Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ik vind hem wel grappig.

2. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Hij is wel mooi. Alleen zag ik pas laat de link naar de stempel. Misschien met een kleine dof had je dr focus nog beter kunnen plaatsen.

3. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    oja, helaas wel een beetje onderbelicht..

4. Scarlett

Scarlett Active Member

Leuk Bevonden:
    3.592
    Hmmja, das wel zo idd =o *heeft maar hele zwakke kamerverlichting*

(en waarom ben ik nog online als ik morgen hele dag moet werken :c)

5. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Ik was inderdaad in Bosnië, heb deze week nog geen tijd gevonden om mijn foto's in te laden maar gelukkig vanavond vroeger klaar dus dan kan ik effe wat gaan bewerken.
    Wanneer online weet ik nog niet.

6. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ik ben nog steeds benieuwd naar die groepsfoto trouwens, kwam die nog of heb ik iets gemist?

7. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Je bedoeld die van Cheratte?
    Die staat op pagina 123 en heb je zelf ook nog op gereageerd :+

Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  8. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Ik moet binnenkort voor een vriendin wat voorwerpen fotograferen, wat aardenwerken pottjes en dergelijke, oftwel produktfotografie. Iemand nog wat tips of een schets van een goede opstelling?

Ik beschik over een flitser die ik in slavestand draadloos aan kan sturen en de gewone opklapflitser van mijn kamera.
    De potjes zijn ongveer 30cm hoog en een diameter van 10-15 cm. Ze moeten schaduwloos op een witte achtergrond gefotografeerd worden.
    Ik wil niet allerlei dingen aan gaan schaffen, maar met simpele materialen gaan werken, bijv. witte doeken, piepschuim en dergelijke.

9. Remco

Remco Guest

Gast, ik weet dat je op leeftijd bent, maar 'product' en 'camera' met een k schrijven kan echt niet. 8)

10. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Wat je wilt bereiken, is geen schaduw op het artikel. Eerst moet je zorgen voor een witte ondergrond en achtergrond (doek, groot vel papier). Dan zou ik de ingebouwde flitser frontaal laten flitsen (niet te fel) en je losse flitser van de zijkant. Dan even een testshotje maken, en kijken waar schaduwen zitten. Dan pak je één of meerdere piepschuimen platen, en gebruik je die om het flitslicht te weerkaatsen , en zou de schaduwen op te heffen. Het is een beetje klooien, maar zo leer je het het snelst. Succes!

Jankert. *)

11. Pimmy

Pimmy Take it easy

Leuk Bevonden:
    2
    Zelf gebruik gemaakt van dik karton te koop bij Paagman. Twee grote vellen. Eentje voor de bodem en eentje om er rechtop achter te zetten als achtergrond. Kostte me 6 euro. Het staande vel liet ik op de bodem rusten en de bovenkant tegen een statief (microfoonstatief in mijn geval) aan. Verder ervaarde ik het fotograferen zonder flitser maar met positieve lichtcorrectie als het mooiste resultaat. Overbelichting dus.

Gebruik van flitser kan ook ja, maar wat ik ervaarde en wat me ook al verteld werd was dat je dan minstens 2 flitsers nodig hebt om schaduwen te voorkomen. Dus ik zou de tip uit de 1e alinea is proberen.

12. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    en dan nog docent ook nog.......voor 1995 mocht het trouwens wel.....ouwe zak die ik ben

@thom, bedankt voor de tips ik ga het uitproberen

13. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Uhhm ja. Overbelichten? Ga jij de boekjes nog maar eens lezen. Zo verlies je namelijk heel veel detail in het product dat je wilt fotograferen.

14. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ligt eraan, ik heb ook wel eens gelezen dat je de tweede flitser gebruikt voor de achtergrond met twee stops overbelicht om bijvoorbeeld naden van een doek of bulten van het piepschuim weg te krijgen. Voor de frontfllits gebruik je dan gewoon de ttl waarde met een spotmeting.

15. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    De tweede flitser kan je niet laten overbelichten? Je kan de draadloze flitsbesturing wel automatisch laten overbelichten, maar dat heeft dan effect op alle flitsers.

Ik gebruik zelf bij mijn shoots af en toe een flitser om de achtergrond mooi egaal belicht te krijgen. In sommige gevallen wordt hij dan wit (zie een paar pagina's terug).
    Je kan het beste ook twee of zelfs meerdere flitsers gebruiken om een product mooi te fotograferen. Alleen aangezien je er maar één hebt, gaf ik je tips om het te kunnen doen met meerdere reflectiehulpmiddelen.

@ Pimmy: Overbelichten is inderdaad soms tof, maar als je producten wilt fotograferen denk ik niet dat je uitgebeten witte stukken in je producten wilt hebben, waar dus dan sprake is van onherstelbaar detailverlies..

Edit; als er naden e.d. op de achtergrond te vinden zijn, haal ze dan even weg met een fotobewerkingsprogramma ;)

16. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ik heb er even over nagedacht over een opstelling. Moet het nog uitproberen, maar denken jullie dat dit kan werken?

17. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ziet er goed uit! Ik zou alleen de losse flitser iets meer richting camera neerzetten. En wat naar achter, ik denk dat de linkerzijde van het object niet zo goed belicht wordt.

18. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Voor de losse flitser moet ik idd de positie even goed bepalen. De bounce van de piepschuim platen moet iig zo zijn dat het voorwerp goed uitgelicht wordt. Ik zal denk ook rekening moeten houden met de timing van de losse flitser, misschien iets eerder laten flitsen dan de frontflits.

19. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Verstandig ;)

Ik zou de lose flitser niet eerder af laten gaan. Dat kan volgens mij ook niet (waar stuur je hem mee aan?). Je kan hoogstens de ingebouwde flitser op het tweede gordijn af laten gaan.

20. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ik kan hem in mijn kamera vertragen en op mijn flitser zelf volgens mij ook als ik me niet verhis. Het is een metz 58 flitser

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina