Ik ben bijna klaar met mijn PO voor godsdienst. Nu zijn er problemen gekomen rondom de interview met iemand van de Rooms-katholieke kerk. Daarom heb ik besloten zelf de informatie op te zoeken. Uiteindelijk heb ik dit stuk geschreven. Iemand die misschien kan helpen met hiermee dmv tips, kritiek, mening of toevoegingen? Let niet op de spellingsfouten...>.>
Rooms-Katholieke kerk en homoseksualiteit
De Rooms-Katholieke kerk maakt onderscheidt tussen homoseksualiteit en homoseksuele geaardheid. Het eest genoemde houdt in het in praktijk brengen van je homoseksuele geaardheid (seksuele handelingen verrichten met iemadn van hetzelfde geslacht). Homoseksuele geaardheid is het homoseksueel zijn. In de Rooms-katholieke kerk wordt homoseksualiteit afgewezen, maar het homoseksueel zijn niet. Je kan de standpunten van de rooms-katholieken kort samenvatten:
- Behandel homoseksuelen met respect en begrip, zoals je elk ander mens behandeld.
- Discriminatie van homoseksuelen moet worden voorkomen.
- Homoseksualiteit is is ongeordend en het is ernstige ontaarding.
- Omdat uit homoseksualiteit geen voortplanting mogelijk is op een natuurlijke wijze, is het niet goed te keuren. Immers kan alleen op natuurlijke wijze kinderen ontstaan door vleselijk gemeenschap tussen een man en een vrouw.
Volgens de rooms-katholieken is de natuurwet van seks, dat het alleen gericht is op voortplanting. Voor de kerk is de natuurwet uitermate belangrijk. Daarom keurt de kerk niet alleen homoseksualiteit af, maar ook anticonceptie, seks voor het huwelijk (of erbuiten) en zelfbevrediging. Als argumenten, gebruikt de kerk passages uit de Bijbel, zoals eerder is genoemd (Genesis, Leviticus, Romeinen etc.). In het zogenaamde Persona Humana wordt er ingegaan op ethische vragen rondom o.a. homoseksualiteit. Ik citeer een stuk van de paragraaf over homoseksualiteit:
''Dit oordeel van de Heilige Schrift laat echter niet toe te besluiten, dat al degenen die aan deze misvorming lijden daardoor in persoonlijke schuld staan; desalniettemin bewijst het, dat handelingen van homoseksualiteit naar hun intrinsieke aard ongeordend zijn en op geen enkele manier ooit kunnen worden goedgekeurd.''
In deze paragraaf komt duidelijk voor dat de kerk homoseksuele handelingen, oftewel homoseksualiteit in hun woorden, sterk verwerpt.
De Persona Humana heeft wel enige ''begrip'' voor homoseksuelen. Zo staat er dat ze in het pastoraat met bedachtzame zachtzinnigheid worden opgevangen, in de hoop hun moeilijkheden en sociale onaangepastheid eens te zullen overwinnen. Waarom begrip tussen aanhalingstekens staat, komt zo dadelijk terug.
Alhoewel de 'formele regels en standpunt' van de rooms-katholieke kerk duidelijk is, verschillen de visies per persoon. Voor elk individu is seksualiteit en geloof weer anders. Een voorbeeld is een katholieke psychiater dr. Timbos die in 1960-61 radiolezingen houdt bij de KRO. Hier brengt hij ook seksualiteit in een relationeel perspectief. Dit wijkt af van het algemene 'voortplanting en huwelijks regel' van de kerk. De bisschop van Den Bosch, meneer Hurkmans doet hierover een toepasselijke uitspraak in een interview:
'Dat ideaal is prachtig, maar dat laten we en we gaan over tot de orde van het praktijk. We passen de regels aan. Dit is echter niet de manier van denken van de kerk. De kerk zal altijd zeggen 'Het ideal moet altijd worden uitgedragen. Het ideaal schiedt u niet. Het ideaal is; man een vrouw slapen met elkaar alleen binnen het huwelijk, nadat zij voor Gods aanschijn het 'Ja' woordt heeft gegeven. De moeder der kerken weet heus wel dat het anders is, maar dit is de formele regel en het zal niet veranderen.''
Het is nu mogelijk om allemaal visies van mensen op te sommen, maar dan kan het oneindig doorgaan. In plaats daarvan wil ik de nadruk leggen op de Paus, omdat de Paus wordt vereerd in de Rooms-katholieke kerk. Paus Benedictus XVI heeft, toen hij nog de titel van kardinaal had, een brief geschreven, waar geweld tegen homoseksuelen begrijpelijk wordt genoemd en hij geeft ze de schuld van de aids-epidemie. Dit lijkt haaks te staan op het eerder genoemde begrip voor homoseksuelen. Als homoseksuelen met zachtzinnigheid worden ontvangen in het pastoraat, waarom is het dan begrijpelijk dat ze in elkaar worden geslagen? Dat is niet zachtzinnig.
De rooms-katholieke kerk lijkt zich zelf telkens tegen te spreken. Zo staan de regels in de kerk volgens hen los van de staat (scheiding kerk en staat). Echter, het Vaticaan riep de politici op om huwelijken tussen homoseksuelen geen wettelijke status te geven. Dit gaat in tegen de scheiding van de kerk en staat. Als de kerk vindt dat zijn regels los staan van de staat, dan staat de wettelijke status van homoseksuelen ook los van de kerk en mogen zij er zich niet mee bemoeien. Immers, als zij zich mogen bemoeien met de staat, dan mag de staat zich ook bemoeien met de kerk, wat ook tegen het principe van scheiding van kerk en staat ingaat.