Acteren in Games

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Trancilian, 16 feb 2011.

1. Trancilian

Trancilian Member

Leuk Bevonden:
    0
    Beste mede-gamers,
    Mijn naam is Wilbert Schuurman Hess. Ik studeer Design for Virtual Theatre and Games aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU). Voor mijn afstuderen doe ik onder andere onderzoek naar het belang van acteren in games (nu en in de nabije toekomst). Voor dit onderzoek wil ik zicht krijgen op wat gamers hiervan vinden en hoe zij hierover denken. Te denken valt aan interactie tussen spelers in Fifa, conversaties in Red Dead Redemption en het emotie-aflezen van L.A. Noire. Daarom wil ik de volgende vragen aan jullie voorleggen:
    1. Hoe belangrijk vind jij de kwaliteit van het acteerwerk in een game?
    2. Wat voegt goed acteerwerk voor jou toe aan een game?
    3. In welke games die je gespeeld hebt vond je dat er goed geacteerd werd?

Alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen. Ik kijk uit naar jullie reacties

ps ik wist niet zeker waar ik dit bericht kon posten. Het is gerelateerd aan oa xbox games, vandaar dat ik hem in dit topic geplaatst heb.

2. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    1.erg
    2.veel
    3.Mass Effect 2, RDR, Heavy Rain, Enslaved, Uncharted 2 en Alan Wake

edit:// bijna Uncharted 2 vergeten

edit:// crap, Alan Wake ook nog vergeten

Laatst bewerkt: 16 feb 2011
  3. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dit voor mij ook ;)

4. Camo81

Camo81 Dood en Verderf

Leuk Bevonden:
    0
    Je bedoelt voice acting neem ik aan?

5. Killamonkey

Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.960
    1. Zeer van belang.
    2. Grotere inleving in games.
    3. Mass Effect 1+2, Red Dead Redemption, The Elder Scrolls IV Oblivion (vooral de Shivering Isles), God of War 3, Uncharted 1+2, Tales of Vesperia, Lost Odyssey, Resident Evil 5.

6. Nightbringer

Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    556
    Ik zou dan ook maar even onderzoek doen naar motioncapture. Aangezien dat de voornaamste manier van acteren in games is natuurlijk. Dat is wel meer de technische kant van het acteren.

1.erg
    2.veel
    3.Mass Effect 2, RDR, Heavy Rain, God of War 3, Resident Evil 5

7. Samwise

Samwise Kaas komt van melk

Leuk Bevonden:
    0
    1. zolang het om een verhalend spel gaat heel belangrijk. het haalt je veel meer in het spel en komt veel geloofwaardiger over. bij arcade games en simpel vermaak is het minder belangrijk.
    2. zie 1 :+
    3. Castlevania Lords of shadow, Red dead redemption, Mass effect 2, Halo ODST (Nathan Fillion ftw) Halo Reach, Splintercell conviction, Batman Arkham asylum. best veel eigenlijk. maar er zijn ook genoeg waar het niet goed gedaan is.

EDIT: ik denk niet dat hij veel heeft aan antwoorden als 'veel' of 'erg'
    even een korte uitleg erbij is niet teveel gevraagd toch? :) daar zou ik wat blijer van worden als afstudeerder zijnde

8. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1

1. Erg. Zie Just Cause 2.
    2. Meer dan je denkt vaak.
    3. Alan Wake, Batman Arkham Asylum (Mark Hamill), Mass Effect 2, Heavy Rain, SW:KOTOR.

9. John_Petrucci

John_Petrucci Active Member

Leuk Bevonden:
    40
    Verschilt natuurlijk per game. Maar als het een toegevoegde waarde kan geven in de game, heel erg belangrijk
    Voornamelijk inleving. Als de emoties, houding en stemmen herkenbaar en juist overkomen, kan ik mezelf inleven in de personages en dat is bij sommige games misschien wel het belangrijkste aspect.
    • GTA IV
    • Mass Effect
    • Red Dead Redemption
    • Tales of Vesperia (Voice-acting)
    • Call of Duty
    • Alan Wake

10. Tyspolir

Tyspolir Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Snap ook niet precies waar je op doelt.. voiceacting? of de karakters zelf, hoe die zijn neergezet?

maargoed zoals ik het zie:

1. Erg (toelichting @ 2)
    2. Het kan veel toevoegen, namelijk dat je meeleeft of dat je je kunt inleven in een karakter. Zeker de laatste tijd zijn verhalende games veel belangrijker geworden.
    3. In Red Dead vind ik de voice acting op zich goed, maar de karakters zelf erg saai. Het is allemaal zo steriotype en er zit totaal geen gedachte achter lijkt het wel.
    Daarentegen vind ik bv GTA 4 The ballad of Gay Tony weer erg sterk. Over de top karakters, maar dat maakte niet uit, want het voelde gewoon tof aan om met de mensen om te gaan, gay tony zelf, de gekke oliesjiek etc..
    Alan Wake vind ik ook heel goed gedaan, eerst denk je met een soort douchebag schrijver te spelen, maar je komt er toch al snel achter dat het gewoon een toffe kerel is die wel het goede probeert te doen. Sidekick Barry past er goed bij. Érg sterke voiceacting ook en het hele script vind ik goed gedaan. (op het laatste stuk na dan, maar das persoonlijk).

11. Camo81

Camo81 Dood en Verderf

Leuk Bevonden:
    0
    Goed acteer werk of voice-acting brengt de games echt tot leven dus dat is erg belangerijk.

3. Gears of war, God of war, Heavy Rain, Batman AA, Bioshock,Alan wake, Fahrenheit(ps2).

12. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    1. Dit is voor mij alleen belangrijk voor games met een verhaal en uiteraard singeplayer ervaring. Uiteraard moeten de controls en de bewegingen van de gamecharacters vloeiend en realistisch zijn, maar dit valt bij mij niet onder acteerwerk. Belangrijk vindt ik ook de scripts. Je kan een goede acteur hebben maar als de tekst waardeloos is kun je je nog niet inleven en zijn met name cutscenes vaak belachelijk. Ook het plot is uiteraard belangrijk.
    2. Acteerwerk laat mij beter inleven in een spel, het verhaal en de personages.
    Zoals eerder genoemd de Mass ffect serie, maar ook de GTA serie vind ik op dit punt erg sterk.

Wel een korte vragenlijst voor een onderzoek eigenlijk.

13. iMark 007

iMark 007 Active Member

Leuk Bevonden:
    152
    Tegenwoordig is het wel belangrijk. Bij oudere spellen vind ik het minder erg. Bij Playstation 1 spellen was het al heel wat als er daadwerkelijk voice acting was. Je kijkt naar wat er technisch mogelijk is. Ook hangt het af van het genre. Een RPG leunt erg op het verhaal, dus dan vind ik het belangrijker dan bijvoorbeeld bij een shooter.

Emotie, het inleven in de characters. Ze geloofwaardig neerzetten dat je je echt bekommerd om hun lot. Ik kan dan helemaal opgaan in een verhaal. Het gaat niet alleen om de voice acting, maar ook om de gezichtsuitdrukkingen. Het is belangrijk dat allebei de elementen tot in de puntjes verzorgd zijn.

Ik noem alleen de spellen die naar mijn mening boven de rest uitsteken qua "acteerwerk". In die spellen kwamen de characters echt tot leven. Dus:
    Final Fantasy 13
    Red Dead Redemption
    Heavy Rain
    Enslaved
    Mass Effect 2

14. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    We staan enquêtes voor schoolwerk altijd toe, maar daar is het ASEL-forum de gebruikelijke plek voor. Ik verplaats dan ook je thread.

Verder adviseer ik je een wat uitgebreidere online enquête op te stellen. Dan worden de statestieken al voor je verwerkt en kun je met meer vragen meer informatie winnen.

1. Niet, maar technische hoogstandjes (zoals LA Noire) verhogen wel de waarde van een game.
    2. De algemene indruk die een game achterlaat. Goede afwerking draagt onbewust ook bij aan de beleving van een game.
    3. Games van Bioware. Ik was onder de indruk van Star Wars: Knights of the Old Republic, maar dat is een oude game. Ik gok dat Mass Effect de trend voort heeft gezet.

15. GoDz ViSioN

GoDz ViSioN .

Leuk Bevonden:
    7
    Erg belangrijk, want anders word een flutgame.

Veel, het brengt een extra dimensie aan een game toe.

GTA4, Gears of War.

16. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    http://www.thesistools.com/ helpt je enorm in het verzamelen van resultaten. Maak daar even een enquete en ga dan de link rondspammen, dan is het voor jezelf een stuk makkelijker.

17. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Redelijk belangrijk, ligt er ook aan wat voor soort game. Bij een racegame heb ik er minder baat bij dan een free-roaming game alla GTA.
    Geloofwaardigheid. Drags you in to the story.
    Saints Row 1, GTA IV, Bully, Fallout 3.

18. RemcoM

RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

Leuk Bevonden:
    2.046
    1. Hoe belangrijk vind jij de kwaliteit van het acteerwerk in een game? Erg belangrijk.
    2. Wat voegt goed acteerwerk voor jou toe aan een game? Sfeer.

19. Tco

Tco The Chosen One

Leuk Bevonden:
    1
    Bij sex in het huwelijk zeggen ze altijd dat het 10% van een huwelijk is maar slechte sex is 90%.
    Zolang het goed/redelijk is (voice acting dan) is het wel ok maar zodra het slecht/storend wordt dan gaat bovenstaande een rol spelen.

Het is natuurlijk een flashgame zonder groot budget maar klik maar eens op play en tijdens de intro hoor je al verschrikkelijke voiceacting; http://www.arcadecabin.com/play/arcane.html

20. Trancilian

Trancilian Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik waardeer dit zeer.

Ik zal wat meer vertellen over mijn onderzoek. Om uit te zoeken wat de rol van acteurs gaat worden in games moest ik natuurlijk weten wat er technisch mogelijk is. Hiervoor heb ik mij inderdaad verdiept in verschillende technieken van motion capture (oa dmv een interview met Xsens).

Bovenstaande vragenlijst moet mij helpen om te onderzoeken wat het belang van acteren is. Ik heb hier zelf natuurlijk een visie over en ik heb verschillende games gespeeld met deze vraag in mijn achterhoofd, maar ik wil ook graag weten hoe andere gamers hierover denken en welke games dit belang kunnen helpen bevestigen. Een vragenlijst leek mij voorlopig hiervoor voldoende. Ook heb ik geen ervaring met statistiek of enquêtes. Het zou kunnen dat naar aanleiding van jullie reacties alsnog een enquête volgt, welke ik dan met de thesistool zal maken.

Acteren in games vind je terug in voice acting, maar ook in hoe een character beweegt (lichaamstaal) en emoties in het gezicht. Zo heeft psychonauts geweldige voice acting, is in Fifa de lichaamstaal heel belangrijk (tijdens het voetballen, maar ook bijv reacties op de scheidsrechter) en worden emoties in LA Noire onderdeel van de gameplay. Lichaamstaal kan je het best voorstellen als acteren met een masker op. Ook al is je gezicht emotieloos, je lichaam spreekt.

Deel Deze Pagina