Ik denk niet dat het zo is dat kunstenaars zich nu aanpassen aan de subsidies hoor. Een voorbeeldje; in Den Haag bezoek ik vaak een kunstgalerij 1646, gefinancieerd door de organisatie STROOM, die weer gesubsidieerd wordt door de gemeente Den Haag. Eens in de twee maanden wordt daar een kunstenaar uitgenodigd die vervolgens twee maanden de tijd heeft om een compleet nieuw kunstwerk te maken specifiek voor deze ruimte.
Ofwel, meer vrijheid dan ze normaal hebben.
Dit soort initiatieven leveren echter vrijwel niks tastbaars op. Toch staat het er elke opening in ieder geval vol. Met veel jonge mensen ook (vooral van de kunstacademie, dat wel).
Zonder de subsidies zou dit niet werken. Kunstenaars zouden zich wel kunnen aanpassen aan het grote publiek; maar het feit blijft, het grote publiek snapt niet altijd even veel van kunst. Ik kan aan mijn ouders wel proberen iets uit te leggen, maar ze hebben simpelweg de interesse niet. En om iets te maken wat Henk & Ingrid aanspreekt, maar ook een of andere grachtengordelintellectueel, dat is heel moeilijk, bijna onmogelijk zelfs.
Moeten dingen dan echt altijd voor het grote publiek gemaakt worden? Gaat het er niet om dat er een publiek is en hebben die ook niet het recht om op een bepaalde manier bediend te worden?
Ik betaal uiteindelijk ook belasting voor veel dingen die ik niet gebruik. Ik vind dat andere mensen ook wel mogen betalen voor diensten die ze zelf niet gebruiken.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Ik was bij de protesten tegen bezuinigingen op kunst, en toen stond er ook een of ander viswijf van de SP weer te schreeuwen. "JE MOT ER MET JE POTE VAN AFBLIJFUH" Dan denk ik ook van, ja hoi, hou nou maar gewoon je mond dicht als je niet normaal kan doen.
Er waren echter ook ontzettend goede toespraken. Het verslag van het 8-uur journaal was ook alles objectief. Ik heb het idee dat er ook geprobeerd wordt om mensen maar in een links schreeuwerig hoekje te drukken. En ik ben niet eens per se links, ik houd gewoon van kunst en het gaat hier ook wel om mijn toekomst (al denk ik dat ik later wel mijn geld kan verdienen met fotografie, dat ligt toch altijd weer iets anders).
Natuurlijk moet er ook bezuinigd worden op kunst, er wordt overal op bezuinigd. Het gaat vooral om de manier waarop, en het feit dat het niet evenredig is in vergelijking met andere dingen. En dat vind ik best wel erg, ja. Er wordt meer bezuinigd op menselijke expressie dan op bijvoorbeeld defensie. Dat vind ik een zorgwekkende ontwikkeling, ja (net als heel veel andere ontwikkelingen overigens met dit nieuwe kabinet).
/edit; ik ben net uit bed dus er zullen wel fouten inzitten
Laatst bewerkt: 31 dec 2010