Natuurlijk wil elke partij zoveel mogelijk macht, zonder macht zou zo'n partij vrijwel zinloos zijn. Maar toen ik dat schreef bedoelde ik meer partijen als het CDA, die kosten wat kost in de regering willen zitten ook als dit ten koste gaat van de zogenaamde principes van de partij. Persoonlijk heb ik het idee dat partijen als het CDA puur meedoen aan de verkiezingen om te regeren en de macht te handhaven, terwijl andere partijen puur meedoen om hun ideologische overtuigingen uit te drukken met het oog op een verbetering van de samenleving. Deze mening zal wel heel sterk gekleurd zijn, maar toch kijk ik er zo tegenaan, vooral omdat het CDA tal van maatregelen die de rol van de overheid alleen maar vergroot, ten koste van de vrijheid van burgers, in het leven heeft geroepen en ik niet inzie hoe dit tot een verbetering van de samenleving kan leiden. Maar dat komt dan waarschijnlijk door mijn eigen opvattingen over een betere samenleving...
Mijn toenemende pessimisme richt zich niet alleen op de democratie, maar ook op de mensheid, ik begrijp niet hoe mensen tegen het gelijkheidsbeginsel kunnen zijn en hoe mensen gruwelen van meer individuele vrijheid en minder macht vanuit de overheid, dan verlies ik toch wel wat hoop in de mensheid.
En tot slot, welke staatsvorm lijkt jou de beste staatsvorm?
Laatst bewerkt: 23 jan 2011