Crosspost met het Schrijvers topic:
Vooral omdat film en gaming zogeheten 'fleeting storylines' zijn. Ze mogen je misschien wel interesseren of memorabel zijn. Maar ze zijn niet voor eeuwig i.t.t. geschreven woord.
Hugo heeft het perfect verwoord: vroeger documenteerde men met architectuur om verhalen te vertellen, culturen te behouden en expressie te tonen.
Toen kwam de boekdruk kunst op en verving deze de architectuur, omdat het de enigste echte eeuwige uitdrukkingsvorm is in enige zin. Herdrukken is makkelijk, zelf beginnen is makkelijk. Maar bovenal, het is het sterkste medium t.o.v. emotie (samen met muziek).
Achterhaald? Absoluut niet. Er heerst gewoon een mogelijkheid van variatie in voor de meer toegankelijkere lezer/schrijver in de vormen die jij beschrijft. Maar het verschil tussen een game/film en een boek, is bijvoorbeeld de duur van het gehele verhaal. Een film kan grof gezegd iemand voor maximaal 4 uur bezig houden zou ik zeggen. Daarna haalt het zijn limiet. Er moet een einde aan komen of een nieuwe film gemaakt worden om het verhaal te vorderen, wat dat betreft is film zelfs een achterhaald concept t.o.v. games.
Dan heb je het verschil in games en boeken dus. Een game is interactief, een boek niet. Een game vergt minder fantasie van de toeschouwer, omdat deze al redelijk vast staat. Terwijl in een boek het ontzettend veel makkelijker is om iemand aan het denken te zetten; of iets anders te denken dan dat de schrijver bedoeld met behulp van vage stukken, creatief woordgebruik en voorschaduwing.
'Invulling' zoals jij het beschrijft heeft niet alleen met interactie te maken. Het heeft ook te maken met inleving, denkvermogen en fantasie. Iets wat je sneller terug zult vinden in een boek dan een game.
Dus in het kort, nee. Het is geen achterhaald concept.
My 2 cents.
Laatst bewerkt: 8 feb 2011