Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BlackTerror

    BlackTerror Delicious

    Berichten:
    1.118
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik zit nu in het tweede jaar van mijn studie, en als ik klaar ben ben ik 22 (als het goed is8))
    Ik vind het echt een leuke studie, alleen wil op mijn 22e nog echt wel iets anders gaan doen voordat ik echt een full-time baan wil. Dus ik kan of een master gaan doen, of een andere studie. En dan zat ik te denken aan iets met muziek, zat daar al voor deze studie aan te denken. Alleen leek de kans op een goede baan me dan niet zo groot. Of je moet heel goed zijn/geluk hebben.

    Alleen met de nieuwe overheidsregelingen is dit dus bijna onmogelijk, met die duizenden euro's aan instellingscollegegeld? Tenminste, ik heb echt geen zin om me diep in de schulden te moeten steken voor nog een studie erbij. Best wel raar vind ik, geen studiefinanciering oke, maar waarom wordt een tweede studie zo duur? Het is toch juist goed als mensen doorstuderen?
     
  2. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Vandaag met m'n coach op het HVA gesprek gehad over dat ik wil switchen van opleiding. Hebben het oa gehad over Sportmarketing.
    Sportsmarketing is dus gewoon bijna dezelfde opleiding als CE, alleen dan iets sport georienteerd en je MOET stage lopen bij een sport organisatie.
    Zij raden me aan om als ik die opleiding wil gaan doen, ik dan gewoon beter CE kan gaan doen omdat je dan veel breder georiënteerd bent wat je later meer mogelijkheden geeft.
    Nu ga ik deze opleiding wars alsnog doen, maar dan over een paar jaar en dan als het een beetje meezit in de States.

    We zijn uiteindelijk op International business & management study's(IBMS) gekomen. Volgende week heb ik op de Fraijmaborg een gesprek met een dude die over die opleiding gaat om te kijken of ik evt. in aanmerking ga komen met wat eventuele vrijstellingen.

    Is er iemand die ervaring heeft met de IBMS?
    Wouws, jij hebt toch IBMS gedaan?
     
  3. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit nu zelf in het tweede jaar van CE (HES). Wat alle docenten en mensen zeggen of SPM is dat het bijna identiek is aan CE, verschil? Extra uurtje gym en ipv een voorbeeld met Unilever heb je het altijd over Nike of Addidas of andere sport dingen.

    IBMS wel wat over gehoord. IM is een soort CE maar dan engels, en IBMS is een soort gegeleide en veel meer gericht op retail. Maar dit weet ik absolut niet zeker...dit dacht ik!!

    edit.
    Het propedeuse jaar is bijna hetzelfde voor alle opleidingen aan de HES zodat je na het eerste half jaar nog makkelijk kan wisselen als je het niet leuk vindt of voor wat voor rede dan ook.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2010
  4. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    IBMS was ook een optie voor me , maar die is me afgeraden door 2 mensen die de studie hebben gedaan en ik vond persoonlijk sportmarketing iets meer voor mij. Klopt dat het erg lijkt op CE , maar alsnog had ik daar veel minder mee dan met Sportmarketing dus ik alsnog daarvoor.
     
  5. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben vandaag naar voorlichtingen geweest op de UU. Nu heb ik een vraag over een opleiding wat wordt gegeven; gametechnologie. Je leerd er o.a. 3D modelleren, maar nu wil ik graag weten of je daarvoor een bepaald vakkenpakket nodig heb (met zaken zoals tekenen of een bepaalde Wis). Heeft verder iemand enig idee of er wel genoeg werk voor is te vinden?
     
  6. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat was zegmaar een vraag die je daar wel wat had kunnen stellen:+
     
  7. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Het was een practicum, en voordat je een vraag kon stellen na het bouwen van een klein huis, moesten we al door naar motion capture :F:. Helaas kon ik niet de algemene presentatie ervan bijwonen, want toen moest ik naar informatiekunde.
     
  8. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Als je al te lui bent om even te googlen denk ik niet dat het iets voor jou is.
     
  9. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Informatica heeft veel wiskunde, maar dat gedoe met 3D modelleren juist weer niet echt. Vooral op gamesgebied heb je aan de informaticakant (het echte werk dus), het programmeren enzo, wel wat wiskunde nodig. Voornamelijk lineaire algebra is dan wel erg handig.
     
  10. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Dan kan ik informatica en gamedesign afschrijven, want ik heb geen WisB.
     
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Game Design als in het modelleren enzo? Want dat is totaal geen beta-opleiding. Maarja, ik Delft zien ze Bouwkunde ook niet als een echte opleiding. :+
     
  12. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Op de site van de UU staat dat je er WisB voor nodig heb. Ik kan me er wel in vinden als het gaat om Informatica, maar het 3D modelleren niet zo zeer. Al is gamedesign niet alleen 3D modelleren....
     
  13. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Nogmaals, kijk is verder dan je neus lang is, je kan gewoon in de zomer een opfris cursus volgen...
     
  14. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ik heb gamedesign gedaan zonder wiskunde B ;)

    Ze kijken naar je portfolio en of je een leuk verhaal te vertellen hebt. Als je vertelt dat je bekend bent met programmeren weten ze al meteen dat je de opleiding volgt voor het maken van games en niet alleen om spellen te spelen.
     
  15. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    In Eindhoven heet het ook een cursus.

    Je kunt je ook afvragen of jij wel wiskundig bent. Zo is er volgens Rigest een opfriscursus, dat is erg fijn. Maar waarom had je geen wiskunde om mee te beginnen? Vond je het niet leuk of was je er niet goed in o.i.d.? Want het belangrijkst is denk ik of je een beetje technisch/wiskunde inzicht hebt. Indien van wel, kun je alles nog wel bijspijkeren/leren! :) Dan moet je je niet laten tegenhouden.


    Check ook even dat studieprogramma: http://www.uu.nl/university/bachelors/NL/informatica/gametechnologie/Pages/studieschema.aspx
    Als je dat interessant vindt, zou ik ook overwegen om de overkoepelende bachelor te kiezen. Een diploma informatica staat toch net wat netter dan iets hips als Gametechnologie. Zelf ben ik geen fan van studies die slechts een klein onderwerp uit een groot vakgebied belichten, omdat het nu populair is. Alhoewel je je natuurlijk altijd moet laten leiden door wat je leuk vindt. :)
     
  16. Aernhem

    Aernhem Wilfried Daddy Cool

    Berichten:
    1.835
    Leuk Bevonden:
    7
  17. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Gamedesign is geen informatica. Gamedesign is een kunst dat je leert door spellen te maken. Veel designers zijn ook begonnen met bord en kaartspellen.

    Als je zeker weet dat je in de Game Industrie wilt werken raad ik je niet aan om Informatica te gaan doen.

    @Aernhem:

    Getekend.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2010
  18. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Hoezo niet? Zonder informatici geen gameindustrie of we zouden slechts nog 2D of lelijke 3D games spelen. Sowieso lijken gamedesigners van zo'n opleiding in veel gevallen dingen enorm te onderschatten. Het hele technische ontwerp komt sowieso van informatici en als iets niet mogelijk is te implementeren kan je zoveel leuke ideetjes hebben, maar je gaat het niet voor elkaar krijgen.

    En die petitie moet echt door iedereen op XBW getekend worden. 3000 euro extra per jaar betalen, my ass. Ik weet niet waar ze die regel opeens vandaan hebben getoverd, maar geen programma gezien waar dat in stond.
     
  19. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ik zeg toch niet dat voor een studie gamedesign geen technische kennis nodig is. The fuck, waarom zou ik nou weer zoiets stoms zeggen. :+

    Wat ik duidelijk wil maken is dat naast programmeren en sprites tekenen er ook nog veel theorie over wat mensen leuk vinden is.
     
  20. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Nee, maar het hele afraden van een studie om te werken in een bepaalde sector doe je wel. En het technische aspect van het ontwerpen van games is minstens net zo leuk als de speltheorie, dus ik vond het een beetje jammer dat je dan zo'n advies gaat geven.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina