[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Commander J

Commander J Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar je ziet daar dan zelf toch ook wel de nadelen van in? "Homo homini lupus", "man is a wolf to [his fellow] man".

Iedereen heeft de vrijheid om te doen (en laten) wat hij wil. En misschien nog wel belangrijker: hij kan door niemand worden gecontroleerd.
    Het is natuurlijk onnozel om te denken dat familieleden van een eventueel slachtoffer dit zouden doen, aangezien over en weer vergeldingsacties uitvoeren binnen no time resulteert in een burgeroorlog.

Maar geef eens een uitleg over hoe jij het 'gewone leven' in zo'n samenleving voor je ziet?

2. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Wat is er precies aantoonbaar nadelig?

En het gewone leven in een samenleving? Wat is samenleving, niet iets wat ik nastreef iig. Het leven zou je dan heel erg vrij in kunnen richten, dus itt wat wij gewend zijn - dat je heel makkelijk kunt zeggen hoe het leven voor de gehele samenleving eruit ziet - is dat wanneer de mens vrij is een stuk gecompliceerder.

3. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Niet de hele discussie gelezen, maar de meeste mensen hebben leiding nodig en zijn niet zo autonoom als sommige mensen wel zijn.

4. Commander J

Leuk Bevonden:
    0
    Jij vindt een burgeroorlog niet aantoonbaar nadelig?

Jij streeft geen samenleving na? Samen leven is toch iets wat sowieso nodig is? Of wil je twee meter hoge muren om je huis heen waarbij iedereen zelf voor zijn eigen eten zorgt? We hebben nou eenmaal anderen nodig om op een aardig welvaartsniveau te kunnen leven. En omgang met anderen vereist regels om te weten hoe je je dient te gedragen. En dit vereist weer iemand die deze regels kan afdwingen om te zorgen dat iedereen (er blijven natuurlijk altijd gekken bestaan) zich aan de regels houdt.

5. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Fred... Als jij geen 9-5 leventje wil hebben, ga dan gewoon. Koop een vliegticket op goed gevoel, vlieg ergens heen en bouw een heel nieuw leven op, wordt nomade in de Sahara ofzo, ga rondtrekken in de Rocky Mountains, weet ik veel wat. Mogelijkheden zijn eindeloos joh.

6. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Wut? naar een locatie zonder internet? Bende gek of zo? :eek:

7. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik vind het allereerst niet aantoonbaar.

De rest ben ik het niet mee eens. Muren om je huis is erg overdreven, ik ben niet tegen samenwerking, maar het concept van een maatschappij waaraan je geacht wordt deel te nemen vind ik verwerpelijk. Dat er in die samenwerking bepaalde regels gelden, dat klopt wel, maar de handhaving van die regels hoeft niet extern te zijn. Geef de mensen zelf die verantwoordelijkheid.

Ben ik ook voornemens.

8. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Jij hebt wel en een extreem positief beeld van je medemens.

9. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik? Hoezo dat?

10. Seh

Seh Guest

Het is wel makkelijk om deze samenleving te bekritiseren, maar kom eens met een onderbouwde oplossing dan? Want tegen de gevestigde orde aanschoppen en klagen kan iedereen..

11. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Een onderbouwde oplossing? Ik heb de afgelopen pagina's verteld wat ik prefereer toch.

12. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    De hele we regelen het wel even onderling houding van je.
    Ik herhaal nog maar eens dat veel mensen een voorgelegde structuur en leiding nodig hebben.

13. Commander J

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, inderdaad.

Ik heb hem ook nog niet met een onderbouwde oplossing zien komen. Ik hoor je alleen maar zeggen dat het zoals het nu gaat niet ideaal is en dat we naar een wereld toe moeten zonder overheid en waar burgers vrijheid hebben en verantwoordelijk zijn voor een goed leven.

Maar welke invulling dat in de praktijk krijgt, heb ik je nog niet horen zeggen.

Want hoe kunnen burgers er met elkaar voor zorgen dat een normale manier van samenleven mogelijk is?

14. Seh

Seh Guest

Ja, maar dat is wat anders dan het uitwerken en het uitvoerbaar maken van jouw ideale samenleving. Want het is wel makkelijk om te zeggen dat er geen regels moeten zijn e.d..
    Stel er zijn geen regels meer en geen overheid die voor de rechten van een ieder op komt, dan kan een gehandicapt kindje het wel schudden. Evenals mensen die geboren worden zonder ouders met een redelijke bak geld. Wat te denken van mensen die opeens arbeid ongeschikt raken? Mensen zonder familie?
    En wat kan er gedaan worden aan grootgrondbezitters op dat moment, die worden dan de nieuwe leiding. Mensen met grondstoffen krijgen de macht, dat staat gewoon vast dan. Hoe zie jij dit dan goed uitgewerkt worden en goed werken?

15. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Dat is hun aangeleerd. Mensen zijn afhankelijk gemaakt.

Ik heb weinig te onderbouwen. Ik heb uitgelegd hoe ik het graag zou zien, wat voor onderbouwing wil je? Ik heb het niet gehad over hoe we vanuit de huidige situatie mijn opvattingen kunnen bewerkstelligen, maar dat is volgens mij ook vrij irrelevant als mij wordt gevraagd wat ik het ideale systeem vind.

Mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, hebben iemand nodig die voor hen zorgt. Als ze die niet hebben, dan zijn ze de lul.

Weet ik niet zo gauw niet.

Laatst bewerkt: 27 apr 2011
  16. RoX BoX

RoX BoX Earth

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kies geen kant, want TVP kan niet zonder de TZM en de TZM kan niet zonder TVP... Vrij simpel.
    Ik weet dat Jacque Fresco missien een beetje te egoistisch overkomt dat het alleen op zijn manier moet. Maar laten we eerlijk wezen, dit is tot nu toe het beste methode om een RBE op te bouwen.

We zullen toch een begin moeten hebben om te beginnen met het op bouwen van een RBE en dat lijkt me de TVP (zover ik weet)
    Daarom kan ik ook Jacque Fresco begrijpen. Want als iedereen er mee gaat bemoeién werk gewoon niet.

Laatst bewerkt: 27 apr 2011
  17. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Fred.. Er vanuit gaande dat de wereld het langer dan 1 dag overleeft zonder overheidsgezag en regels, stel je alleen al eens voor hoe bijvoorbeeld het verkeer eruit zou zien. Niemand op de hele wereld gaat zich nog aan verkeersregels houden, en dan bedoel ik dus niet dat iedereen 10 km te hard gaat rijden hè.. Zou jij nog over straat durven lopen als je weet dat er ieder moment een of andere retard met 120 de bocht om kan komen? Zou jij je kinderen nog buiten laten spelen als je weet dat niemand op de hele wereld zich aan de verkeersregels houdt, omdat deze gewoon niet bestaan?

18. Seh

Seh Guest

Back to the old days, holbewoners ftw. \o/

Wat denk je van de mensen die zich graag aan kinderen vergrijpen?

Wat jij wil fred, dát is pas een utopie.. Onmogelijk met de huidige manier van denken van de mens..

Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2011
  19. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Dat gaat alleen op als je een directe overgang bewerkstelligt van de huidige situatie naar hetgeen ik schets. Heb ik nooit gepropageerd.

Ik heb ook verschillende keren gezegd dat ik zoiets niet ineens zie plaatsvinden. Al zijn er wel gebieden waar de overheid nauwelijks of zelfs helemaal niet aanwezig is. Maar daar gaan mensen heen die zo willen leven, in vrijheid... (Plek waaraan ik refereer is in Uruguay gelegen, maar weet daar het fijne niet van, behalve dat het geheel onafhankelijk is van de Uruguayaanse overheid en zonder gezag.)

20. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Jacque Fresco heeft niet meer te bieden dan een methode. Laten we eerlijk zijn, hij is de jongste ook niet meer en heeft niet de eigenschappen van een leider. Inspirerend is hij zeker en heeft een trend op het gebied van de RBE gezet. Dankzij hem zijn er vele initiatieven voor een RBE. Verschil is dat Fresco's ideeën niet passen in het kapitalisme terwijl andere RBE ideeën goedkoper zullen zijn en effectiever dat arbeidsintensieve kapitalistische methodes. Zoals een geautomatiseerde Boerderij en de Atlas Initiative Group. Kapitalisme verslaan(weg concurreren) in hun eigen game. Zonder Fresco was dit nooit gebeurd, maar zijn plannen voor een Venus Project hoeven niet. Ik vind het zo jammer dat Fresco niet wilt samenwerken met andere projecten, dat is toch nergens voor nodig?

Laatst bewerkt: 28 apr 2011

Deel Deze Pagina