1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Een ode aan de arcade shooter

Discussie in 'Algemeen' gestart door MetalSonic, 14 mei 2011.

  1. MetalSonic

    MetalSonic MetalSonicNL

    Berichten:
    4.536
    Leuk Bevonden:
    0
    Collumn:
    -subjectief, en enigszins zwart wit-
    -welke shooters vind jij leuk? welke kills geven jou de meeste voldoening? Kan je games als Lost Planet 2 en Call of Duty Black Ops goed afwisselen?


    [​IMG]
    Geprezen om zijn overzichtelijkheid, no-nonsens, CTF facing worlds is een begrip.


    Arcade shooter, huh, wut?
    Tegenwoordig weten we niet beter of we spelen een paar potjes Modern Warfare 2, wat Homefront, misschien even Bad Company 2 en we kijken uit naar Modern Warfare 3. Games die zich erdoor kenmerken dat je van te voren een "class" kiest, een weapon load out. Games die zich kenmerken doordat diegene die de ander als eerste ziet vaak de eerste kill heeft. Games die zich kenmerken door troep die je kan oproepen na een bepaald aantal kills om nog meer kills te maken.

    [​IMG]
    het Mexico level uit Timesplitters 2 is naar mijn mening nog steeds het symbool van dit spel, heel veel fun voor heel veel uren.

    In de arcade shooter heb je dit niet, je kiest je game mode, je kiest team death match of capture the flag. En het is knallen, dodgen, knallen en hier en daar een wapen op pakken die ergens in de map ligt. Winnen doe je door snel opzij te springen als er iemand op je schiet, door veel heen en weer te rennen en te weten waar de goede wapens liggen en waar je je health weer kan bijvullen. Gevechten beginnen als je elkaar hebt gespot.


    Assault mode, objective based gameplay in een arcade shooter. Dé manier waarop UT99 voor mij de beste first person shooter was geworden. Een potje start je snel op, de objectives geven je het idee dat je nog ergens voor vecht. En door de eenvoud en simpelheid heb je heel veel plezier zonder frustraties. Dingen als noob tubers, killstreaks glitchers etc heb je hier niet. (Filmpje is van UT2004, de map is een remake van AS- Frigate uit UT99)

    Het is jammer dat het tegenwoordig allemaal zo realistisch moet
    De meeste gamers van tegenwoordig willen wapens die ze ook hebben gezien in hun favoriete moderne oorlogsfilm. Zij willen realisme, en zij willen uitgebreid kunnen bepalen hoe hun character er uit ziet, en wat voor wapen hij precies heeft. Na een game wilt hij uitgebreid genieten van zijn stats en pochen met zijn k/d ratio. Naast dat het realistisch moet, dient het ook eerlijk te zijn. Om MW2 er weer bij te pakken, werd je vaak gekild dan had je ineens een death streak. Dan liep je met een goede weapon load out of het duurde wat langer tot je dood ging. Wat is er mis met een score lijst waarbij de nummer 1: 50 kills heeft en de nummer 2 er 20 heeft.




    Quake 3 gaat wat sneller, maar verder? Het is knallen, rennen/ dodgen, en knallen, Quake 3 was vroeger de enige concurrent van UT99.

    Arcade shooters zijn gewoon veel leuker
    Ik zal er niet meer om heen draaien, ik vind arcade shooters gewoon veel toffer. Neem Unreal Tournament 3 nou, je kiest je map, je game mode en je gaat aan de slag. Wie als eerste 50 kills heeft, die heeft gewonnen. Verder geen poes pas, geen killstreaks, geen onzin. Ik zie het als een arcade racer waarbij je ook geen auto in elkaar hoeft te zetten van te voren, of rekening moet houden met dingen waar je helemaal geen zin in hebt.


    counterstrike, hier ging het mis!

    Counterstrike
    Na een aantal mooie jaren waarin UT99 en Quake 3 beiden de kampioen wilden zijn in het fps genre op de pc en waarbij Quake 3 nog iets sneller was en UT99 juist iets tactischer kwam Counterstrike ineens om de hoek kijken. Als mod van Halflife 1 was het al snel heel populair. Het zag er realistisch uit, en het zou de meest realistische first person shooter zijn. Leuk? Nee, hier vond ik niks aan. Het is echter wel een voorbode geweest van de serie die nu zo populair is. Juist, Call of Duty.

    Ga toch weg met je arcade shooters, MW2 ftw!!
    Veel lezers denken nu, ga toch weg met je arcade shooters, geef mij maar mijn Modern Warfare 2. Maar arcade shooters zijn gelukkig niet helemaal dood. Op de vorige generatie consoles was Timesplitters 2 één van de beste shooters. Het was een game die zich makkelijk kon meten met Halo 1. Timesplitters 2 had een SP campaign, snelle local multiplayer matches en een laag instap gehalte. Als we echter meteen de sprong maken naar de huidige generatie consoles. Dan zien we dat Gears 1 uiteindelijk ook een soort arcade shooter is geworden. En dat veel het stiekem nog leuk vinden ook. Je pakt je shotgun en je gaat de shotgun dans aan. Wie het snelst is, wie net wat beter mikt, of wie net zijn dodge wat beter timed. Die is de winnaar van het gevecht. De overeenkomst met een game als UT99 of Quake 3 of Timesplitters 2 is niet te missen. Duke Nukem Forever gaat in zijn multiplayer ook weer naar de arcade tijd. Deathmatch, Teamdeathmatch of wat anders, een wapen pakken en knallen maar. Niks meer, niks minder.



    Zo hoort het gewoon, knallen in een toffe omgeving. Mooie graphix en snelle gameplay. Als je dood ging was je net iets te traag, moest je net wat sneller opzij lopen of had je niet stil moeten blijven staan om rustig op een hoofd te richten. Waarom de meerderheid tegenwoordig alleen maar in saaie omgevingen wilt knallen is mij een raadsel. Ik wil het ene moment een shoot-out hebben bij een kasteel, even later op een schip en weer even later in de ruimte. Het is interessant wat Duke Nukem gaat doen, een spel dat terug gaat naar de roots. Het zou leuk zijn als Duke Nukem dat succesvol kan doen, net zoals Mortal Kombat dat ook heeft gedaan. Nog zo'n spel zonder poespas, pure actie, puur spel plezier. Pure skill, dat is wat games tof maken en dat zijn de games die je met een tevreden gevoel speelt.

    Disclaimer
    Counterstrike, Modern Warfare, Bad Company etc zijn op hun eigen manier toffe games. Ze hebben een leuke singleplayer campaign en online is de replay erg hoog. Ondanks dat ik MW2 een paar keer heb genoemd heb ik genoten van de singleplayer en in mindere mate van de multiplayer. Een kill maken nadat ik iemand op afstand heb neergeschoten in MW2 geeft mij echter niet zoveel voldoening als een kill waarvoor ik flink wat heb moeten bunny hoppen, en dat woord, dat zoek je maar op!Halo schittert natuurlijk door zijn afwezigheid, en dat is vreemd. Halo is eigenlijk ook wel arcade. En een duel begint hier vaak als je elkaar hebt ontmoet. Halo is echter nog steeds popcorn vermaak naar mijn mening. Het is vergeleken met de Gears of War 3 serie wat de films van Jean Claud van Damme zijn vergeleken met films als Black Hawk Down en A Bridge too Far. Vermaak waar je verder niet echt bij betrokken bent, niks meer, niks minder.

    [​IMG]
    Lost Planet 2
    Over the top actie, veel verschillende omgevingen en snelle actie. Lost Planet 2 is een spel dat ik iedereen kan aanraden die geen zin heeft in de zoveelste "realistische shooter" maar wel zin heeft in een lekker potje knallen in een toffe omgeving in co-op!
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2011
  2. FinalBob

    FinalBob Active Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    858
    Ik begrijp niet helemaal waar je met dit topic heen wilt maar zeggen dat Timesplitters 2 zich kan meten met Halo 1 ben ik het totaal niet mee eens. Het betreft compleet andere gameplay. De storyline (oftewel SP) van TS2 is overigens echt onder de maat.

    Dit neemt niet weg dat ik TS2 in MP met vrienden met heel veel plezier heb gespeeld overigens. Mijns inziens haalt de game het qua gameplay niet bij Halo 1. Halo biedt een extreem goed totaal pakket qua SP en MP. TS2 biedt chaotische, doch vermakelijke MP.

    Maar even verder kijkend, elke game die je noemt is een aracde shooter. Wellicht wanneer Rainbow Six of America's Army nog aan een discussie onderhevig waren had een dergelijk topic nog zin.
     
  3. Unrealist

    Unrealist A Real Unreal Fan

    Berichten:
    655
    Leuk Bevonden:
    0
    Unreal > all

    Maar dat wist je al ;)

    En nu ga ik slapen :cool:
     
  4. Feyenoord 12

    Feyenoord 12 Active Member

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap juist niet wat er zo leuk aan arcade shooters is, gewoon een beetje rondrenne en schieten zonder doel. MW2 is ook best arcade als je vergelijkt met MoH of BC2. ik vind het juist leuk om tactiek te hebben en niet doelloos rond te rennen. En counter strike is juist legendarisch omdat ze het hebben veranderd, als niemand het leuk vond waarom werden er na counter strike zo weinig arcade shooters gemaakt dan?
     
  5. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Arcade shooters >>>>> All

    UT99, QIII kapot gespeeld. Ik ben ook een van de weinige die UT3 op de 360 had en het geweldig vond. Doodzonde dat de servers zo snel leeg waren. Nog erger is dat ik het in een vlaag van waanzin verkocht heb, want ook tegen Bots is het gewoon leuk.

    En je vergeet Bulletstorm! (die zou ik eerder geplaatst in de startpost geplaatst hebben dan Gears. Sure Gears is arcade, maar past imo niet tussen games als UT en Quake)
     
  6. John_Petrucci

    John_Petrucci Active Member

    Berichten:
    1.682
    Leuk Bevonden:
    40
    Ik kan van beide genres heel erg genieten. Zo heb ik Unreal (2K4 vooral) kapot gespeeld, maar ook Counterstrike. Nog steeds de beste games in hun stijl.
     
  7. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    ja MetalSonic waar wil je heen? behalve je mening geven.

    ben het totaal met je eens, moderne "realistische" "bloody screen so real!"-shooters ben ik allang zat. ik vind ze allemaal hetzelfde. verschil vind ik dat je met een arcade shooter in een arcade setting veel meer je fantasie kunt gebruiken.

    enige "moderne" shooter die ik leuk vind is CoD MW (gameplaywise is CoD ook arcade maar ff over het hoofd gezien) voor de sp. de belevenis van de MW serie > WaW & BO imo. en als ik klaar ben sell in die game en kan ik weer een nieuwe halen aangezien mensen best veel neertellen voor een CoD. de mp is teveel poeppas en nauwelijks skill involved.

     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2011
  8. Daniël

    Daniël Staatsfeind Nr. 1

    Berichten:
    1.285
    Leuk Bevonden:
    18
    Shadowrun mag wat mij betreft ook wel in het rijtje:+
     
  9. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Ik ben vrij selectief als het om shooters gaat. De gameplay moet voor mij snel zijn. Het gevoel geven dat je leeft.

    Shooters die mij totaal niks doen zijn daardoor:

    -Crysis
    -Halo (vind ik werkelijk totaal niks aan,toen Halo uitkwam ook niet.
    -Homefront
    -Battlefield (veel te sloom allemaal)
    -Medal of Honor serie

    Eigenlijk speel ik het liefst gewoon:
    -Goldeneye
    -Perfect Dark (N64)
    -Timesplitters
    -Resistance
    -Call of Duty MW/MW2
    -Call of Duty Black Ops (is heerlijk snel, maar raak er snel op uitgekeken - Treyarchs cods liggen mij niet)
    -Gears of War series (eigenlijk alleen maar de singleplayer)

    Shooters op de pc waren nooit voor mij bestemd, heb altijd met een controller gespeeld vanaf de NES, Sega consoles. Ik raakt altijd in de war met de muis en keyboard.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2011
  10. Dutch Future

    Dutch Future Spammie

    Berichten:
    695
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit topic was te verwachten :+

    Leuk dat mensen hier hun mening kunnen geven over arcade shooters :thumbs:
     
  11. OniRyo

    OniRyo Active Member

    Berichten:
    3.269
    Leuk Bevonden:
    257
    Ik had zelf UT3 op de PC gehaald gelijk op de release, maar de servers waren gewoon zo leeg bij het begin constant dat het gewoon saai uiteindelijk werd...
    ik heb nog steeds alle Unreal Tournament games in me bezit(UT99, UT2003, UT2004, UT3 ) dit zijn zeker mijn favoriete shooters altijd geweest het is alleen jammer dat zulke games nooit meer echt word uitgebracht.

    En over Bulletstorm, het is zeker een leuke game maar het probleem was het is meer een Singleplayer game dan een Multiplayer game(de Multiplayer is eigenlijk alleen Horde Mode van Gears of War).
     
  12. MetalSonic

    MetalSonic MetalSonicNL

    Berichten:
    4.536
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie heel veel leuke reacties, ik zal later nog reply'n op wat reacties. Ben net wakker dus eerst even een algemene post. Nadat ik gisteren weer eens een paar uur UT3 had gedaan wist ik dat ik er een topic over moest maken:+. Het was weer heerlijk, de snelheid, de actie, een echte adrenaline shooter zoals dat Burnout 2 een adrenaline racer is.

    In eerste instantie wilde ik een soort collumn maken, "zwart-wit"en licht provocerend, dit omdat ik zo van de gamers die atm vooral MW2 spelen zou horen waarom dat spel toch echt hét spel is dat je nu moet spelen. Tijdens het typen had ik al zoiets van "ieder heeft zo zijn game" en ik wil toch vooral mijn mening geven over arcade shooters. En voor ik het wist had ik een begin post en vond ik het wel weer leuk:)
     
  13. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.477
    Leuk Bevonden:
    8.472
    UT3 heb ik op Steam, maar nooit aangeraakt. Heb hem wel eerder eens gespeeld, maar het kan gewoon niet op tegen het echte hoogtepunt dat UT2004 is.

    Timesplitters was echt geweldig. Ik hoop echt dat ze deze E3 nou eens deel 4 bekend gaan maken/laten zien. Hopelijk is dat niet een complete overhaul, want de gameplay maakte de games juist geweldig.
     
  14. MetalSonic

    MetalSonic MetalSonicNL

    Berichten:
    4.536
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet gewoon even op alles reageren\o/\o/

    Laat ik eerst voorop stellen dat ik van zowel Timesplitters 2 als Halo 1 heb genoten. Voor Halo 1 heb ik ook speciaal een xbox gekocht. Maar.. Timesplitters 2 vond ik stukken leuker om te spelen. De wapens spraken mij meer aan, de humor sprak mij aan. En om eerlijk te zijn vond ik de singleplayer campaign van Timesplitters 2 ook veel leuker. Niet door het verhaal, want dat ging nergens over in TS2 maar wel door de leuke afwisseling in de verschillende levels en thema's. Het begon al tof doordat je het eerste level van de beste N64 shooter deed en even later was je in Chicago, later nog in de Notre Dame en dan ook nog eens in het Wilde Westen. Dit werd ondersteund door lekkere snelle muziek.




    Whha, Unreal>> alle singleplayer shooter ervaringen, woorden schieten natuurlijk te kort als je terug kijkt naar het avontuur van Unreal. Op het MP shooter vlak gedeelte is het voor mij verder duidelijk: UT99>> all, en dan vooral door de assault mode en de grote hoeveelheid custom maps.

    Je hebt een doel, en dat is fun, dat is "gewoon even lekker knallen", veel mensen houden niet van arcade shooters. En MW2 is op zich als je het vergelijkt met BC2 ook een beetje arcade, vergelijk je het echter met UT3 dan is MW2 echt heel erg tactisch etc.

    Jammer dat je UT3 hebt verkocht, als ik jou was zou ik hem terug kopen. Tegen bots spelen = gewoon tof, ook omdat je de moeilijkheidsgraad kan instellen. UT3 is ook leuk om even een half uur te doen. Binnen 1 minuut heb je een game opgestart met je favoriete instellingen en je favoriete muziek in de achtergrond.

    Gears is inderdaad bij lange na niet zo arcade als UT99/ Quake 3, maar het is (en dan vooral Gears 1) wel veel meer een arcade game dan MW2. Wat mij wel bevalt in Gears is dat het gewoon weer een kwestie is van "wapen pakken, rennen en knallen maar!".

    UT2k4 kwam uit in een periode dat ik geen snelle computer had, ik heb het dus gespeeld bij vrienden. Wat mij opviel was dat het vooral grafisch erg mooi was geworden. Verder vond ik het een beetje, tja de stijl van de assault mode beviel mij niet zo. Het was "te groots".
    :thumbs: even dik gedrukt, dat is ook één van de dingen, je gaat er helemaal in op. En als je dan ook nog eens dingen hoort als "DOUBLE KILL"dan zit je daar van "HELL YEAH}:]}:]}:]". Ik vind veel van de "realistische shooters" ook het zelfde. Ze zijn niet slecht, ik vermaak mij er prima mee, maar dat is het dan ook wel.

    Die heb ik niet gespeeld, ja de demo even, maar dat telt niet:):

    Met veel van die games deel ik je mening wel. MOH moet ik wel even eruit halen, ik heb genoten van de singleplayer , de eerste MOH was onder andere door de sfeer heel tof. De MP trok mij dan weer totaal niet.

    Ik vind het heel jammer dat UT3 zo snel dood was qua community, op de X360 verwijt ik het Epic Games wel dat er maar zo weinig maps zijn voor een UT game. Maarja, verder is het gewoon jammer.
    De studio die Timesplitters had gekocht (OID), iets met Eidos? Had toch geen zin om verder te gaan met Timesplitters? Hmm een TS 4 zou heel leuk zijn, en dan hopenlijk een combinatie van TS2 en TS3, waarvan ik vooral de map editior van TS3 heel tof vond.

    Edit: die COD parody, geweldig, had 'm nog niet gezien(shame on me) maar hij is tof gedaan. Dat begin al "zogenaamd een lang verhaal vol belangrijke dingen etc, dan heb ik ook iets van blblbalba, knallen maar :D"
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2011
  15. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Resistance, vooral na de release van 1 en deel 2, is het online vet. Het gaat mij om de snelheid van het spel, niet zozeer hoe de graphics zijn en dergelijke.

    Heb je het wel geprobeerd? Bij de launch van de ps3 heb ik me enorm vermaakt met de MP van Resistance. Deel 2 was wat minder, maar daarentegen vond ik de SP van deel 2 stukken beter.

    Perfect Dark was gewoon leuk met 4 vrienden en tig bots. Ontzettend mee gelachen.
     
  16. MetalSonic

    MetalSonic MetalSonicNL

    Berichten:
    4.536
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij zowel Ressistance 1 als 2 kon ik mij niet echt laten opnemen door het spel. Het was allemaal wel "prima" maar het greep mij niet echt. Hetzelfde geld eigenlijk voor Perfect Dark. PD was in het N64 eens meegenomen door een vriend van mij zodat ik het uitgebreid kon spelen. Maar na enkele uren was ik al verveeld. Als ik heel kritisch ben dan heb ik Golden Eye ook niet "heel veel" gespeeld.
     
  17. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Wat ik zoals in de startpost graag zie in een shooter is dat wanneer je elkaar ziet, het gevecht begint. Natuurlijk heeft degene die de ander verrast het voordeel als hij van achteren komt, maar bij COD is het echt zien, schot en dood.

    Daarom geniet ik nu zoveel van Brink. Lekker grote health meters en het schieten duurt gewoon wat langer.
     
  18. mrbeast

    mrbeast Beestie

    Berichten:
    1.393
    Leuk Bevonden:
    2
    UT99 kapot doodgespeeld op de pc
    hij is nog steeds awesome :thumbs:

    timesplitters 2 is ook awesome zeker die zombie mode :D
     
  19. Tyspolir

    Tyspolir Active Member

    Berichten:
    2.118
    Leuk Bevonden:
    0
    Counterstrike een voorbode van de call of duty reeks? WTF man..
     
  20. Dr0kz

    Dr0kz Niet?

    Berichten:
    4.743
    Leuk Bevonden:
    66
    Idd, timesplitters is en blijft gewoon de beste FPS, denk ook niet dat we zo een complete shooter ooit nog gaan krijgen.

    Die game had een erg vermakelijke, volledig Co-opbare campaign, een eindeloze MP, gigantisch veel unlockable chars, leuke guns, veel levels....en de super awesome challenges _O_ _O_ _O_

    Denk dat dat ook de reden is waarom er niet nog een Timesplitters komt, iedereen verwacht er dan zoveel van en om dat alles te realizeren in een 2011 game kost gewoon zoveel tijd en geld dat het waarschijnlijk niet echt rendabel meer is.

    UT2004 Speel ik trouwens ook nog steeds, UT3 bijna nooit meer :p
     

Deel Deze Pagina