Het huiswerk draadje [deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 8 jan 2011.

  1. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471

    [​IMG]

    Xboxworld.nl is natuurlijk helemaal te gek, maar helaas kun je hier niet de hele dag vertoeven. Nee, ook achter je Xbox zitten is geen optie. Vroeg of laat zul je eraan moeten geloven; die opdrachten voor morgen moeten toch echt af...
    Mocht je daar nou hulp voor kunnen gebruiken, dan stellen wij ons als community 24 uur per dag beschikbaar. Onze zesjesmentaliteit is misschien net wat je nodig hebt om je over de streep te duwen!

    [gb]Regels[/gb]

    • Blijf respectvol, jij had vast ook ooit moeite met je Nederlands!
    • Er zijn geen stomme vragen, alleen domme antwoorden.
    • Probeer je vraag zo specifiek te formuleren. Welk gedeelte in de opgave snap je niet? Wat zijn de stappen die je tot nu toe hebt ondernomen? Wat is het antwoord in het antwoordenboekje?
    • Indien nog niemand gereageerd heeft, blijf geduldig.

    [gb]Betoog/beschouwing/spreekbeurt[/gb]

    Het lijkt vaak lastig om een geschikt onderwerp te verzinnen, maar dat is het zeker niet! Pak iets waar je veel over weet, maar vooral actualiteiten doen het altijd erg goed.

    Bij stellingen moet je vooral niet vergeten dat ze bedoeld zijn om discussie te kweken. Probeer die dan ook zodanig te formuleren dat er veel over te zeggen valt en het mag zeker een beetje pittig zijn! Dus niet "kinderporno is slecht" (want wie is er nou tegen die stelling?), maar "mensen die veroordeeld zijn voor kinderporno moeten met volledige naam en adres in een open database worden gezet". Het is specifiek en er is voor zowel voor als tegen wat te zeggen.

    Hoe schrijf je een Betoog
    Hoe schrijf je een Beschouwing


    [gb]Wiskunde-FAQ[/gb]

    Logaritmen
    e-machten / natuurlijke logaritmen
    Gonio en de eenheidscirkel
    Differentiëren
    Kansrekening



    [gb]
    Logaritmen​
    [/gb]
    Opgaven met logaritmes zijn in het begin vaak lastig, omdat je moeilijk kunt voorstellen wat het precies is. Indien je niet weet welke stappen te ondernemen, schrijf het onderstaande schema eens op en vergelijk dat met de getallen in je opgave:

    [​IMG]

    Een logaritme beantwoordt de volgende vraag: Met welk getal moet ik a machtsverheffen om x te krijgen? Het is de tegenhanger van een macht en gebruikt het dan ook dusdanig om de rollen om te draaien.

    Een logaritme heeft een aantal handige eigenschappen:
    • [​IMG] Een machtsverheffing van een getal met een logaritme met hetzelfde grondgetal heffen elkaar op. Probeer het maar eens te beredeneren met de eerder genoemde betekenis van een log! Deze regel is handig om logaritmes weg te poetsen. Je voert dan links en rechts een machtsverheffing uit:
      log3(x) = 2
      3^[log3(x)] = 3^2;
      x = 3^2 = 9
      Het omgekeerde geldt ook:
      10^x = 100
      log10( 10^x ) = log10(100)
      x = log10(100) = 2
    • [​IMG]
    • [​IMG]
    • [​IMG] Wisselen van grontal
      De LOG knop op je GR is standaard de 10log! Je kunt de logaritme van een ander grondtal berekenen door log10(binnenstuk van je logaritme)/log10(grondtal van je logaritme)
    Wiki


    [gb]
    e-machten / natuurlijke logaritmen
    [/gb]

    Het getal e is zéér bijzonder. Het getal is gedefinieerd als [​IMG], maar dat is natuurlijk niet interessant. e Is zo bijzonder omdat de afgeleide van de functie e^x gewoon weer zichzelf is. Dit is een unieke eigenschap die je in de techniek, wiskunde en zelfs de natuur tegenkomt:
    [​IMG]
    De logaritme voor dit grondgetal heet de 'natuurlijke logaritme' en staat bekend als ln: [​IMG]
    Haar afgeleide is te vinden door: [​IMG]
    Verdere eigenschappen zijn verder precies hetzelfde als voor de normale logaritme.
    Wiki

    [gb]
    Gonio en de eenheidscirkel​
    [/gb]
    Ik denk dat weinig mensen hier uit hun hoofd weten wat de cosinus is van pi/3. Eeuwig zonde, want de eenheidscirkel is erg eenvoudig en het kennen ervan scheelt enorm veel tijd op je eindexamens.
    [​IMG][​IMG]
    Deze afbeelding laat zien dat als de hoek groter wordt, de functies maar blijven draaien en draaien rond de cirkel. Dit is het op en neer gaan van de sinus. Dat betekent dat een (co)sinus vaak meerdere oplossingen heeft. Neem als voorbeeld de vraag:
    cox(x) = 1
    Nu kun je in de afbeelding zien dat dit geldt voor x=0.
    Maar de cosinus is periodiek met 2pi, dus hij is ook nul voor 2pi, 4pi, 6pi enz.
    De oplossing is dan ook altijd x = 0 + k*2pi. Met k een geheel getal.
    Voorbeeld:
    sin(x+pi) = 1/2 uit de eenheidscirkel weten we dat de sinus een half is voor een hoek van pi/6 (plus veelvouden van 2pi!) maar ook voor de hoek 5pi/6 dus:
    x + pi = pi/6 + k*2pi v x + pi = 5pi/6 + k*2pi
    x = -5pi/6 + k*2pi V x = 11pi/6 + k*2pi
    Wiki


    [gb]
    Differentiëren​
    [/gb]
    Afleiden is nadenken over hoe de functie zich ontwikkelt/groeit in plaats van hoe hij eruit ziet. Wanneer er dy/dt staat, dan vraag je je af hoeveel functie y stijgt in één stap van tijd. In de Natuurkunde betekent dit bijvoorbeeld dat wanneer de een positie x afleidt naar de tijd t (dx/dt) je ipv de positie in meters, gaat kijken naar de snelheid meter/seconde. Nog een keer afleiden maakt van de snelheid [m/s] de acceleratie [m/s^2].
    Rekenen met afgeleides is eenvoudig, maar er zijn een aantal regels die je moet onthouden. Zolang die je die regels volgt, gaat het goed. Veel oefenen creëert dan vanzelf het gevoel ervoor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    • Optellingen: Die mag je apart afleiden, ze zijn onafhankelijk:
      [​IMG]
      x^2 + x --afleiden--> 2x + 1
    • Vermenigvuldigingen: Daarvoor moet je de productregel toepassen. De afgeleide van de een maal het origineel van de ander plus het origineel van de een, vermenigvuldigd met de afgeleide van de ander.
      [​IMG]
      x^2*sin(x) --afleiden--> 2x*sin(x) + x^2*cos(x) (Hierin is f(x)=x^2 en g(x)=sin(x) )
    • Delingen/Breuken: Hiervoor geldt de Quotiënt-regel. Deze regel kun je makkelijk onthouden met een ezelsbruggetje. NAT-TAN = Noemer*AfgeleideTeller - Teller*AfgeleideNoemer, dit staat namelijk in de teller van het resultaat. De noemer blijft hetzelfde, maar dan met een kwadraatje.
      [​IMG]
      x^2/sin(x) --afleiden--> [sin(x)*2x - x^2*cos(x)] / sin(x)^2
      Extra: Zie je hoe de teller in de afbeelding precies hetzelfde is als het resultaat van de product-regel? Dit komt omdat je een deling ook kunt schrijven als een machtsverheffing met-1. Dan wordt x^2/sin(x) = x^2 * sin(x)^-1 en dan heb je een vermenigvuldiging waarvoor je de productregel had kunnen toepassen.
    • Kettingregel: Deze regel kun je het beste begrijpen met de kreet "maal de afgeleide van het binnenstuk". De formule is de volgende, maar die is waarschijnlijk moeilijk te begrijpen:
      [​IMG]
      f(x) = [x^2+sin(x)]^3 is niet direct af te leiden met de eerder behandelde regels. We proberen hem daarom te vereenvoudigen en het afleiden in stapjes te doen. We noemen alles tussen de haakjes voor het gemak g.
      Dan is: f(x) = g^3.
      Als we die vervolgens afleiden naar g, dan krijgen we:
      df/dg= 3*g^2
      De kettingregel zegt nu dat we g weer gaan invullen, maar we wilden de afgeleide van x en g was ook afhankelijk van x. Als we g daarom invullen, moeten we nog corrigeren door te vermenigvuldigen met de afgeleide van g. Dit is dus "maal de afgeleide van het binnenstuk".
      df/dx = 3*g^2 * dg/dx = 3[x^2+sin(x)]^2*[2x+cox(x)]
      Tweede voorbeeld:
      sin(e^x) --afleiden--> cos(e^x) * e^x


    Lijst met bekende afgeleides
    Wiki


    [gb]
    Kansrekening​
    [/gb]

    Kansrekening is bij uitstek een onderwerp van inzicht. Op de middelbare school leer je formules uit je hoofd, maar je staat vaak niet stil bij waar je nu eigenlijk mee bezig bent...
    Vaak weten leerlingen niet wanneer ze binomcdf, binompdf, normalcdf of normalpdf moeten gebruiken. Als je weet wat die functies doen, heb je al een zeer grote stap gemaakt om je examens te halen.
    Binomiale kansverdelingen
    Normale kansverdelingen
    CDF of PDF?
    Wiki

    Binomiale Kansverdelingen
    De naam spreekt voor zich, want "bi" betekent twee. Er is een gouden regel voor deze kansverdeling: Als er maar twee mogelijke uitkomsten zijn, dan heb je te maken met een binomiale verdeling.
    [​IMG]
    n = een reeks van n experimenten (n keer "kop of munt")
    k = het aantal keren succes (bijvoorbeeld k keer kop)
    p = de kans op succes (de kans op kop in dit geval)
    1-p = de kans op falen (dit keer dus munt)
    n-k = Als ik k keer succes heb en ik doe n experimenten, dan faal ik dus (n-k) keer.
    n ncr k = In een reeks van n, zijn er zoveel mogelijke volgordes waarin ik k keer succes heb.

    Stel k = 1 en n=5.
    Dan kan ik bijvoorbeeld deze reeks gooien:
    munt - kop -kop -kop -kop
    maar ook:
    kop -kop -kop -kop - munt
    Er zijn 5 mogelijkheden en dat bereken je met 5ncr1 ("5 boven 1", combinatie)
    Wiki

    Normale Kansverdelingen
    Een normale (ook wel Guassische) verdeling komt zeer veel voor in allerlei verschijnselen. Het is een vrij ingewikkelde formule [​IMG], maar de meeste mensen kennen het als die functie normalcf/normalpdf op hun GR en het volgende figuur:
    [​IMG]
    Hoe weet je wanneer je een normale verdeling moet toepassen? Vaak wordt het genoemd, maar wanneer er woorden als gemiddelde μ en standaard deviatie σ^2 worden gebruikt, moet er een belletje gaan rinkelen! De kansverdeling is altijd verdeeld rond een gemiddelde en de deviate bepaalt de breedte van de verdeling (hoe groot is de gemiddelde afwijking).
    Vrees niet, zelfs wiskundigen gebruiken voor deze functie een rekenmachine of een tabel.
    Wiki

    CDF of PDF?
    Zowel de binomale als de normale verdeling hebben een pdf en een cdf functie op de GR.
    PDF staat voor Probability Density Function.
    CDF staat voor Cummulative Density Function.
    Dat betekent dat de PDF correspondeert met de kans op de waarde x en de CDF voor de kans op het hele gebied van nul tót x.
    PDF ~ P(X = x)
    CDF ~ P(X <= x)

    Het is dus aan jou om uit het vraagstuk af te leiden wat je eigenlijk wilt weten.

    [gb]Natuurkunde[/gb]
    Er is één gouden tip die ik je kan geven voor natuurkunde (en ook een beetje voor scheikunde): Reken in eenheden! Je kent vast en zeker het moment dat je op de toets zit en je bent plotseling die ene formule voor vermogen vergeten...
    Je kunt al je formules controleren door ze door te rekenen met eenheden.

    Bijvoorbeeld: R = ρ*l/A. De weerstand is gegeven door de soortelijke weerstand vermenigvuldigd met de lengte van de draad, gedeeld door de oppervlakte van de doorsnede. Normaal knal je de getallen in je GR en je krijgt een uitkomst, maar wat als je geen idee hebt of dat getal ergens op slaat?
    Dan kun je je berekening controleren door hem opnieuw te doen, maar dan zonder getallen en wel met de eenheden.
    ρ de soortelijke weerstand of resistiviteit van het materiaal in Ohm*meter;
    l de lengte van de geleider in meter;
    A de dwarsdoorsnede in vierkante meter.

    ρ*l/A = Ohm*meter*meter/meter^2 = Ohm en dat is de correcte eenheid van R. Dan weet je zeker dat je formule in ieder geval de juiste is. Op deze manier kun je ook zelf de formules bedenken als je écht geen idee hebt.


    [gb]Leuk, maar andere vakken dan?[/gb]

    Graag wil ik deze startpost gaandeweg updaten. Daar heb ik jullie hulp bij nodig! Mocht er nou ooit een goede vraag gesteld worden en heb jij uitleg waarvan je denkt dat meer mensen er baat bij kunnen hebben? Laat het weten! Zodoende kunnen we stap voor stap een zeer complete hulplijn opzetten.

    [gb]Links[/gb]
    Deel 1
    Eindexamens en oefenexamens
    Examenbundel

     
  2. Nerrion

    Nerrion yikes

    Berichten:
    1.402
    Leuk Bevonden:
    177
    Ik weet om eerlijk te zijn niet of je een nieuwe startpost hebt gemaakt, maar ziet er goed uit! :)
     
  3. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Het oude deeltje staat eronder..8)

    Je bent gewoon boos dat Giel je nieuwe-deeltjes-fetish heeft gecombobreakert.:cool:

    Maar geniale startpost!
     
  4. Nerrion

    Nerrion yikes

    Berichten:
    1.402
    Leuk Bevonden:
    177
    Wat is het verschil tussen een machtsverband en een kwadratisch verband? Dat het bij een kwadratisch verband maximaal tot de 3e macht gaat, en bij een machtsverband veel verder?
     
  5. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.606
    Leuk Bevonden:
    8.734
    Een kwadraat is enkel de tweede macht en machtsverband gaat over alle machten, dus 2e macht t/m nde macht.
     
  6. Nerrion

    Nerrion yikes

    Berichten:
    1.402
    Leuk Bevonden:
    177
    Dankje!
     
  7. Distoration

    Distoration Da diii

    Berichten:
    3.115
    Leuk Bevonden:
    32
    Misschien is een link naar Examenbundel ook wel handig, en weet iemand waar ik Professionele recensies kan vinden voor boekverslagen?
    Google al gebruikt, op NRC boeken staat niks, en ik ben ten einde raad:mad:
     
  8. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Heeft/weet iemand een goed krantenartikel over een ethisch onderwerp. (mag ook van internet)
    Kan er niet echt één vinden waar ik al deze vragen mee kan beantwoorden:


    Vooral de dikgedrukte.
     
  9. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Is het mogelijk dat ik hier een tiental meerkeuze vragen stel, met mijn antwoord, om te kijken of ze goed zijn? Het is voor mijn schoolexamen, maar mijn meester heeft niet de antwoorden open staan van de toets. Graag zou ik daarom een second opinion willen.

    Het gaat om het vak M&O. Om specifieker te zijn, het gaat om staten van baten en lasten, en overzicht van ontvangsten en uitgaven.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2011
  10. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Ja. (:+)
     
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.606
    Leuk Bevonden:
    8.734
    Dat logo van de intropost, geniaal _O_
     
  12. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    In de spoiler zijn de vragen, met mijn antwoorden plus uitleg.

    1. Wat hoort niet op een staat van baten en lasten

    a. de vooruitbetaalde rente bedraagt 600 euro
    b. de huur over 2010 bedroeg 400 euro per maand
    c. de afschrijving op het clubgebouw bedroeg 3000 euro
    d. de aflossing op de lening bedraagt 2000 euro
    e. vijf leden hebben hun achterstallige contributie van 100 euro betaald

    Ik heb antwoord D. Dit komt omdat aflossingen uitgaven zijn, maar geen kosten.

    2. Welke bewering is juist?
    I. De lasten van een vereniging worden altijd geboekt in de periode dat de betaling plaats indt.
    II. Het financiële resultaat van een vereniging is het verschil tussen baten en lasten.

    a. Beide zijn juist.
    b. Beide zijn onjuist
    c. Bewering I is juist, II onjuist
    d. Bewering I is onjuist, II juist

    Ik heb gekozen voor antwoord B. Dit komt omdat lasten worden geboekt in de periode waarop ze drukken. Het gaat hier niet om de betaling zelf. Verder is bewering II onjuist, omdat het verschil tussen baten en lasten laat zien hoe je Eigen Vermogen veranderd. Het is niet de financiële resultaat (maar wat wel?).

    3. Op de rekening van ontvangen en uitgaven over 2010 staat aan de uitgavenkant een bedrag van 1800 euro betrekking hebbende op de verzekeringpremie die ieder jaar op 1 oktober vooruit wordt betaald. Op 1 oktobter 2009 was in verband met deze premie 1680 euro betaald. Met welk bedrag komt de verzekeringspremie op de staat van baten en lasten over 2010 te staan?

    a. 1710 euro
    b. 1800 euro
    c. 1620 euro
    d. 1680 euro
    e. 1700 euro.

    Het is antwoord B, omdat de premie van 1680 euro die in 2009 betaald was, drukt op het jaar 2010.

    4. Welke bewering is juist?
    Als je met behulp van een staat van ontvangsten en uitgaven een staat van baten en lasten wilt maken:
    I. Dan moeten de openstaande vorderingen aan het eind van de huidige periode opgeteld worden bij de ontvangsten van de huidige periode.
    II. Dan moeten de openstaande verplichtingen aan het einde van de huidige periode in mindering worden gebracht op de uitgaven van de huidige periode.

    a. Beide zijn juist
    b. Beide zijn onjuist.
    c. I is juist, II is onjuist
    d. I is onjuist, II is juist

    Het is antwoord C, omdat de openstaande vorderingen op het einde van de periode nog steeds drukken op de periode zelf. Hetzelfde geld ook voor de verplichtingen, dus ipv de vorderingen van de uitgaven af te trekken, moet je ze erbij optellen.

    5. Op de rekening van ontvangsten en uitgaven over 2010 staat aan de ontvangstenkant een bedrag van 22.000 euro betrekking hebbende op de contributie. Volgens de penningmeester hebben al 4 leden hun contributie over 2011, groot 200 euro per persoon, betaald en moeten nog twee leden hun contributie over 2010, groot 180 euro p.p., betalen. Per 1 januarie 2010 had de vereniging nog 720 euro aan contributie over 2009 te vorderen. Met welk bedrag komt de contributie op de staat van baten en lasten over 2010 te staan?

    a. 23. 160
    b. 22. 280
    c. 21. 560
    d. 21. 720
    e. 20. 840

    Het is antwoord C, want van de contributie ontvangsten moet je 800 euro aftrekken (omdat 4 mensen 200 euro p.p hebben vooruitbetaald). Bij dat bedrag tel je weer 360 euro op, omdat 2 mensen nog hun contributie (groot 180 euro) over 2010 moeten betalen. Dat komt dan uit op 21 560 euro. Je moet niets doen met de 720 euro aan contributie die je nog moet ontvangen over 2009.

    6. Welke bewering is juist?
    Als je met behulp van een staat van ontvangsten en uitgaven een staat van baten en lasten wilt maken:
    I. Dan moeten de achterstallige contributies die in de huidige periode worden betaald opgeteld worden bijd e ontvangsten van de huidige periode.
    II. Dan moeten de uitgaven die betrekking hebben op de voorafgaande periode in mindering gebracht worden op de uitgaven van de huidige periode.

    a. beide zijn juist
    b. beide zijn onjuist
    c. I is juist, II is onjuist
    d. I is onjuist, II is juist.

    Het is antwoord C, want de achterstallige contributies die je ontvangt in de huidige periode vormen ontvangsten. Echter, bewering II is onjuist. Achterstallige uitgaven vormen nog steeds uitgaven in de huidige periode (of ik begrijp bewering II niet volledig)

    7. Wat hoort niet op een overzicht van ontvangsten en uitgaven?

    a. dit jaar werd er voor 12. 000 euro aan contributie ontvangen
    b. de rente, groot 2.000 euro, werd aan het einde van het jaar betaald
    c. de aflossing op de lening bedroeg 4.000 euro
    d. de afschrijving op de inventaris bedroeg 400 euro
    e. de onkostenvergoeding voor de trainers bedroeg 200 euro per maand.

    Het is antwoord D, want afschrijving zijn lasten, maar geen uitgaven.

    8. Wat is niet juist? Het financiële resultaat van een vereniging is gelijk aan:

    a. het verschil tussen het nieuwe vermogen en het oude vermogen
    b. het oude eigen vermogen plus/min het saldo van ontvangsten en uitgaven
    c. het oude vermogen plus het saldo van baten en lasten
    d. de nieuwe bezittingen minus de schulden

    Het antwoord is B, want de saldo van ontvangsten en uitgaven beïnvloed de liquide middelen, maar niet het eigen vermogen. Je kan het er dan ook niet van aftrekken.

    9. Op de rekening van ontvangsten en uitgaven over 2010 staan aan de uitgavenkant een bedrag van 10.200 euro in verband met de huur van het clubgebouw. De huur wordt ieder kwartaal vooruit betaald. Van 1 oktober 2009 tot 30 september 2010 bedroeg de huur 800 euro per maand. Per 1 oktober 2010 bedraagt de huur 900 euro per maand. Met welk bedrag komt de huur op de staat vna baten en lasten over 2010 te staan?

    a. 10.200 euro
    b. 10. 600 euro
    c. 9.900 euro
    d. 9.600 euro
    e. 10. 800 euro

    Het antwoord is D, want je moet 800 * 12 doen. Hierbij houd je rekening mee, dat wat je bijv in kwartaal 1 betaald, drukt op kwartaal 2.

    10. Welke bwering is juist? Bij toepassing van het periodetoerekeningsstelsel zal een vereniging:
    I. Baten en lasten toerekenen aan de periode waarop ze betrekking hebben.
    II. Baten en lasten toerekenen aan de periode waarin de ontvangst en/of de uitgaave heeft plaatsgevonden.

    a. beide zijn juist
    b. beide zijn onjuist
    c. I is juist, II is onjuist
    d. I is onjuist, II is juist

    Het is antwoord C, want bij dit stelsel reken je de baten en lasten toe aan de periode waarop ze betrekking hebben. Hierbij houd je niet rekening mee met wanneer de ontvangst of uitgave plaatsvond.

    Veel getypte 8).
     
  13. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Euthanasie, orgaandonatie/ontvangen van bloedproducten, abortus

    Die eerste is heel interessant :)

    Edit: zal oo kff kijken voor een artikel..lees er weer overheen:p
     
  14. robbin92

    robbin92 Atletico y Feyenoord

    Berichten:
    1.609
    Leuk Bevonden:
    10
    Pff vorig jaar M&O examen gedaan maar al deze dingen weet ik gewoon niet meer:+

    Financiele resultaat is toch winst/verliesrekening?
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2011
  15. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Vanaf de 24e 3 tentamens en die boeken amper nog bekeken, maar kan het gewoon niet opbrengen om te leren...

    Erg vervelend.
     
  16. Jeffer

    Jeffer Pearl Jam

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    0
    Ferron, als dit niet ethisch genoeg is dan weet ik het niet meer :+

    Familie pikt staken medische behandeling lang niet altijd


    AMSTERDAM Artsen in ziekenhuizen hebben geregeld conflicten met families die niet accepteren dat de behandeling van een patiënt wordt gestaakt.

    Als op de intensive care wordt besloten de behandeling te stoppen omdat die medisch zinloos is, leidt dat soms tot rechtszaken, en in een enkel geval tot bedreiging of geweld. De problemen doen zich voor bij niet-westerse allochtonen, maar soms ook bij streng christelijke families.

    Het staken van de behandeling - een geaccepteerde medische handeling - wordt door allochtonen vaak ten onrechte beschouwd als euthanasie. Zo belandde onlangs een Turkse jongen na een zwaar ongeluk op de intensive care van het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Hij bleek niet meer te redden. Toen de artsen echter wilden stoppen, reageerde de familie zeer afwijzend. Uiteindelijk belden de artsen een specialist in Istanbul. 'Die vertelde dat zij óók de behandeling zouden staken', zegt euthanasieconsulent Bert van den Ende. Pas toen draaide de familie.

    Ook voorzitter Rik Gerritsen van de ethische commissie van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care krijgt met regelmaat meldingen over conflicten. 'Het leidt tot vreselijke stress bij de professionals. In een heel enkel geval loopt het uit op geweld.'

    'Met name niet-westerse allochtonen vinden het moeilijk te snappen dat een dokter beslist over dit soort zaken', zegt hij. 'Hun redenering is: zolang je technische mogelijkheden hebt, moet je die altijd gebruiken. Maar dat mag alleen als het ten goede komt aan de patiënt. Als een behandeling alleen maar schaadt en niets oplevert, is die niet toegestaan.'

    Gerritsen maakte mee dat familie het bed van de patiënt voor hem afschermde. 'Ik kon er niet meer bij. Toen besloten we om die nacht maar door te beademen.' De volgende dag kwam er een arts uit een ander ziekenhuis voor een second opinion. 'Dat werkte wel.'

    Dat stoppen vaak wordt beschouwd als euthanasie, vindt hij niet gek. 'Internationaal bestaat er grote verwarring over euthanasie. Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze die term niet snappen.' Ook wordt er in het buitenland anders gehandeld. 'Soms wordt er beademd tot iemand letterlijk uit elkaar valt', zegt Gerritsen. 'Maar ze laten mensen ook stiekem dood gaan, door de zuurstof uit te zetten. Dat komt veel voor in landen waar niet over deze dingen gepraat kan worden.'

    Erwin Kompanje, klinisch ethicus bij het Erasmus MC in Rotterdam, werd bedreigd door een hindoestaanse familie die niet wilde dat de beademing werd gestopt. 'Ze vonden het geen goed moment om dood te gaan. Dat werd echt onaangenaam.'

    Toch zijn er ook allochtonen die het perfect begrijpen, zegt hij. Zodra hij problemen aan ziet komen, haalt hij er een imam bij.


    Vaak wordt geprobeerd tijd te rekken, door te zeggen dat er nog een ver familielid moet komen. 'We staan uitstel op deze gronden toe', zegt Gerritsen. 'Maar niet langer dan 24 uur. Langer is niet menswaardig. Het ondergaan van intensive care is vreselijk.'

    Het is belangrijk de regie te houden, zegt Kompanje. 'Want als het té lang duurt, zegt de familie: zie je wel, jullie zeiden dat het heel slecht ging, maar hij leeft nog steeds.'

    Uitgelicht pagina 18 en 19

    Verschil met euthanasie is vaak niet duidelijk


    LOAD-DATE: October 4, 2010

    LANGUAGE: DUTCH; NEDERLANDS

    PUBLICATION-TYPE: Krant

    JOURNAL-CODE: de Volkskrant
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2011
  17. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb weer een MnO vraag, wat gaat over het uitrekenen van ongelijkblijvende rente. De vraag luidt:

    Karl heeft op 31 december 1993 200 euro op zijn rekening gestort. Elk volgend jaar steeds op 31 december stort hij weer 200 euro, en dit doet hij voor het laatst op 31 december 2003. De interest bedraagt 6% per jaar. Bereken de eindwaarde van deze rente op 31 december.

    Je kan dit doen door de som uit te reken (van de meetkundige rij) met de formule: a * r^n-1/r-1.
    Nu is het antwoord dus, a = 1, r = 1.06 en n = 11. Maar waarom is a = 1?
     
  18. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    Ik heb geen idee. Volgens mij moet a gewoon 200 zijn toch? Want ik zie dat nergens anders in de formule en hoe zou je zonder het bedrag de eindwaarde kunnen uitrekenen?
     
  19. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Nee, je moet de som * eindwaarde doen, maar daarvoor moet je eerst de som weten. Excuses dat ik het er niet eerst bij had gezet.

    a= begin rij
    r = rede
    n = periode

    by the way :eek:
     
  20. Luukiee09

    Luukiee09 Active Member

    Berichten:
    2.073
    Leuk Bevonden:
    0
    Even 2 vragen. Eentje over scheikunde en eentje aardrijkskunde.

    Scheikunde
    Hoe kan je de definitie mol gebruiken met rekenen met massaverhoudingen?

    Aardrijkskunde
    Hoe moet je precies minuten berekenen met het bepalen van geografische coördinaten?
    Heel erg bedankt alvast :)
     

Deel Deze Pagina