HOPPAA
edit: Deed me trouwens denken aan een opdracht op school:
Tijdens het vak merkvaardigheden hebben we een interview moeten houden met behulp van de laddering techniek. Het interview had als onderwerp supermarkten. De uitkomst van deze interviews waren erg verschillend toen we de rollen van interviewer en geïnterviewde omdraaide. Ik vond dat deze opdracht erg goed paste bij het vak merkpsychologie.
Interview Arno
-Assortiment
Tijdens het interview met Arno kwam ik erachter dat hij vaak bij de grotere supermarkten koopt. Ik vroeg hem waarom dit belangrijk voor hem was, vooral omdat de grote supermarkten meestal iets duurder zijn. Hij kwam al snel tot de conclusie dat assortiment een groot deel van zijn keuze bepaald.
-Keuzes
Ik wilde graag weten waarom dit een groot element van zijn keuze was. Hij vertelde me dat hij graag de keuze heeft tussen verschillende producten in dezelfde productcategorie en dit is bij de kleinere supermarkten vaak niet het geval.
-Comfortabel
Arno wil graag producten die bij zijn levensstijl passen. Hij koopt de producten die hij zelf belangrijk vindt. Hij gaf aan dat hij graag comfortabel wilt leven en dat dit gepaard gaat met veel vrijheid in keuzes.
Interview Mark
-Veelzijdigheid/Luxe
Arno vroeg mij bij welke supermarkt ik mijn boodschappen doe. Ik vertelde hem dat ik in mijn buurt de keuze heb tussen de C1000 en de Albert Heijn. Ik kies liever voor de Albert Heijn omdat ik het een mooiere supermarkt vind. De supermarkt is netjes, heeft eigen afdelingen en oogt wat duurder. Ik vertelde ook dat de prijs mij niet veel uitmaakt. Als een product bij de C1000 goedkoper is, loop ik alsnog liever naar de Albert Heijn.
-Comfortabel
Ik wil mij goed voelen als ik in een supermarkt loop. Er zijn een aantal kleinere supermarktketens waarbij ik dit gevoel totaal niet heb. Wanneer ik door de Albert Heijn loop voel ik mij comfortabel.
-Status
Er werd mij verteld dat de keuzes die ik maakte tijdens het interview, wat lieten zien over aanzien. Ik loop graag in de wat duurdere supermarkt als het een bepaalde status heeft en deze status zich reflecteert in wat ik belangrijk vind. In mijn geval is dat de Albert Heijn.