Het is goed als men zelf de keuze kan maken bij welke religie -of juist bij geen- iemand zich thuis voelt. Deze keuze kan, lijkt mij, het beste gemaakt worden als een kind onderwijs krijgt dat gebaseerd is op een wetenschappelijk manier, omdat deze slechts beschrijvend behoort te zijn. Bij religieus onderwijs is dit niet het geval, zij delen zaken op in goed en kwaad en geven dan ook een moreel aspect, een waardeoordeel aan bepaalde zaken, dit beperkt naar mijn mening de keuzevrijheid van het individu.
Als je een kind dat al in een streng religieus milieu leeft ook nog eens naar religieus onderwijs stuurt, dan zal hij/zij waarschijnlijk minder snel in contact komen met andere denkbeelden en zo minder vrijheid hebben om te kiezen, zaken en meningen worden hem/haar (gedeeltelijk) opgelegd. Bij wetenschappelijk onderwijs is dit niet het geval, men laat het kind zelf de keuze maken waar hij/zij in gelooft en verschaft slechts informatie over theorieën die op een wetenschappelijke manier tot stand zijn gekomen. Vooral bij controversiële theorieën zoals de evolutietheorie wordt tijdens lessen vaak nog eens benadrukt dat het slechts een wetenschappelijke theorie is en niet noodzakelijk de enige/ultieme waarheid. Op religieus onderwijs zul je dit niet snel tegenkomen en dus is de vrijheid daar beperkter.
Als religieus onderwijs afgeschaft zou worden, geef je de kinderen van streng gelovige ouders toch nog enigszins inzicht in andere denkwijzen en geef je hen meer keus om (misschien vooral later in hun leven) te kiezen. Wat dan wel benadruk moet worden is dat de wetenschappelijke methode niet de enige methode is om de wereld om ons heen te verklaren en dat dit niet noodzakelijk de juiste methode is, anders kampt het met hetzelfde probleem als religieus onderwijs.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2011