De moeilijkheid zit er veel in dat je niet aan het handje gehouden word. En in combat een fout ook meteen fataal kan zijn.
Zo weet je van tevoren niet hoe sterk een vijand is, je ziet geen stats voor je hem aanvalt.
En in elke wereld zijn wel wat vijanden die veel sterker zijn dan de rest (die bewaken dan een shortcut of een mooi item bijvoorbeeld) . Dus als je zomaar lukraak alles in elkaar denkt te kunnen slaan zul je regelmatig van een kouwe kermis thuiskomen.
Daarnaast is de moeilijkheid ook wel een beetje kunstmatig hoog doordat doodgaan betekent dat je vanaf het begin van het level weer overnieuw moet beginnen.
Als er checkpoints in zouden zitten zou de reputatie van verschrikkelijk moeilijke game wat minder geweest zijn denk ik.
Maar dat steeds overnieuw beginnen is wel essentieel voor de DS ervaring. Want op die manier verken en ontdek je de wereld en de shortcuts en mogelijkheden die er zijn.
Want ook qua voortgang word je niet aan het handje gehouden dus er zit best wat zoekwerk in.
Qua vervanging van checkpoints zijn er permanente shortcuts die je in sommige werelden open kan zetten.
Bijvoorbeeld in wereld 1-1 kun je als je bijna aan het einde bent een poort openzetten tussen het begin en het einde van het level.
Dat soort shortcuts zijn permanent, dus 1 keer open gezet blijven ze altijd open. Altijd een heerlijk gevoel als je op die manier steeds een stukje van de wereld veroverd
Laatst bewerkt: 10 jun 2011