Aha, we hebben iemand gevonden die niet gelooft in de werkelijkheid.
Voor de duidelijkheid, theorieën komen er in verschillende vormen. Zoals we veelal 'theorie' begrijpen is niet de manier hoe het in de wetenschap toegepast wordt.
In het geval van jouw 'donut' universum, gaat het om één mathematisch onderbouwde, wetenschappelijke theorie tussen vele anderen.
Een wetenschappelijke theorie is een 'model' gebaseerd op de feiten, die de werkelijkheid verklaard. We zien de zon elke dag om de zelfde tijd, meten dat we om de draaien (feiten) met X snelheid, de
theorie is vervolgens dat de aarde om de zon draait (het model dat de werkelijkheid naargelang de feiten omschrijft).
En in modellen-(theorie)wereld gaat op dat de simpelste theorie (die alle feiten omvat) veelal geaccepteerd wordt als de juiste. Dit totdat bijvoorbeeld nieuwe feiten aan de tafel komen en een nieuw model het oude model verplaatst omdat het accurater is.
Een theorie en lekentermen is gewoon iets zeggen dat erg interessant lijkt en een verklaring zou kunnen zijn voor iets willekeurigs, niet perse gestaafd door diepe kennis en alle feiten. Dus ik zeg, het universum is de vorm van mijn reet! Dat is een nogal willekeurige theorie, die kunnen we in principe onderzoeken, maar momenteel is er geen ondersteunend bewijs, dus het is een theorie die je niet serieus hoeft te nemen omdat het geen basis in de feiten of recente werkelijkheid heeft, maar wellicht kunt gebruiken als basis van een studie naar de waarheid van de theorie (of, zoals in bij het testen van wetenschappelijke modellen, als basis van een studie om het tegendeel te bewijzen)
Als ik dus zeg, in de wetenschap hebben we de heliocentrische theorie (aarde om zon draait), of de evolutie theorie (levende wezens veranderen/passen zich aan, en als dit voordeel in voortplanting geeft over anderen variaties worden zij de norm), etc, etc. Dan hebben we het over de werkelijkheid VERKLAARD via een model dat de feiten ondersteund dat alle tests om het tegenovergestelde te bewijzen of fouten te vinden heeft doorstaan.
Als jij of ik zeggen 'ik heb een theorie over dit of te dat', dat betekend gewoon dat we een mening hebben, niet perse bijzonder onderbouwd of rigoureus getest.
Klik om te vergroten...