De Jong speelde het vorige seizoen niet in de spits. En door die wedstrijd tegen Twente is hij opeens de optie. In de bekerfinale raakte hij nog geen pepernoot tegen Wisgerhof en Douglas. Waan van het moment. Over het algemeen zie ik in hem geen pure spits, maar hij groeit wel in zijn rol en is op momenten best koel in de afronding. Toch mis ik bij hem kwaliteiten om echt een topspits te zijn. Tuurlijk, als hij mag blijven staan zal hij groeien in zijn rol en met een Eriksen achter hem zal hij er best wel 20 in schieten, maar het is niet mijn ideaal beeld.
Ajax speelt overigens wel degelijk met de punt naar achter, Anita controlerend en De Zeeuw en Eriksen wat meer naar voren geschoven. Omdat Eriksen toch de diepst spelende middenvelder is, noemt Frank hem denk ik voor het gemak de '10'. Niet dat het ertoe doet hoe je het uitlegt, als het in de praktijk maar uitkomt op een punt naar achter idee.
Derk gaat overigens echt niet Sulejmani uit de basis spelen. Het is een breedte-aankoop waar je geen buil aan kunt vallen en hij zal waarschijnlijk ook best nuttig zijn in de competitie (helemaal als Sigthorsson, een goede kopper, in de spits komt), maar hij zit een exceptionele aankoop in de weg (hetgeen ik ook al in het andere topic stelde). Ebecilio is de speler die vervangen moet worden, en het liefst ook verhuurd.
Siem zou overigens niet in mijn basiself staan. Sympathieke jongen, maar komt simpelweg nét te kort om in een basisplaats te kunnen claimen, in de spits maar zeker op het middenveld. Ideale 12e a 13e man.
Ideale situatie zou iets in deze trend zijn:
Vermeer (?)
vd Wiel (Ligeon/v Rhijn) - Alderweireld (Ooijer) - Vertonghen (Denswil) - Boilesen (Blind)
Anita (vd Heijden)
Eriksen (De Zeeuw) - Janssen (Lodeiro)
Sulejmani (Serero) - Sigthorrson (De Jong/Castillion) - De Bruyne (Özbiliz)
Vertonghen zal echter ook nog wel vertrekken. En misschien vd Wiel ook, maar gezien zijn uitlatingen wachten we concrete interesse maar even af (een vervanger hoeft in zijn geval echter niet gehaald te worden). Qua spel past de Zeeuw overigens meer achter Janssen en Lodeiro achter Eriksen, maar staan aan de kant van hun sterke voet.
Volgens mij wordt je met dit elftal slapend kampioen en kan je nog meedoen om de tweede plaats in de groepsronde, mits de loting meevalt. Spelers die hier niet genoemd worden, worden of verhuurd (Bonevacia, Josefzoon, Ebecilio) of vertrekken (Enoh, Atouba, Lindgren).
Multifunctioneel ook, flanken kunnen wisselen, de Bruyne kan op het middenveld, Blind kan op het middenveld, Boilesen centrum, enzovoorts.
__
Overigens hoop ik dat elke club zich weet te versterken, ook PSV, Feyenoord en Twente. Bij Twente ga ik er echter niet echt van uit en PSV gaat het ook lastig krijgen. Beide clubs zullen met wat geluk in de aankopen en met creatief beleid het maximale eruit proberen te halen. Feyenoord kan met wat geluk investeren op twee-drie posities en een aantal spelers behouden (zou een schande zijn als Vlaar vertrekt). Ik had het erover met een vriend van mij die voor Feyenoord is. Met Vlaar - De Vrij in het centrum, Fer - Mokotjo - Wijnaldum op het middenveld en een goede spits, speel je sowieso mee voor play-offs. Als de geruchten omtrent Usami waar zijn, speel je gewoon top 5.