de keuze of je liever voor die 2mm wijder gaat en dan liever het plaatje terug vervormd binnen photoshop of dat je die 2mm niet erg vind en dan maar de CA weg haalt binnen photoshop.

Mijn persoonlijke keuze gaat nu uit naar de Tokina, die een paar kleine puntjes boven de Sigma uit steekt.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan;)

Groetjes,

Luuk

5. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Amen!

Wat een prachtig hoofd heb ik toch op die foto's, haha.
    Ik neig nu ook naar die tokina, die in Nederland gewoon online bestelbaar is btw ;)

6. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Nette review luuk. De tokina ziet er idd beter uit. Vooral de vervorming van de sigma is niet mooi. De tokina is toch gewoon te koop bij kamera-express en fotokonijnenberg?

Thx voor de sterkte berichtjes. Operatie is goed gegaan. heb nu nog geen last van mijn schouder. :). komt mss nog wel. Maar bedankt iig!

7. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Tokina is wel te bestellen in Nederland hoor, maar is moeilijker aan te komen dan de sigma.
    Tokina heeft namelijk nog niet echt een plek op de Europese markt (alhoewel die er wel langzaam komt hoor!)

8. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Ik heb die 12-24 hier ook, prima lens. Ik gebruikte hem enkel op 24 mm though, en nu ik fullframe werk vind ik 35mm wijd genoeg.

Dus deze gaat binnenkort de verkoop in :)

9. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Als hij de verkoop in gaat binnenkort dan heb ik wel interesse om hem over te kopen! :)

10. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    en anders ik wel!

11. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb zojuist een nieuw SD kaartje gekocht, 4 en een half gig is toch echt te weinig als je ergens heen gaat. Nu zei de verkoopster dat het veel beter is als je alles op de camera wist (defragmenteert). Dat het gewoon helemaal niet slim is om op de computer je kaartjes te legen. Dan gaan de kaartjes nogal snel kapot.

Dat was even nieuw voor mij, ik gooide alle foto's er op de PC af. Dus dan moet ik dat maar niet meer doen.

Edit:

Fucking lelijke ruis.

Tom! Die foto van onze signature zeg maar, krijgen wij die ooit eens te zien? :+
    En van u kon ik toch eens Lightroom lenen?
    Dan zou ik die wel bij het volgende uitje willen lenen als dat mag, dan kun je ook even de 75-300 doos terug geven :)
    Ik heb er absoluut geen haast mee hoor, maar toch.

Laatst bewerkt: 29 okt 2010
  12. Remco

Remco Guest

Even een vraagje hoor. Wat is het verschil tussen de kitlenzen 18-55mm en de 18-55mm IS?

13. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    De 18-55 IS is de verbeterde versie van de normale 18-55.
    Naast dat hij dus Image stabelizer heeft (wat de 1e niet heeft) is hij optisch ietsjes beter als de 1e ;)

@bonbridge, die ruis is makkelijk weg te werken in Lightroom, ik raad je aan om het toch maar te gaan proberen :9

Daarnaast heb ik die foto ook van onze groepsfoto, zal hem zo wel online gooien :)

14. Remco

Remco Guest

Doe dat! :+

15. Remco

Remco Guest

Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2010
  16. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ach Remco, als je blijft kijken zul je altijd iets beters vinden. Als ik jou was zou ik zowieso voor nikon gaan.....ahum, voor de 450D gaan. Kun je hele mooie foto's mee maken en het geld wat je overhoudt in goed glaswerk steken , wat toch het allerbelangrijkste is...en haal dan iig de 50mm prime

17. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Je hebt een goede keus gemaakt hoor, en de 500D is leuk maar om daar nou 300 euro meer aan uit te geven voor 1 "aardige" lens erbij maar geen tas of 2 memory kaartjes erbij is toch al weer een groot verschil!
    Als je echt heel graag toch de 500D wilt dan kun je nog overwegen de 500D + 18-55 IS te kopen dan is het in totaal 549 euro maar ik zou het gewoon bij de 450D houden ;)
    En net als Nusti zeg ik: koop die legendarische 50mm F1.8! :)

18. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Zelfs ik zeg 450D ! Zoveel scheelt ie niet met de 500D :)

19. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    500D heeft video functie, right? Of is dat vanaf 550D?

20. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    500D heeft ook video, maar niet uitgebreid. kunt niks veranderen aan settings zoals framerate of size.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina