Iemand verzint een systeem zonder overheid en meneer is nog steeds niet tevreden.
Kapitalisme is productiviteit zo hoog mogelijk wat lijdt tot meer welvaart. TVP is productiviteit zo efficiënt mogelijk wat lijdt tot minder werk. Het is gewoon die hele andere manier van denken dat TVP juist zo tof maakt. Hoe het daadwerkelijk gaat werken zonder vrijheid te beïnvloeden is lastig te beoordelen. Zoveel dingen moeten gestructureerd plaatsvinden aangezien marktwerking niet meer bestaat. Er moeten er dan een hoop dingen beslist worden waar onenigheid over kan ontstaan, wat leidt tot conflicten, misschien wel meer als in de huidige samenleving. Wel ben ik een liefhebber van dit project en zie graag meer onderzoek over de mogelijkheden.
Ik moet dan toch de kant van TZM kiezen. TVP is niks meer dan een theorie voor een RBE en vasthouden aan TVP zal een negatieve invloed kunnen hebben op het realiseren van een RBE. TVP is ook niet de enige of eerste RBE, er zijn er namelijk nog veel meer. De enige reden waarom iedereen bekend is met TVP is vanwege de support van TZM. TZM is een eigen beweging en niet in dienst van TVP, ik denk ook niet dat TZM schade oploopt door deze splitsing maar er zelfs sterker door wordt aangezien er meer opties beschikbaar zal zijn. TVP was nooit het einddoel, maar de weg naar een RBE.
Voor de mensen voor wie dit allemaal nieuw is en mijn post toch willen begrijpen:
TZM is trouwens de Zeitgeistmovement, de beweging die is ontstaan door de Zeitgeistfilms.
TVP is The Venus Project van Jacque Fresco
RBE is een Resource Based Economy, een samenleving waarbij bezitting een mensenrecht is en geen consumptie.
Laatst bewerkt: 26 apr 2011