Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Dan zoek een fatsoenlijke HBO opleiding.:cool:
     
  2. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.609
    Leuk Bevonden:
    17.773
    Goh, noem ze eens op.
     
  3. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Ik vind het mooi om te zien dat iemand met 'slechts' een mbo toch op basis van ervaring een carriere kan opbouwen, maar minister vind ik toch te hoog gegrepen. Helemaal als je kijkt wat voor protest ze heeft veroorzaakt. Sowieso is dat carriere opbouwen met een laag opleidingsniveau echt iets van die generatie. Mijn pa heeft zich ook opgewerkt tot een goed salaris met slechts mavo. Puur op basis van gewoon logisch kunnen nadenken en groeien in een vak. Tegenwoordig heb je een hbo diploma nodig om bij een supermarkt achter de kassa te kunnen zitten.

    Dat is denk ik ook waar deze hele discussie om draait. Op de middelbare gaat het er vooral om hoeveel je uit boeken kunt absorberen en dat vervolgens kan reproduceren. Het inzicht gedeelte is vaak beperkt in toetsen. De zogenaamde slimme mensen op een lager opleidingsniveau hebben denk ik vooral het vermogen om logisch na te kunnen denken, maar zijn niet goed in het theoretische aspect. De zogenaamde slimme mensen op hoger niveau hebben beide en kunnen logisch nadenken beter toepassen op complexere stof. In een ideaal scenario zitten dit soort mensen vooral op het wo en zijn de mensen die 'booksmart' zijn vooral op het hbo, maar het niveau van sommige mensen bij mij op de studie valt toch zwaar tegen. Misschien is dit vooral een persoonlijke ervaring, want mijn studie stelt ook niet geweldig veel voor qua niveau (vooralsnog). Laten we het hopen in ieder geval.
     
  4. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Dat is overigens ook de reden waarom ik naar dit topic kwam. Het niveau van de stof, leraren en medeleerlingen valt me vooralsnog vies tegen op deze studie. Ik heb presentaties gezien die hooguit 6'jes zouden krijgen op het vwo (qua inhoud). Het tweede jaar is echter een stuk interessanter, dan kan ik twee richtingen kiezen (vd 6 opties) en het een stuk persoonlijker invullen. Als dit echter een goed referentiepunt is voor het niveau van de gehele opleiding, dan kijk ik liever verder. Mijn cijfers zijn nu ook niet geweldig omdat ik me zo min mogelijk inspan om de vakken te halen die ik niet leuk vind.

    Voor de duidelijkheid: ik studeer IBCoM (International Bachelor for Communication and Media) aan het Erasmus. Een nieuwe studie sinds 2009/2010 en het kan daarom ook zijn dat het vooral kinderziektes zijn, maar bepaalde dingen lijken structureel. Een vriend van mij zit in het tweede jaar dus ik ga eens goed praten met hem wat hij nou vind, met name qua niveau. Het toekomstperspectief wat deze studie bied spreekt me namelijk wel aan. Marketing, Public Relations, Journalistiek, de communicatie sector die ook groeiende is in het bedrijfsleven. Stuk voor stuk interessante opties. Er zijn er overigens nog veel meer, maar deze zijn relevant op basis van de twee richtingen die me vooralsnog interessant lijken.

    Het is dus niet zo makkelijk om een beslissing te maken. Ik ga in ieder geval door tot mijn propedeuse, die ik sowieso wel ga halen, daar maak ik me niet zoveel zorgen over. Kan ik overigens, nadat ik mijn propedeuse heb gehaald iets anders doen en als ik van gedachte verander en terug wil komen, het jaar daarop gewoon alsnog instromen in het tweede jaar? Om een beter besluit te maken ben ik van plan om in ieder geval met die vriend van mij te praten, en wellicht andere tweede jaars, bovendien ben ik aan het informeren bij de universiteit van Utrecht én ik ben aan het rondkijken voor alternatieven.

    Een aantal alternatieven die ik op het oog heb:
    - University College Utrecht
    - Psychologie
    - Bestuurs- en Organisatiewetenschap
    - Geschiedenis
    - Muziekwetenschap
    - Sociologie
    - Spaans
    Verder kijk ik nog naar: Future Planet Studies

    Een aantal van deze studies (Spaans, Geschiedenis, Muziekwetenschap) vooral met de gedachte als tweede studie voor erbij. Dit werd echter afgeraden door de studiebegeleiders bij de UU die ik gemaild had. Of in ieder geval eerst beginnen met eentje en dan eventueel een tweede beginnen het jaar erop. Het werd met name afgeraden, doordat er bij de UU veel sprake is van aanwezigheidsplicht en er geen rekening mee gehouden wordt dat je meerdere studies doet qua rooster.

    Maar goed, ik heb een heleboel om over na te denken en ik was vooral benieuwd of mensen hier aan de Universiteit van Utrecht hebben gestudeerd wat hun ervaringen zijn. Misschien zelfs mensen die hetzelfde als een van mijn opties hebben gestudeerd?!
     
  5. WOUW5

    WOUW5 Cpt. Censorshades!

    Berichten:
    2.588
    Leuk Bevonden:
    13
    Kun je niet gewoon een cursus Spaans ernaast doen? Twee voltijdstudies lijkt me harde kaas en eigenlijk redelijk onmogelijk als je ook nog gewoon tijd wilt overhebben voor toffe dingen.
     
  6. Tyspolir

    Tyspolir Active Member

    Berichten:
    2.118
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb geschiedenis gestudeerd aan de UvA.. is inderdaad veel zelf onderzoek doen. Veel lezen. weinig contacturen.
     
  7. WOUW5

    WOUW5 Cpt. Censorshades!

    Berichten:
    2.588
    Leuk Bevonden:
    13
    En dat is in verleden tijd omdat je afgestudeerd bent of omdat je het niet tof vond?
     
  8. pgrferrari

    pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    Berichten:
    1.006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik studeer momenteel MBO Mediavormgeving op het ROC.
    Inmiddels alweer mijn laatste jaar.
    De opleiding is me nooit echt bevallen en ik heb er over gedacht om eerder te stoppen.
    Uiteindelijk besloten om geen 3 jaar zomaar de prullenbak in te gooien.
    Het werk vindt ik redelijk leuk om te doen, maar ik weet niet of ik dit later echt wil.
    Wat wil je dan hierna? ga je denken;

    Hierna is de keuze werken of studeren.
    Fulltime werken zie ik (nog) niet zitten.
    Misschien een studie of werk combo?
    En dan ook een grafische opleiding?

    Het lijkt me ook leuk om een opleiding met auto's te gaan doen.

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
     
  9. Tyspolir

    Tyspolir Active Member

    Berichten:
    2.118
    Leuk Bevonden:
    0
    gestopt idd.. vond het niet tof. Vond 't lezen over geschiedenis leuker dan het zelf onderzoeken ervan.
     
  10. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.609
    Leuk Bevonden:
    17.773
    Kan je t misschien allemaal nader uitleggen Tyspolir? Heb ook oa. geschiedenis aan de uva op het oog.
     
  11. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Ga LifeSciences doen. houd je wel bezig hoor..
     
  12. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ik had dus dat sbs6 filmpje gekeken over sektes. Staat ergens in het WTF-topic en ik moest dus meteen denken aan school. Is dat normaal? 8)

    Overeenkomsten:
    - Streven naar een hoger doel: Diploma, brengt geluk en succes.

    - Mensen buiten de groep worden als minder beschouwd: Mensen zonder diploma zijn dom en hebben de verkeerde keuzes gemaakt.

    - Duidelijke hierarchy: luister naar de leraar(leider), wanneer je dit niet doet heeft het nare gevolgen. Namelijk het niet kunnen behalen van het hoger doel.

    - Steeds je loyaalheid bewijzen: Je krijgt veel opdrachten, veel van deze opdrachten hebben voor je gevoel geen nut. Des te meer tijd je spendeert aan schoolopdrachten. Des te minder je twijfelt in verloop van tijd over het nut ervan. Psychologisch probeer je je daden altijd goed te praten als compenstatie.

    - Geen contacten met de buitenwereld: Bijna nooit wordt er les gegeven buiten de klas. Alles wat je leert of te horen krijgt is goedgekeurd door iemand. Ik heb nog nooit een les meegemaakt dat studenten zelf iets mogen onderzoeken en het met de klas delen. Tenzij het is bestudeerd met de theorie van school. :emo:

    - Groepsdruk: Het is bekend dat mensen kuddedieren zijn. In grote klassen ontstaan er dus minder originele ideeën of ongewenst/uniek gedrag.

    - Controle: Om een vage reden moet de school alles weten of de thuissituatie van de student.

    - Emotionele controle: Wanneer je niet aan de eisen voldoet, wordt je voor de groep belachelijk gemaakt. Hoe vaak heb je een docent wel niet horen zeiken of een opmerking maken wanneer iemand geen tijd had om een opdracht te maken of te laat in de les kwam.

    Best eng eigenlijk wanneer je er op deze manier naar kijkt. Ik bedoel er niks mee te zeggen ofzo maar vond het wel grappig. Misschien is dit wel zo omdat het bewezen is dat het enorm effectief is. School zal nooit meer het zelfde voor mij zijn. :+
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2011
  13. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je dit op heel veel sociale instituties kan toepassen.
     
  14. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Dat klopt wel. Het leger bijvoorbeeld is een maatje extremer. Maar daar wil ik ook niet dood gevonden worden. Volgens mij had ik in dit topic ooit gepost dat ik veel effectiever kan leren en veel creatiever ben in de thuissituatie als op school. Doordat ik alles ff vanuit een ander perspectief bekijk wordt mijn vreemde leergedrag gedeeltelijk verklaard.
     
  15. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Wat voor opleidingen zou ik eigenlijk kiezen met mijn interesse(s)?
    Het wordt 100% zeker een Informatica opleiding.

    Geïnteresseerd in:

    • Webdesign
    • Programmeren (al ben ik daar nog niet aan begonnen)
    • Oplossingen zoeken voor PC softwarematig (vind mezelf echt een held met Google :+) (dus geen hardware)
    • Snellere oplossingen zoeken voor een probleem
    • Automatiseren
    • Design (Photoshop en dergelijke, alleen nooit zin gehad om daar aan te beginnen)

    Dacht zelf aan... Communication & Multimedia Design.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  16. Oldsk00l

    Oldsk00l ouwe school

    Berichten:
    813
    Leuk Bevonden:
    4
    !!!!
     
  17. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Programmeren buiten het webdesign bedoel ik. :+
     
  18. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Wil je een developer worden? Dat is zo'n beetje de beste keuze die je kan maken momenteel in Nederland.
     
  19. Gainesis

    Gainesis Active Member

    Berichten:
    244
    Leuk Bevonden:
    6
    CMD is dan denk ik de juiste keuze. En ga ik wss ook volgend jaar doen aan Avans.
     
  20. Fibroidduck

    Fibroidduck Feyenoord Till I Die

    Berichten:
    580
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan hoop ik dat jullie creatief zijn, want ik ben nu een Minor CMD aan het doen en wat een hel is dat zeg :'-( Ik ben dan ook het meest nietcreatieve persoon op die hele opleiding :+
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina