Collumn:
-subjectief, en enigszins zwart wit-
-welke shooters vind jij leuk? welke kills geven jou de meeste voldoening? Kan je games als Lost Planet 2 en Call of Duty Black Ops goed afwisselen?
Geprezen om zijn overzichtelijkheid, no-nonsens, CTF facing worlds is een begrip.
Arcade shooter, huh, wut?
Tegenwoordig weten we niet beter of we spelen een paar potjes Modern Warfare 2, wat Homefront, misschien even Bad Company 2 en we kijken uit naar Modern Warfare 3. Games die zich erdoor kenmerken dat je van te voren een "class" kiest, een weapon load out. Games die zich kenmerken doordat diegene die de ander als eerste ziet vaak de eerste kill heeft. Games die zich kenmerken door troep die je kan oproepen na een bepaald aantal kills om nog meer kills te maken.
het Mexico level uit Timesplitters 2 is naar mijn mening nog steeds het symbool van dit spel, heel veel fun voor heel veel uren.
In de arcade shooter heb je dit niet, je kiest je game mode, je kiest team death match of capture the flag. En het is knallen, dodgen, knallen en hier en daar een wapen op pakken die ergens in de map ligt. Winnen doe je door snel opzij te springen als er iemand op je schiet, door veel heen en weer te rennen en te weten waar de goede wapens liggen en waar je je health weer kan bijvullen. Gevechten beginnen als je elkaar hebt gespot.
Assault mode, objective based gameplay in een arcade shooter. Dé manier waarop UT99 voor mij de beste first person shooter was geworden. Een potje start je snel op, de objectives geven je het idee dat je nog ergens voor vecht. En door de eenvoud en simpelheid heb je heel veel plezier zonder frustraties. Dingen als noob tubers, killstreaks glitchers etc heb je hier niet. (Filmpje is van UT2004, de map is een remake van AS- Frigate uit UT99)
Het is jammer dat het tegenwoordig allemaal zo realistisch moet
De meeste gamers van tegenwoordig willen wapens die ze ook hebben gezien in hun favoriete moderne oorlogsfilm. Zij willen realisme, en zij willen uitgebreid kunnen bepalen hoe hun character er uit ziet, en wat voor wapen hij precies heeft. Na een game wilt hij uitgebreid genieten van zijn stats en pochen met zijn k/d ratio. Naast dat het realistisch moet, dient het ook eerlijk te zijn. Om MW2 er weer bij te pakken, werd je vaak gekild dan had je ineens een death streak. Dan liep je met een goede weapon load out of het duurde wat langer tot je dood ging. Wat is er mis met een score lijst waarbij de nummer 1: 50 kills heeft en de nummer 2 er 20 heeft.
Quake 3 gaat wat sneller, maar verder? Het is knallen, rennen/ dodgen, en knallen, Quake 3 was vroeger de enige concurrent van UT99.
Arcade shooters zijn gewoon veel leuker
Ik zal er niet meer om heen draaien, ik vind arcade shooters gewoon veel toffer. Neem Unreal Tournament 3 nou, je kiest je map, je game mode en je gaat aan de slag. Wie als eerste 50 kills heeft, die heeft gewonnen. Verder geen poes pas, geen killstreaks, geen onzin. Ik zie het als een arcade racer waarbij je ook geen auto in elkaar hoeft te zetten van te voren, of rekening moet houden met dingen waar je helemaal geen zin in hebt.
counterstrike, hier ging het mis!
Counterstrike
Na een aantal mooie jaren waarin UT99 en Quake 3 beiden de kampioen wilden zijn in het fps genre op de pc en waarbij Quake 3 nog iets sneller was en UT99 juist iets tactischer kwam Counterstrike ineens om de hoek kijken. Als mod van Halflife 1 was het al snel heel populair. Het zag er realistisch uit, en het zou de meest realistische first person shooter zijn. Leuk? Nee, hier vond ik niks aan. Het is echter wel een voorbode geweest van de serie die nu zo populair is. Juist, Call of Duty.
Ga toch weg met je arcade shooters, MW2 ftw!!
Veel lezers denken nu, ga toch weg met je arcade shooters, geef mij maar mijn Modern Warfare 2. Maar arcade shooters zijn gelukkig niet helemaal dood. Op de vorige generatie consoles was Timesplitters 2 één van de beste shooters. Het was een game die zich makkelijk kon meten met Halo 1. Timesplitters 2 had een SP campaign, snelle local multiplayer matches en een laag instap gehalte. Als we echter meteen de sprong maken naar de huidige generatie consoles. Dan zien we dat Gears 1 uiteindelijk ook een soort arcade shooter is geworden. En dat veel het stiekem nog leuk vinden ook. Je pakt je shotgun en je gaat de shotgun dans aan. Wie het snelst is, wie net wat beter mikt, of wie net zijn dodge wat beter timed. Die is de winnaar van het gevecht. De overeenkomst met een game als UT99 of Quake 3 of Timesplitters 2 is niet te missen. Duke Nukem Forever gaat in zijn multiplayer ook weer naar de arcade tijd. Deathmatch, Teamdeathmatch of wat anders, een wapen pakken en knallen maar. Niks meer, niks minder.
Zo hoort het gewoon, knallen in een toffe omgeving. Mooie graphix en snelle gameplay. Als je dood ging was je net iets te traag, moest je net wat sneller opzij lopen of had je niet stil moeten blijven staan om rustig op een hoofd te richten. Waarom de meerderheid tegenwoordig alleen maar in saaie omgevingen wilt knallen is mij een raadsel. Ik wil het ene moment een shoot-out hebben bij een kasteel, even later op een schip en weer even later in de ruimte. Het is interessant wat Duke Nukem gaat doen, een spel dat terug gaat naar de roots. Het zou leuk zijn als Duke Nukem dat succesvol kan doen, net zoals Mortal Kombat dat ook heeft gedaan. Nog zo'n spel zonder poespas, pure actie, puur spel plezier. Pure skill, dat is wat games tof maken en dat zijn de games die je met een tevreden gevoel speelt.
Disclaimer
Counterstrike, Modern Warfare, Bad Company etc zijn op hun eigen manier toffe games. Ze hebben een leuke singleplayer campaign en online is de replay erg hoog. Ondanks dat ik MW2 een paar keer heb genoemd heb ik genoten van de singleplayer en in mindere mate van de multiplayer. Een kill maken nadat ik iemand op afstand heb neergeschoten in MW2 geeft mij echter niet zoveel voldoening als een kill waarvoor ik flink wat heb moeten bunny hoppen, en dat woord, dat zoek je maar op!Halo schittert natuurlijk door zijn afwezigheid, en dat is vreemd. Halo is eigenlijk ook wel arcade. En een duel begint hier vaak als je elkaar hebt ontmoet. Halo is echter nog steeds popcorn vermaak naar mijn mening. Het is vergeleken met de Gears of War 3 serie wat de films van Jean Claud van Damme zijn vergeleken met films als Black Hawk Down en A Bridge too Far. Vermaak waar je verder niet echt bij betrokken bent, niks meer, niks minder.
Lost Planet 2
Over the top actie, veel verschillende omgevingen en snelle actie. Lost Planet 2 is een spel dat ik iedereen kan aanraden die geen zin heeft in de zoveelste "realistische shooter" maar wel zin heeft in een lekker potje knallen in een toffe omgeving in co-op!