Aardbeving / Tsunami in Japan

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lenny-t, 11 mrt 2011.

1. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    ik vind het woordje lijkt nogal schrikbarend :eek:

2. NeonovA

NeonovA XBW VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    14
  3. Seh

Seh Guest

Ik snap niet dat Japan het risico neemt om naast het altijd aanwezige natuurramp gevaar ook nog eens een kerncentrale te bouwen. Dit zat er aan te komen, als je bedenkt dat er regelmatig (hevige) aardbevingen zijn. Eigenlijk is/was het niet verantwoord zo'n ding te hebben, snap ook wel dat het voor het geld en voor goedkope energie is. Maar moet je dit risico nemen in een land als Japan, dat ligt op de grens van twee aardplaten(?)?

4. planckie

planckie Morcion

Leuk Bevonden:
    0
    Je kan toch niet verwachten dat een land als Japan, geen kerncentrales bouwt door het mogelijke gevaar op natuurrampen? Economisch zijn deze zeer belangrijk voor Japan.
    ?

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Wij hebben toch ook centrales in Zeeland op -2 NAP?

6. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Die kernreactor-explosie kwam toch vooral door de tsunami? En die hebben ze daar echt allang niet meer gehad. 200 jaar geleden ofzo?

Edit: dat klopt ook niet, 50 jaar eerder

Laatst bewerkt: 12 mrt 2011
  7. Seh

Seh Guest

Dat water kunnen we (aantoonbaar) voorlopig nog wel tegenhouden volgens mij, of stroomt Zeeland regelmatig over? :p

Ik weet dat het enomre economische waarde heeft zo'n ding, maar in een aardbeving gevoelig gebied waar elke dag wel een paar kleine aardbevinge zijn, vind ik het niet verantwoord eigenlijk. Weet trouwens niet of die kerncentrale in de fik was gevlogen voor of na de aardbevingen of iets hoor.

8. Tyspolir

Tyspolir Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    En in Petten, ook vlak naast de dijk.. dus tsja, je moet wat.

9. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Door de Tsunami is één en ander mis gegaan geloof ik. De backup dieselgenerators deden het ook niet meer waardoor het daarbinnen steeds warmer wordt (tot 5000 fahrenheid ofzo) dan begint de schil om de reactor te smelten.. Koeling is cruciaal, en dat gaat op dit moment niet zo goed..

10. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Net bij het rtl nieuws zei zo'n expert dat ze die centrales op 1 stuk steen bouwen zodat als er iets beweegt dat het hele gebouw beweegt en dat hij niet beschadigd kan raken. Dus met aardbevingen op zich kon er volgens hem weinig fout gaan!

11. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Ja klopt en ze zijn daar erg goed met grote gebouwen aardbeving bestendig maken. Maar die Tsunami, tja die richt veel meer schade aan.

12. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Hey jongens,

Ik zie dat we al op 10 pagina's zitten. Die ga ik niet lezen en ga deze thread verder ook niet volgen. Toch even een update van hoe deze beving in Japan wordt beleefd!

Gisteren zat ik tijdens het moment van de beving in de trein van Kyoto naar Shigisan (een klein plaatsje bij Nara). Net die dag hadden we een tempelovernachting gepland boven op een berg. De middle of nowhere dus. ;) Een van de monniken liet op zijn telefoon het nieuws zien, maar het drong niet echt door totdat er ineens een stroom van smsjes uit Nederland kwam.

Vandaag heb ik Nara bezocht, waar een groot jaarlijks festival gewoon doorgang vond, ondanks de ramp. Ik kan in het dagelijkse leven niets zien van wat er gebeurd is. Het enige wat ik zie is dat alle televisiezenders 24 uur per dag live beelden uitzenden. Momenteel gaat het nieuws vooral over de kerncentrale waarvan het regelsysteem naar de knoppen is. Er worden allerlei analyses gedaan over de bouw van kerncentrales en windrichtingen.
    Ik had begrepen dat het leven in Tokyo zich alweer aan het hervatten was.

Overigens is het erg ironisch dat ik precies een week voor de beving bij Tokyo Institute of Technology zat. Daar hebben we kennis gemaakt met professoren die werken aan aardbevingen. Zo hebben we een simulator gedaan van de Kobe aardbeving, die iets van schaal 7 had (te vergelijken met 8,8 nu, logaritmisch!). Die professor zei nog dat ze zo eens in de 2 maanden een aardbeving meemaakten en dat het nu alweer een tijdje geleden was...

Al met al dringt het niet echt door, want ik zie er niets van en krijg alleen half het nieuws mee.

13. mikecitybike

mikecitybike Future Donut

Leuk Bevonden:
    0
  14. Seh

Seh Guest

Oh, ik dacht dat er wat mis was gegaan door de aardbeving ipv door de tsunami. Dan heb ik niets gezegd, daar kan je inderdaad niet echt rekening mee houden.

15. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Niet verantwoord? het heeft een tsunami en een aardbeving met een sterkte van een 500 meter grote meteoriet overleefd.

Dat komt natuurlijk ook jaarlijks voor he.8)

16. Seh

Seh Guest

Al komt het één keer in de 200 jaar voor, dan nog is het een beetje risicovol als je het mij vraagt. Ik begrijp de enorm grote (economische) pluspunten wel hoor, maar dat neemt niet weg dat er in zo'n gebied een extra risico genomen word.

17. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Je redeneert verkeerd om. Kerncentrales worden met enorme veiligheidsprotocollen gebouwd. Al storten er twee vliegtuigen op, dan gaan ze nog niet kapot. Dat het nu mis is, onderstreept nog eens hoe zwaar deze beving is! Het is onmogelijk een land tegen een ramp van schaal 8.8 te beschermen.
    De kerncentrale is niet onveilig, de beving is gewoon van een schaal die we niet kunnen bevatten. Ik weet niet hoeveel aandacht het Nederlandse journaal eraan geeft, maar hier zijn de beelden bijzonder schokkend.

18. Seh

Seh Guest

Snap ik, het was ook meer een gedachtespinsel. Waarom zou je het risico nemen? Persoonlijk had ik waarschijnlijk ook gejuicht als ik een Japanner was en de eerste kerncentrale in mijn land werd geopend (moar moneyz!) Dus het was niet echt mijn mening, meer een gedachtenspinseltje. Thanx voor de uitleg.

19. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Idd alles zou in grote getallen mis moeten gaan wil er uiteindelijk een nucleaire ramp plaatsvinden.

Ik kan mezelf de kleine aardbeving in Nederland (Limburg) nog herinneren (ca 15-20 jaar geleden). Toen dacht ik al dat alles in zou storten. Deze aardbeving was echter maar een schijntje van wat er nu gebeurt is.

Japanners kennende hebben ze zeker wel over de locatie nagedacht.

20. Nick V

Nick V Active Member

Leuk Bevonden:
    0

Deel Deze Pagina