Ben ziek dus BluRay time.
Where Eagles Dare (196
Heerlijke avontuurlijke film die zich afspeelt tijdens WOII.
Het verhaal en het script zijn simultaan geschreven door Alistair McLean is slechts 6 weken, en voordat je dat gaat kijken is dat wel essentieel om je te realiseren. McLean is een romanschrijver met een voorliefde voor WOII (Guns of Navarone is een ander voorbeeld dat redelijke geslaagd was in mijn ogen op zowel papier als het witte doek), maar hij was allesbehalve een historicus. Dat betekend ten eerste dat het compleet fictief is, maar ook dat het nogal ongeloofwaardig is. Maakt dat uit? Nee niet echt. Oftewel, de Duitse soldaten hebben 4 verschillende kleuren broeken, en uiteraard praat iedereen gewoon Engels. En om eerlijk te zijn, ik heb me er geen moment aan gestoord.
Deze film moet het echt hebben van die typische thriller effecten die McLean in veel van zijn boeken stopt. Ik vind het zelf nogal vergelijkbaar met de boeken van Fleming (JB, dat hoef ik niet te zeggen hopelijk), met als uitzondering dat dit allemaal veel stoerder is. Geen gezeur met romantische subplotjes dus. Er wordt hier alleen geknald met extreem veel explosieven, en dat zul je weten ook. Al dit leidt niet tot een mannen film, maar juist echt tot een jongens film. Infiltreren in een onneembaar Duits slot, en je vervolgens wegbanen in een zee vol geweld en enorme vuurballen. Wie wil dat nou niet? Ik voelde me echt weer een ventje van 14 toen ik de film keek. Die extra plottwistjes maken het allemaal toch wat leuker, al heb ik wel het idee dat het gedoe met de verrader(s) nogal ondergeschikt is aan het daadwerkelijke doel van de film, en dat is knallen knallen knallen. Enig minpunt is de zeer lange speelduur. Onnodig om 2.5 uur te kijken naar een spektakelstuk, dat moet ook in minimaal 2 uur kunnen vind ik.
Burton speelt zijn rol echt geweldig, als de alwetende soldaat die altijd de juiste dingen doet. Slim en sluw. Eastwood daarna doet ook waar hij goed in is, en dat is gewoon spelen volgens zijn principe 'eerst schieten, dan vragen'. De muziek maakt het geheel compleet af, want ik vind het erg goed gecomponeerd. Zeer spanningsverhogend, en de afsluiting van de film komt zo zeer goed tot z'n recht!
Al met al is Where Eagles Dare 1 van mijn, zoniet dé, favoriete oorlogsfilm (Band of Brothers niet meegerekend) die ik heb gezien! Geweldig!
Due Date (2010)
The Hangover wat natuurlijk een hele geslaagde komedie, en mn vrienden en ik waren het er snel over eens dat vooral Zack Galifianakis de show stal, met zijn hilarische onwetendheid en absurde humor. Blijkbaar was dit een algemeen bekend feit, want Philips heeft in zijn nieuwe komedie diezelfde Zack nu als bouwsteen gebruikt voor Due Date. Oftewel, Zack staat nu echt in het middelpunt met zijn rol als Ethan. Aan de ene kant vind ik dat erg prettig, omdat ik Zack zeker een geniaal grappige vent vind, maar aan de andere kant vind ik dat het wel erg gedurfd is om al je pijlen op 1 lachfactor in te zetten. Spreid je kansen, had toch wel een goede speltip kunnen zijn in dit geval. Want laten we eerlijk zijn, Downey Jr en Ferrel dienen nu puur als ondersteuning voor de grappen van Zack. Dat leidt ertoe dat de film gaat en staat met de absurditeit van Ethan, en dat kan de film maken of kraken. The Hangover had gewoon 4 geniale gasten, Due Date maar 1. Dat maakt The Hangover gelukkig niet 4x beter dan Due Date, maar doet me wel beseffen dat deze film helemaal niet zo geweldig is.
Nee, er blijft helaas een redelijk matige film over die niet helemaal uit de verf komt. Sure, ik heb een paar keer gelachen om de droge opmerkingen van Ethan, maar daar is het wel bij gebleven.
Enig puntje wat ik nog wil melden is de hele goede muziek die er nog inzit, zoals Old Man van Neil Young, en het concertje van Floyd .
Helaas komt de film zelf niet verder dan een 5je.
Laatst bewerkt: 11 feb 2011