[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Gaan er mensen hier morgen demonstreren?

2. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Geen tijd, moet leren voor m'n tentamens.

3. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Wilde wel gaan, maar heb tentamenstress.
    Wie organiseert het trouwens? Oerdom om dit midden in tentamenperiodes te plannen.

4. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Vond ik ook, maar het is tegelijk met Halbe Zijlstraas verjaardag en de ministerraad over dit onderwerp.

Ik wilde graag gaan, maar ik ben projectleider van een eerstejaars project. Dan kan ik niet het slechte voorbeeld geven om een dag weg te gaan.

5. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Moet meehelpen met Open Dag op Windesheim...
    Ik snap echt niks van die bezuiniging...unbelievable.
    Bezuinigen op onderwijs is naar mijn mening echt slecht.

Ohja, hoorde laatst een feitje dat degenen die dat hadden voorgesteld zelf minimaal 7 jaar hadden gestuurd ofzo?

Ik hoop echt dat er veel mensen gaan btw, bij ons hebben ze bussen ingezet om studenten gratis naar Den Haag te brengen.

Laatst bewerkt: 20 jan 2011
  6. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Maar het feit dat die mensen 7jaar over een studie hebben gedaan is niet echt relevant. Tijden veranderen en het economische klimaat is heel anders dan 20 jaar geleden. Er moeten veel meer bezuinigingen plaatsvinden, en dan kun je het onderwijs nu eenmaal niet ontzien.

Ik weet van bepaalde universiteiten dat ze meubilair van een jaar oud weggooien omdat ze anders het budget niet opkrijgen (ik heb voor een universiteit gewerkt, vandaar dat ik het weet) Bizar gewoon, het geeft duidelijk aan dat ze gewoon van gekkigheid niet weten wat ze met het geld moeten doen. Op dat soort instituten kan best gesneden worden.

7. MerQ

MerQ Registered Bruser

Leuk Bevonden:
    0
    :thumbs: Zo dacht ik er ook over. Plus, als je hoort hoe makkelijk mensen erover denken. Ohhh, dat vak haal ik niet meer, ik doe het volgend jaar wel opnieuw.... Tja, niet altijd het geval maar komop. We moeten overal bezuinigen en dus ook op het onderwijs.

8. de bengel

Leuk Bevonden:
    0
    Van mij mag er op zich wel wat bezuinigd worden op hoger onderwijs, alleen niet op deze manier. En al helemaal niet op de studenten die nu studeren. Want ze willen de regels ook toepassen op studenten die al bezig zijn, dat kan volgens mij ook helemaal niet.

Stel dat een 8e jaars student (ik noem maar een extreem voorbeeld) allerlei dingen naast zijn studie heeft gedaan en inderdaad zich te weinig heeft ingezet voor zijn studie door. Kun je hem dan zomaar van het ene op het andere jaar 3000 euro meer collegegeld laten betalen? Hij was vast anders met zijn tijd omgesprongen als hij dit had zien aankomen.

Het gaat mij dus vooral om de manier hoe het word aangepakt.

9. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt inderdaad in strijd te zijn met de rechtszekerheid. Wij wisten dit niet toen wij begonnen met de opleiding en misschien hadden wij het dan wel niet gedaan. Komt een beetje willekeurig over en lijkt op machtsmisbruik. Maar de rechter mag daar niets tegen doen iig, zie het Harmonisatiewet-arrest uit 1988 waarin is besloten dat de rechter formele wetten niet aan ongeschreven beginselen(zoals rechtszekerheid) mag toetsen. Juridisch is het dus mogelijk maar inderdaad, het blijft een vreemde gang van zaken.

10. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Ja halo, je keurt de bezuiniging in feite goed omdat er universiteiten zijn die om het jaar nieuw meubilair aanschaffen....Dat heeft toch helemaal niks te maken met de student, die werkt aan een betere toekomst van het land.
    Wat een ontzettend raar argument.

11. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Nou dat lijkt me wel hoor. Elke student die een jaar op school zit kost de overheid veel geld. Of dacht je dat dat schoolgeld kostendekkend was?

Scholen krijgen een bepaald budget voor hun studenten (die krijgen dus een bedrag per student die ze binnenhalen) Kennelijk maken ze niet alles op aan die studenten/faciliteiten en kan er dus best iets terug naar de overheid. Of maak jij je salaris ook elke maand maar op omdat je geen zin hebt om te sparen?

12. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Kijk, dat scholen teveel subsidie krijgen en dat daar wel wat af kan vind ik helemaal prima.
    Maar het gaat om het feit dat studenten zelf een ontzetten hoog bedrag moeten gaan betalen.

Over je eerste 2 zinnen: Je moet niet denken dat studeren geld kost voor de overheid. Het is in feite een investering, waarvan je alleen maar geld terug van gaat krijgen.

13. de bengel

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is onzin. Het hele lesprogramma kost inderdaad veel geld, maar studenten die er langer over doen kosten qua faciliteiten en diensten niet veel meer.

En wat een drogreden dat je denkt dat als een faculteit te veel geld heeft (lijkt me alsnog vrij raar), alle faculteiten/universiteiten teveel geld hebben.
    Bij mij op de faculteit is er al jaren te weinig geld om het gebouw op te knappen en meer ruimte te maken voor het groter wordend aantal studenten te plaatsen dat komt studeren.

14. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    +1 Ik volg in de Faculteitsraad nu de discussie over nieuwbouw en dan krijg je geen cent meer dan noodzakelijk voor het minimale. Dat strookt niet echt met ambities om te groeien. Nu gaan we ook niet groeien als beta faculteit als scholieren een boete boven het hoofd hangt en de gemiddelde studieduur nog altijd 7 jaar is.

15. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Krijgt de TU nooit geld van het bedrijfsleven? Dat jullie iets moeten uitvinden of ontwikkelen bijvoorbeeld. Valt me een beetje tegen van m'n eigen stad.

In Breda moesten we vaak opdrachten uitvoeren voor bedrijven. We kregen toen zwaar saaie kut opdrachten altijd. :mad:

16. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Ja logisch toch? Jij wilt toch leren? Jij wilt toch die investering in je toekomst doen? Er zijn jongens en meiden die piloot willen worden waarvan de ouders een 2e hypotheek op hun huis nemen om de opleiding volledig te kunnen betalen. Denk je dat een dergelijke opleiding binnen een jaar is afgelost?

Mensen moeten eens wat meer af van het idee dat alles maar gratis is. Nederland is nu eenmaal niet een groot hotel waar je alles maar op een gouden dienblad krijgt. Misschien dat die indruk is gewekt door de Pvda cs de laatste jaren, maar daar moeten we maar snel vanaf.

Overigens vind jij dat de overheid die investering maar moet doen, maar ze hebben geen enkele garantie dat ze die investering terug gaan verdienen. Er zijn genoeg mensen met een universitaire studie die helemaal niet op dat niveau gaan werken of zelfs naar het buitenland gaan voor een baan. Of mensen die afhaken omdat de druk te groot wordt. Toegegeven, het grootste gedeelte vindt gewoon werk en doet mee in de maatschappij, maar de afvallers blijven er.

Of je studie nu 1500 per jaar kost of 4000, zie het als een investering. Als jij straks die goede job hebt is dat toch zo terugbetaald?

17. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ik betaal het liever nog altijd terug via de belasting. Veel minder risico. Ik zie dat liberale gokspel helemaal niet zo zitten als ik eerlijk ben.

18. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Wat is er minder risico aan dan? Je weet zelf dat belastingen torenhoog zijn in dit land en de kans dus bestaat dat je later nog veel meer terug moet betalen, en nog veel langer ook.
    Je weet nu precies waar je aan toe bent, en kunt daar voordat je met je studie begint al rekening mee houden door te gaan sparen. Ik vind het heel normaal dat je voor iets moet betalen waar je gebruik van maakt. Helemaal als een overheid diep in de schulden zit en op die manier weer wat geld kan besparen.

We gaan steeds meer naar een Amerikaanse markt toe waar je voor bepaalde dingen gewoon meer inspannig moet leveren. Studeren is daar 1 van. Prima toch?

19. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Het risico is mensen in de schulden helpen plus rente zonder dat het zeker is dat het terug betaald kan worden. Ik vraag me af hoe andere bevolkingsgroepen hun steentje bijdragen aan de bezuinigingen. De oude generatie heeft lekker mogen genieten en schuift de schuld in onze schoenen. Zo zie ik het in ieder geval.

Nooit. Hoe studeren in Amerika is geregeld is niet menselijk meer. Je hebt een paar ton aan studie schuld als je klaar bent met studeren. Dit is wel met een kamer, eten en feestjes etc. Maar toch, het Amerikaanse systeem is wel een van de meest onvriendelijke systemen wat er bestaat.

20. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Nee, het Amerikaanse systeem is misschien wel het meest realistische wat er bestaat. Daarom is er voor zeer getalenteerde studenten (dus niet de figuren die ik 's nachts lallend zie lopen of die doordeweek geen zin hebben om naar school te gaan en lekker thuisblijven) een studiebeurs. Alleen de allerbesten komen daarvoor in aanmerking. De mensen die elke dag tot het gaatje gaan, zich elke dag uitsloven en alleen voor de beste cijfers gaan.
    Scholen hebben daarom maar een klein aantal van die beurzen, juist voor die mensen. De drive om daarom goed je best te doen wordt daarom alleen maar groter.

En als jij vindt dat de oudere generatie niks heeft gedaan voor dit land heb je niet zitten opletten tijdens geschiedenis. De oudere generatie die ook hun best hebben gedaan betalen hun leven lang al 52% belasting over hun inkomen en nu pensioen, betalen elke dag nog voor jou en mij zodat we gebruik kunnen maken van voorzieningen en als dank daarvoor wordt hun pensioen gekort en mogen ze in de stront liggen als ze oud zijn omdat er geen zorg voorhanden is omdat er een paar brallerige studentjes zijn die hun studie vergoed willen hebben. Diezelfde studentjes die hand in hand met de pvda en sp staan te roepen dat ze zo zielig zijn omdat ze nu wat meer moeten betalen.

En het eeuwige geroeptoeter dat ouderen zoveel kapitaal hebben door overwaarde op hun huis is bullocks. Net of die mensen 30 jaar geleden wisten dat de markt (overigens veroorzaakt door een paar inhalige makelaars die meer en meer provisie wilden!!) zo enorm zou veranderen. Juist die ouderen generatie spaart geld, leeft niet op de pof zoals de jongere generatie tegenwoordig doet. Die lopen niet met de duurste telefoonabo's met een "gratis"telefoon erbij en die generatie leent niet voor een auto omdat ze dat door de jaren heen hebben opgebouwd door hard te werken. Die groep nam vroeger genoegen met een oud wagentje die ze van a naar b bracht. Hoeveel lui ik nu wel niet zie die zich te goed voelen voor een bepaalde leaseauto omdat het niet genoeg status heeft is groter en groter (terwijl ze eigenlijk gewoon in een leenauto rijden en er gebruik van mogen maken, ze doen vaak net of het helemaal van hen is. :emo: )Deze groep mensen afvallen laat alleen maar zien dat je 1. totaal geen respect hebt voor deze groep mensen en 2. totaal geen inzicht hebt in wat ze allemaal wel hebben gedaan. Kortzichtigheid alom dus, en geen verdere discussie waard.

Deel Deze Pagina