Het F1 seizoen van 2011 staat weer op het punt van beginnen. Eigenlijk begon het natuurlijk in de winter al. Maar laat ik weer even alles op een rij zetten.
de teams voor dit jaar:
Red Bull
1. S. Vettel
2. M. Webber
McLaren
3. L. Hamilton
4. J. Button
Ferrari
5. F. Alonso
6. F. Massa
Mercedes Grand Prix
7. M. Schumacher
8. N. Rosberg
Renault
9. N. Heidfeld
9. R. Kubica
10. V. Petrov
Williams
11. R. Barrichello
12. P. Maldonado
Force India F1
14. A. Sutil
15. P. di Resta
Sauber
16. K. Kobayashi
17. S. Perez
Scuderia Toro Rosso
18. S. Buemi
19. J. Alguersuari
Lotus F1
20. J. Trulli
21. H. Kovalainen
HRT F1 Team
22. N. Karthikeyan
23. V. Liuzzi
Virgin Racing
24. T. Glock
25. J. d'Ambrosio
De racekalender dit jaar:
27 mrt - Australië Melbourne
10 apr - Maleisië Sepang
17 apr - China Shanghai
8 mei - Turkije Istanbul Park
22 mei - Spanje Barcelona
29 mei - Monaco Monte Carlo
12 jun - Canada Montreal
26 jun - Europa Valencia Street Circuit
10 jul - Great Britain Silverstone
24 jul - Duitsland Nürburgring
31 jul - Hongarije Hungaroring
28 aug - Belgium Spa-Francorchamps
11 sep - Italy Monza
25 sep - Singapore Singapore
9 okt - Japan Suzuka
16 okt - Zuid-Korea Korean International Circuit
30 okt - India Greater Noida
13 nov - Abu Dhabi Abu Dhabi
27 nov - Brazil Interlagos
Puntentelling
1 - 25
2 - 18
3 - 15
4 - 12
5 - 10
6 - 8
7 - 6
8 - 4
9 - 2
10 - 1
Nieuwe regels:
Banden
Pirelli vervangt Bridgestone als enige bandenleverancier in de Formule 1. De Italiaanse bandenfabrikant heeft een overeenkomst van drie seizoenen.
107%-regel
Afgeschaft eind 2002, terug in 2011: de 107%-regel. Indien een rijder in kwalificatie (Q1) een tijd rijdt die niet binnen de 107%-marge van de beste tijd valt, mag hij niet deelnemen aan de race. De stewards kunnen uitzonderlijke omstandigheden inroepen om de rijder alsnog aan de start te brengen. Indien dat het geval is voor twee of meer rijders, bepalen de stewards hun startvolgorde.
Beweegbare onderdelen
Rijders mogen vanaf 2011 onderdelen van hun bodywork activeren vanaf de twee ronde van de race met alleen de bedoeling een inhaalpoging te verbeteren. Via de elektronische controle-eenheid krijgt de rijder te weten wanneer hij zijn onderdelen anders mag afstellen. Dit zal alleen het geval zijn wanneer de kloof met zijn voorligger minder dan een seconde bedraagt.
Aansluitend verbiedt de FIA het gebruik van alle soorten systemen (zoals de F-duct) die de rijder bedient door het maken van een beweging. Onderdelen die noodzakelijk zijn om de beweegbare elementen te activeren behoren hier niet toe.
Gewicht
Door de terugkeer van KERS moeten de Formule 1 wagens op elk moment van het GP-weekend minstens 640 kilogram wegen. Dat is 20kg meer dan dit jaar.
Bron:http://www.f1media.be/2010/nieuws/nieuwe-regels-2011-een-overzicht
Voorbeschouwing seizoen 2011:
Vorig jaar was het Vettel die in de laatste Grand Prix voor het eerst de leiding pakte in het kampioenschap en zo ook de wereldtitel pakte. We hadden een prachtig seizoen met vele kanshebbers tot de laatste grand prix waar nog 4 coureurs de wereldtitel konden pakken. Gaan we dat dit jaar weer krijgen? Het lijkt er wel weer op dat de teams weer dicht bij elkaar in de buurt zitten.
Red Bull Racing lijkt weer een prachtauto afgeleverd te hebben en ze worden dan ook gelijk als de favoriet bestempeld. Ferrari lijkt zijn zaakjes ook goed op orde te hebben en is in de tests vooral heel betrouwbaar gebleken. McLaren leek een zwaar seizoen tegemoet te gaan maar de updates lijken nu op vrijdag in Melbourne veel gebracht te hebben. Het is maar vrijdag zeggen we dan maar hierdoor stijgen de kansen op een mooi seizoen voor dit team. Mercedes lijkt dit jaar een flinke stap gemaakt te hebben alhoewel het daar bij de eerste tests niet helemaal op leek. Hun laatste update bracht veel en misschien gaat Schumacher dan toch dit jaar een grand prix overwinning pakken. Of misschien wordt dit het jaar waarin Rosberg echt doorbreekt tot de top. Renault of Lotus, we weten het nog steeds niet lijkt ook een goede auto afgeleverd te hebben. Alleen zij zullen Kubica die in mijn ogen gewoon Wereldkampioen materiaal is erg missen. De andere teams die het ook redelijk voor elkaar lijken te hebben zijn: Williams, Sauber en Torro Rosso. Force India heeft een minder goeie auto klaar staan en lijkt het Lotus F1 team wat een stap gemaakt heeft van zich af te moeten houden. Virgin heeft moeite om met Lotus mee te groeien. Maar HRT gaat op dezelfde weg verder als vorig jaar. Ook dit jaar komen zij zonder een meter gereden te hebben naar Melbourne toe. Nog een jaar in de achterhoede lijkt onafwendbaar.
Maar voor de eerste race blijft het altijd gissen naar een favoriet. We zullen het moeten zien in de eerste race van het seizoen die dit jaar in Melbourne is zoals het hoort! Ik zeg, zet Melbourne weer voorgoed als startrace neer. Altijd mooie races en als we Button moeten geloven met is dat met de nieuwe banden niet anders. "Everyone wil be shocked" was zijn uitspraak omdat de teams nog niet helemaal wisten hoe de banden zich in de race gaan gedragen. Veel inhaalacties aan het einde van de race.
Nou ik ben benieuwd! Ik zit in ieder geval zondag om 6:00 voor de buis.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2011