Laat ik beginnen met te vragen hoezo ik mezelf tegen spreek? Die eerste zin had ik misschien beter kunnen quoten, maar ik dacht ik haal een zin uit Rampage stukje en ga daarop in. Dus dat zijn niet mijn eigen woorden.
Al vermoed ik dat je bedoelt dat ik mezelf tegen spreek, omdat ik eerst spelers afkraak en daarna iets zeg over de trainer. Die dingen kunnen toch ook samen gaan.
Ik doelde meer op het feit dat je samengevat de selectie kut vind, maar een paar posts laten de coach hekelt omdat de selectie niet goed voetbalt. Die indruk kreeg ik
Waarom ik Jol niet geschikt vind:
- Ajax cultuur heeft hij eigenhandig Amsterdam uit geschopt.
Defineer de "Ajax" cultuur, want dat was vorig seizoen ook al gaande en toen hoorde je niemand!
- De hele Ooijer Alderweireld situatie.
True, echter nogmaals, wij zien Toby niet op de training. Of jij wel soms? En ja, dat weeg ik zwaarder dan de prestaties 90 minuten in de week. Als Toby het 6 dagen totaal niet laat zien en enorm tegenvalt, stel ik hem ook niet op. Misschien dat jij daar anders over denkt
- De volledige absentie van enige vorm van positiespel (ja dit was vorig jaar ook al zo, maar toen verbloemde Suarez, en in mindere mate Siem, het)
Hoe kunnen Luis en Siem het matige positiespel nou verbloemen? Dat spel werd beter en is vervolgens compleet in elkaar gestort. Mijn vermoeden is dat dit met Pantelic heeft te maken, dat was imho een speler die qua kwaliteit er niet boven uit steeg, maar wel er voor zorgde dat het middenveld in hun positiespel kon komen.
- Sowieso een volledig gebrek aan een fatsoenlijke spelopvatting (alles op Suarez)
Heeft ook met het middenveld te maken i.m.o. en daar kom ik zo op terug
- Laffe opstellingen (Demy - Lindgren - Enoh allemaal op 1 middenveld
)
Laf? Demy speelde op 10 een goede wedstrijd, is geen klassieke 10, maar deed het niet onaardig.
- Emanuelson weer misbruiken als linksback
Tja, daar kan je boeken over schrijven, als Urby op 1 plek zou hebben gestaan de afgelopen jaar had hij zich beter kunnen ontwikkelen. Echter had hij dan ook niet zo veel gespeeld. Urby is het manusje van alles geworden en heeft de net-niet factor.
- Anita 10 wedstrijden op rij een onvoldoende laten halen en te weigeren iemand anders de kans te geven (Blind). Zelfs als hij er eigenlijk niet omheen kan (toen hij Anita rechts en Emanuelson links zette)
Mee eens
- Onbegrijpelijke wissels en het daarbij zichtbare gebrek aan lef (voorbeeld tegen Twente, toen Preud'Homme overduidelijk wisselde om te winnen en Jol om niet te verliezen).
Tja, toch kan ik verdere laffe wissels niet opnoemen. Jij wel?
- Klagen over het gebrek aan buitenspelers (die schandalige opmerking na Ado).
Je doelt op die zak geld opmerking? Klopt als een bus, alleen staat Jol buiten het transferbudget en is dit niet handig gezegd, maar laten we het "woorden-in-de-mond" leggen van de pers niet vergeten.
Feit: Jol heeft geen selectiewaardige buitenspelers
Feit: Jol mag wel een perstraining gebruiken
Feit: Jol kan niet de transfers doen die hij wilt
- Vervolgens El Hamdaoui halen met de laatste centen in spaarvarken.
Kom op man, 5 miljoen voor El Hamdaoui is een koopje. Dat hij niet rendeert in een systeem wat Jol bedenkt ala, maar laten wij niet vergeten wat zijn rol onder van Gaal was toen hij excelleerde: Een compleet vrije rol, iets wat van Gaal niemand gaf.
- Niet inzien dat het weleens een moeilijke combinatie kan zijn en dat Mounir een compleet andere spits is dan het type dat het team liet excelleren in de tweede seizoenshelft vorig jaar.
Ja want jij wist dat wel? Nee Rydan, dit is imho een kul argument. Jol wilde door met Rommedahl en Pantelic. Echter wilden beide (begrijpelijk) een 2-jarig contract. Dan komt het balletje bij de directie te liggen, niet bij Jol. Dat weet je zelf ook wel.
- Het constant klagen om het halen van meer spelers waardoor we nu zitten met Tainio en Ooijer en Mido op de bank die de jeugd uit de selectie drukken.
Imho een prima constructie voor bedacht, op Ooijer na. Die mocht van mij ook wegblijven. Verder vind ik Mido en Tainio met de beperkte middelen die we hadden prima oplossingen.
- Dat constante slappe gelul waarin hij nooit antwoord geeft op vragen, eromheen draait of grapjes maakt.
Perstraining, of is dit een kwaliteit? Puntje bij paaltje is dat hij de soms achterlijke vragen de ene keer goed en de andere keer beroerd beantwoord. Klopt.
- Het gebrek aan inhoudelijke antwoorden geeft vermoedelijk ook zijn gebrek aan visie weer.
Verklaar je nader? Iemand die niet op alles een antwoord wil geven heeft meteen een gebrek aan visie? Wat moet hij dan zeggen? "We gaan de sterren van de hemel spelen met buitenspelers en snel combinatiespel" Dan zou hij nu helemaal afgebrand worden door iedereen.
- Het schijnbare gebrek aan zelfreflectie (iedereen is schuldig behalve hij).
Eigen hachje redden, doet iedereen als het niet goed gaat. Echter wil ik de woorden van Blind zelf nog wel horen.
- Jeugdige spelers die niet de kans krijgen (Blind, Bonevacia, Eriksen), zelfs als hij er eigenlijk weer niet omheen kan (Eriksen toen Siem uitgeschakeld was. Enoh en Demy in een vormcrisis en Bonevacia niet te durven laten starten. Weet niet meer welke wedstrijd dat was).
Klopt jeugd krijgt weinig kansen bij Jol
Moet ik nog even doorgaan, denk dat dit al een aardig lijstje is.
Dat is hetgeen wat ik Jol verwijt, ietsje meer dan "Ja Jol geeft de jeugd geen kans".
Ik heb ooit gelezen in een column dat "de Ajax-supporter gaat niet enkel zijn team aanmoedigen, nee hij/zij gaat naar de Arena om te kijken of de opstelling wel goed staat". Dat vind ik prachtig, die cultuur moet terugkomen en dat is best mogelijk, ook met deze selectie.
Is dat ook niet de reden van alle kritiek?
Ik heb hier op deze computer zelf een bestandje staan van een kantje of 5-6 hoe ik het graag zou zien. Als je interesse hebt kan ik hem wel sturen
.
Nee hoor, heb helaas geen tijd om dat te lezen
Maar om op je echte vraag terug te komen..Tjah ik ben een leek en heb geen lijstje met kandidaten die aan bepaalde eisen voldoen. Ik heb een zeer goed gevoel bij Bielsa, die Chili de positieve uitzondering maakte op het WK en handelt volgens de Ajax methode (4-3-3, echte buitenspelers, fris spel, lef). Verder zou ik het zo 1-2-3 niet weten, maar het is ook wel makkelijk om zoiets te verlangen van mij.
Dan komt Bielsa, dan wilt hij 4-3-3 voetballen..........maar met welke spelers?
Ik kan je wel een paar dingen aangeven die ik graag in een trainer zie:
- Werkt goed met jeugdig talent
- Houdt vast aan de Ajax filosofie
- Laat zijn team goed en verzorgt veldspel spelen met echte flanken
- Goed veldspel: Op zijn Cruijffiaans, linies dicht op elkaar, driehoekjes, korte passing, hoge druk bij balverlies over hele veld om snel terug te veroveren, beweging zonder bal(!!!!)
Gewoon een paar dingen hier. Het heilige einddoel moet dit zijn:
[yt]LS1TgoF8htg[/yt]
Op de lange termijn denk ik dat Johan met zijn visie dit erin kan krijgen in de jeugd dus wat ik verder graag zie in de organisatie:
- Slop eruit
- Vd Aat eruit
- Wellicht ook vd Boog eruit
- Herstructureren van jeugd olv Johan
- Aanpakken van het salarishuis. Daarmee bedoel ik dat spelers niet zomaar weer grootverdieners worden. Het moet weer een "eer" zijn om voor Ajax uit te mogen komen.
Een eer, om vervolgens geen hond meer te kunnen halen en te kunnen betalen. Het salarishuis wordt aangepakt en er zijn structurele veranderingen gaande om de financiele situatie veilig te stellen. Echter is het zo grappig om te zien dat het hele bestuur er uit moet terwijl die een enorme zak geld dan meekrijgen. Ja dan ben je goed bezig.
Het bestuur zit er, voor de lange termijn en die krijg je er op de korte termijn niet uit. Face it, de stap van Keje is een stap in de goede richting. Echter zou ik wat ballen van Johan willen zien en hem 2 wekelijks aan tafel zien schuiven met bestuur en trainer. Dat zou ik willen en dat, dat gaat niet gebeuren.
Tot slot mijn eigen ideale opstelling met het huidige materiaal:
Steek
vd Wiel - Alderweireld - Vertonghen - Blind
Bonevacia
Eriksen - Emanuelson
Suarez - Mounir - Sulejmani
Dan verander je dus 3 posities met jeugdspelers, alsof het dan wel goed zou gaan tegen Real? Het is een goede opstelling, maar ik heb mijn twijfels bij de grote wedstrijden als de voorhoede uit vorm is. Gaat een Eriksen Suarez corrigeren? Gaat een Blind Emanuelson corrigeren? Nee, op termijn een goede opstelling, begrijp mij niet verkeerd, maar niet de opstelling die Ajax nu gaat brengen wat het mist: Punten. Hoe het beter moet? Geen idee, hoe haal je spelers uit een vorm crisis? Daar zijn denk ik vele theorien over waar net zo veel verdeeldheid over is als over rekken/strekken bij de warming op: De helft zegt dit, de helft zegt iets anders. Punt blijft dat vorm een hoop beinvloed, zowel positief als nu negatief het geval is.Klik om te vergroten...