Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Haha tof hoor. In mijn laatste bestelling zit ook een zonnebrilletje :+
    Die ND filter. Welke heb jij gekocht? Die vierkante? Ik twijfelde ook heel erg over een ND filter. Ik heb wel vaker moeite om de lucht en de grond er netjes op te krijgen. Ik heb hem maar niet besteld. Omdat ik juist wel een ND zoek die of op de helft ophoud of die overloopt (gradual dus). Die hebben ze alleen niet in een slim versie van 77mm:'-(.

Met welk lensje is die geschoten Remco?

2. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Is een Polarisatie filter dan niet iets voor jou?
    Die brengt het wat meer in balans.
    En degene die ik heb is wel een gradual, alleen die is niet krachtig genoeg en van mij mag de overloop harder zijn ;)
    Deze heb ik nu dus:

3. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Aha, ja die ziet er inderdaad wel wat lichtjes uit.
    Een polarisatie heb ik al. Een echte B+W 58mm. Die ik met een verloopringetje op de 50mm. kan zetten. Het is me iets te prijzig om er weer eentje voor mijn Tokina aan te schaffen.

Dus ik heb er eigenlijk eentje nodig van 77mm.. Misschien maar eens kijken naar een Focalprice Polar voor de 77mm. slim. Jij vond ze goed werken dus? Je kan alles net als de duurdere merken mooi netjes wegdraaien? Het probleem is dan wel dat de zonnekap er dan af moet. Maar je kan niet alles hebben. :cool:

Edit: Dat is dan exact dezelfde die jij hebt. Die van 29 dollar.

http://www.focalprice.com/DI578T/JY...ticoated_Circular_Polarlizer_Filter_77mm.html

Heb jij vignitting bij je 12mm?

Laatst bewerkt: 16 jun 2011
  4. Remco

Remco Guest

Beide :)
    24-70 :)

5. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Vet man! Ik had iets soortgelijks afgelopen zondag, maar ik was net te laat. Kleine eendjes waren alweer weg helaas. Wel ongelofelijk cute!!!

Ik bestel morgen wel een UV-filtertje bij Cameratools a €16. Weet ik zeker dat ik goed zit.

6. BeZaX

BeZaX Plop...

Leuk Bevonden:
    0
    Zo... Ik heb het de laatste dagen erg druk gehad. Nu tijd om bij te lezen en te reageren. Ik zie in ieder geval een hele boel mooie foto's voorbij komen. Om te smullen. _O_ Blijf ze maar posten hoor!

Het fotografie virus ook al aardig te pakken. Basis camera gear zo goed als binnen en al even kort mee op pad geweest (ik moet nog even tijd vinden om foto's uit te zoeken. Stay tuned!). In de late avond uurtjes probeer ik nog wat bladzijdes van vakliteratuur te lezen. Ik heb dan ook erg veel zin om binnenkort er echt er mee bezig te gaan.

Ik was eigenlijk ook wel benieuwd wat iedereen hier heeft qua gear. Waar fotograferen jullie mee? Ik zie regelmatig nieuwe lenzen voorbij komen, maar misschien is het leuk om even een totaal opsomming te maken van wat je hebt, wat fotografeer je veel, onderbouwing, etc.

Mijn set ziet er in ieder geval nu als volgt uit:
    • Canon 550D
    • Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF
    • Canon EF 70-200mm f/4L USM
    • B+W UV MRC 67 E (2x)
    • Sandisk Extreme III SDHC 8GB Extreme Class 10 (2x)

Met deze set heb ik vooral een goede basis neer proberen te zetten en vanuit hier te kijken welke kant ik wil opgaan. Nu dus lekker allround en dan zien we wel waar het schip strand. Er staan nog genoeg dingen op mijn verlanglijstje, maar dat zal bij de meeste van ons wel zo zijn. :+

Iemand trouwens nog leuke tips voor boeken, magazines, websites & blogs? Misschien ook leuk om dit te vermelden in de startpost?

7. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    @Bonnie:
    Nope, nergens last van van vignetting of dat soort dingen en doet het echt enorm goed :)

8. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    vandaag kreeg ik van de postbode een pakketje van de firma konijnenberg, met daarin een raynox dcr-250 macro voorzetlens.
    Ik ben me de laatste tijd steeds meer aan het verdiepen in deze stijl en voordat ik een goede macro lens ga aanschaffen wilde ik eerst wat verder uitproberen. Ik heb een set tussenringen die op zich wel goed werken, het nadeel is dat er geen info van de lens naar de body gaat en alles manueel moet. Dat is niet eens zo'n probleem, maar vooral dat het diafragma niet meer in te stellen is en de enige lens die ik heb waar het sdiafrgma nog in te stellen is niet van hele goede kwaliteit is.

Ik heb veel gelezen en kwam dus op de raynox uit. Verschillende foto's bekeken die genomen zijn met de voorzetlens en was wel aardig.
    Ik heb het op mijn 50mm f1.4 nikkor gezet wat een leuk stukje glas is en even snel de tuin in gerend om een mier te zoeken. Wel even een flitser erop gezet met een stukje papier voor de bounce. Resultaat valt zeker niet tegen:

Ps< als iemand nog uv filters zoekt, ik heb nog twee B&W 58mm f-pro 010 haze 1x liggen, en een 72mm Dorr digital. Voor info even een pm.

Laatst bewerkt: 16 jun 2011
  9. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Jeej, heb wat foto's uit kunnen zoeken van de trip naar het Openluchtmuseum. Staan op mijn Flickr

Hier een paar leuke, vind ik dan:

Ook nog even de vraag om advies:
    Ik twijfel in mijn zoomlens-keuze tussen de 55-200 VR en de 70-300 VR van Nikkor. De eerste kost €160 en de tweede kan ik 2e hands (maar nooitgebruikt, twee jaar garantie) kopen voor €295. Ik heb beide in mijn handen gehad en de tweede is duidelijk beter gebouwd. Door de cropfactor van mijn D3100 haal ik met de 55-200 een bereik van 82-300 en met de 70-300 een bereik van 105-450. Nu vraag ik me af op ik 200-300mm veel zal gebruiken bij de 70-300. En of deze duurdere lens ook daadwerkelijk het extra bedrag waard is, zeker als ik niet vaak in het bereik 200-300mm zal komen...

Laatst bewerkt: 17 jun 2011
  10. JeePee

JeePee Guest

Die cropfactor berekening kun je laten voor wat het is, tenzij je full frame gewend bent ofzo. En niemand hier kan volgens mij beantwoorden of je de 200-300 mm range veel zal gebruiken. Die lens verliest wel veel scherpte over dat gebied trouwens.

Lees de Ken Rockwell pages als je info wilt over Nikon objectieven.
    http://www.kenrockwell.com/nikon/55-200mm-vr.htm
    http://www.kenrockwell.com/nikon/70-300-vr.htm#
    Staat vrij veel op altijd :)

11. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Nee ik snap dat niemand kan zeggen of ik 200-300 ga gebruiken :) Met de 70-300 zal ik namelijk voornamelijk tot 200 schieten denk ik. Vandaar dat ik twijfel. De 55-200 haalt dat bereik namelijk ook. De 70-300 schijnt over dat bereik wat beter te zijn, maar zou ik dat verschil echt merken?! Prijs van de 70-300 ligt wel een stukje hoger namelijk, maar duurkoop is niet altijd het best he. Vandaar dat ik het me afvraag...

Hoe vond je de foto's JeePee?

12. Remco

Remco Guest

Die molen is goed! :)

Voor de rest: let op je compo, die is vaak een beetje off, waardoor het onderwerp niet goed uitkomt. Ook de bewerking is soms too much. Zoals de eerste van de 2 foto's die je hier post. Er zit een rare rand bij die bosjes rechtsonder ;)

13. JeePee

JeePee Guest

Heet jij JeePee?

:+ Nee ben het met je eens. Tevens vind ik 'Dry your laundry' en 'some nice shades' mooier dan de twee die je hier gepost hebt. En als tip voor de dry your laundry: ik speur een beetje bewegingsonscherpte en zie dat 'ie op 1/6 seconde genomen is met iso 100. Gooi die iso naar 400 bijvoorbeeld en je sluitertijd kan een stuk korter = scherpere foto. Maar lekker bezig verder hoor :b:

Is het trouwens nog gelukt met dat concert?

14. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Dankje. Ja die dry your laundry was niet heel scherp. Had beter voor hogere iso kunnen kiezen toen inderdaad. Heb in de bewerking nog wel wat recht kunnen trekken en door het overdreve effect nadien zie je de oneffenheden niet heel erg goed.

@Remco: vond je die molen echt mooi? Vond hem zelf misschien iets te simpel. Al hoeft dat inderdaad niet altijd slecht te zijn. De bewerking heb ik bij de meeste bewust wat overdreven gedaan overigens. Om het een beetje vintage of oud over te laten komen.

Ben zelf ook best tevreden trouwens. Begin het steeds meer te leren.

Foto's maken bij dat concert heb ik niet meer gedaan. Ten eerste omdat ik erachter kwam dat mijn zwager vier hele nummers moest drummen en ten tweede omdat het een afstudeeropdracht was van een vriendin van hem. Die deed de muziekschool en moest laten zien wat ze kon. Waren er ook al na een 25 minuten weg. Achteraf baalde ik toch dat ik het niet geprobeerd heb, al was het toch te donker geweest denk ik. Meisje begon alleen haar laatste nummer op de piano en toonde veel emotie. Had ik mooie plaatjes van kunnen schieten...

Heb nu overigens in principe een akkoord voor de 70-300 VR van Nikkor. Toch twijfel ik nog steeds. Ga ik de extra 100mm gebruiken, mis ik het bereik tussen 55-70 niet? Is de 70-300 de meerprijs van €150 waard... Etc etc etc. Waarom denk ik altijd zoveel na over dat soort aankopen?! Hellup :p

15. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Om hier even op terug te komen, 50 mm geannuleerd want die was opeens niet op voorraad. Die gaat dus besteld worden bij een andere winkel.

Nu heb ik een vraagprijs voor de Tamron zonder IS, hagelnieuw en met extra zonnekap en Hoya super UV filter, voor 275 euro.

Lijkt mij een goede deal?

16. Remco

Remco Guest

Iemand die even kan helpen? :)

17. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Zal even kijken voor je :)

Edit: Heb geprobeerd of ik een poster kon maken. Momenteel staat 'Dry your laundry' op een poster. Kon dus gewoon uploaden. Duurde wel een minuutje in totaal, maar werkte wel

Laatst bewerkt: 18 jun 2011
  18. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.869
    Nou, ben eruit denk ik. Was eerst aan het zoeken naar een 550D maar een kennis van mijn opa heeft nog een perfecte amper gebruikte 450D met EF-S 18-55 lens staan die ik kan overnemen voor een vriendenprijs. Even een beetje doorgenomen op internet en lijkt me ook wel een aardige beginnersset voor me + kan altijd lenzen en filters lenen van mijn opa. Deze week even heen en kijken of het wat is. :)

19. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Zo'n opa wil ik ook :)!

20. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    vliegje?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.