Fitness en aanverwanten [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Nerrion, 12 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60

Te flauw, maar kon het niet laten :p

2. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Vooral als je plaatje niet werkt ;)

3. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Niet helemaal met je eens. Je aanpak van 'keihard' trainen is te kort door de bocht helemaal als je langere tijd traint (in het begin werkt het idd prima). Dit is ook waar 5x5 op gebaseerd is (niet op het aantal sets en reps dat is slechts bijzaak).

Het is belangrijk dat je elke training/elke week zwaarder traint. Dat je daarbij onder je max traint is minder van belang

bij 5x5

week 1-4
    elke week zwaarder, pas in week 4 op je max

week 5 en 6
    rustiger trainen

week 7-9
    weer steeds zwaarder en pr's zetten

Helemaal als je langere tijd traint is altijd tot het naadje gaan gewoon niet vol te houden. Als ik elke training tot de max squat, deadlift etc lig ik binnen enkele weken in de kreukels. Daarnaast trekt mijn centrale zenuwstelsel dat gewoon niet.

Ik heb het hier trouwens wel over de basisoefeningen. Al die machines ed gaat dit niet voor op (en kunnen me gestolen worden :9)

4. Manialmadcowie

Manialmadcowie Active Member

Leuk Bevonden:
    14
    Is dat niet gewoon een kwestie van je lijf leren kennen? Als ik voel dat ik niet tot het naadje kan gaan tijdens mijn training dan pak ik lekker een paar dagen rust en train gewoon niet. Wanneer ik dan wel weer ga trainen kan ik tenminste het maximale eruit halen ipv een training waarbij ik bij thuiskomst iets heb van: ''Nou, dat was ook 3x niks''.

Toen ik hiermee begon ben ik ook heel vaak vergeten te luisteren naar mijn lijf en trainde tot het naadje ook al lag ik nog in de kreukels van de vorige training. Dit resulteerde dan ook vaak in blessures/overtraining.

Niet alle machines zijn waardeloos maar wel diegene bijvoorbeeld waar vrouwen hun billen mee trainen 8) (ga gewoon squatten?) of de 100.000 buikspier machines....*zucht* :F:

5. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    yup maar goed leren luisteren naar je lijf is best moeilijk! Daarnaast is het 5x5 idee iets wat ik iig niet snel zelf zou aanvoelen (de verdeling van intensiteit over 9 weken).

Ik generaliseer ook als ik zeg dat ik alle machines waardeloos vind ;) Sommige rugmachines, leg press, hacksquat ed gebruik ik ook wel eens

6. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Nadeel van machines, vind ik, is dat de indicatie van de gewichten echt compleet ruk is.....

7. jepzel

jepzel YEAH BUDDY!

Leuk Bevonden:
    0
    Plaatje komt volgensmij uit Starting Strength van Ripptoe. Maar ik begrijp nu beter wat je bedoelt, er is inderdaad een verschil met jou wisselen en het elke 6 weken wisselen van Men's Health Bicep pomp schema :9.

8. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Klopt. Het is altijd lichter dan wat er aangegeven word. Door de katrollen enz.. Maargoed, dat is bij elke machine zo, dus daar kan je wel rekening mee houden. Benen train ik sowieso met machines (leg press, hoe die andere 2 heten weet ik zo niet) en cable cross voor triceps en schouders.

9. schijterwt

schijterwt *-*

Leuk Bevonden:
    617
    Maar hoe werkt dit dan icm je advies om het schema om de paar maanden om te gooien?

Als ik de eerste 2 maanden bijv een 5x5 schema volg dan kan ik natuurlijk nooit zwaardere gewichten pakken als ik de maanden daarop een schema met 12 reps per set train.

Hmm ik besef dat deze uitleg niet echt duidelijk 8) Ik hoop dat je mn punt ziet

10. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    True, maar die Leg Press bij ons is vrij beperkt, zeker als je bedankt dat ik na lange tijd aansukkelen weer ben begonnen en nu al zowat op de max van dat ding zit.

Pak dan wel een supersetje met voeten gespreid en voeten naast elkaar, maar goed voor de zware dingen hebben we de Hack-Squat, de enige machine in de gym bij ons die amper gebruikt wordt :lol:

@Schijterwt: Bij het 5x5 zet je in een korte periode vrij snel nieuwe PR's neer. Dat gaat met je standaard schema (die bij 20000 gyms worden uitgedeeld) niet zo snel lukken als dat bij het 5x5 schema lukt.

Laatst bewerkt: 24 jun 2011
  11. Manialmadcowie

Leuk Bevonden:
    14
    Wil je dat vieze woord nooit meer gebruiken? :+ Wat een pauper blad! ''Eet een kilo zand per dag en krijg een gezandstraalde sixpack!'' 8)8)

Ik zie een schema als 5x5 vooral als een goede manier om kracht op te bouwen. Kracht die ik later kan inzetten tijdens mijn 4x8/3x12 periode om met zwaardere gewichten aan de gang te kunnen.

Een goede uitvoering is het allerbelangrijkste MAAR een oefening goed uitvoeren met een gewicht dat je NET aankan belast de spieren simpelweg méér dan wanneer er een lichter gewicht gebruikt wordt.

12. Pine NL

Pine NL WannaB | BannaW

Leuk Bevonden:
    29
    Heet dat serieus zo? 8)

13. jepzel

jepzel YEAH BUDDY!

Leuk Bevonden:
    0
    Zou me niks verbazen, dom blad.

14. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Die tips die daar soms in staan :')

15. Syzigy

Syzigy Active Member

Leuk Bevonden:
    28
    Zo'n gast bij mij op de sportschool loopt altijd met zo'n men's health boekje door de gym:D loopt die schema's te volgen met skippyball oefeningen, komt ie ook de gym in om te beginnen met buik oefeningen en daarna dan benen te trainen etc lool:+, is ook zo skinny als een garnaal al heeft nog geen mm spiermassa gagained sinds ik hem gezien heb (serieus dan moet je toch langzamerhand toch wel doorhebben dat je je schema totaal geen zin heeft?), ik zag uhm laatst wel deadliften! wel weer jammer dat hij een super kromme rug had (veel te veel kg voor zijn kracht erop:p) en als hij zo doorgaat wss binnen een maand een rolstoel nodig heeft. Het mooie is ook dat hij zichzelf volgens mij ook super geweldig vind omdat ie oefeningen doet die niemand anders doet (duh) ik hoorde uhm laatst ook ze schema aan andere gasten aanbevelen, kwam niet meer bij.

16. jepzel

jepzel YEAH BUDDY!

Leuk Bevonden:
    0
    Bouw harde spieren! Slechts 15 minuutjes per dag, thuis!

Haha wat een held :+. Hier trainen de meeste wel redelijk, zelf benen worden getrained door de meeste. Er kwam laatst zelf zo'n personal trainer met mij praten over compounds. Alleen hopen dat ze dat nu niet opeens aan iedereen aan gaan bevelen want het is nu juist altijd zo lekker rustig in het squat rack.

17. Manialmadcowie

Leuk Bevonden:
    14
    Ik vond die special over Arie Boomsma ook zo geweldig 8)8) constant in een deuk gelegen.

- Squaten met een bezem
    - Barbell curls met een bezem
    - Je vrouw slaan met een bezem (ok, dat stond er niet tussen :+)

Snap niet dat mensen daadwerkelijk de schema's van dat pauperblad gaan opvolgen...ik vind de fysieken die erin staan al niet eens bewonderenswaardig of iets om naar te streven.

18. ill nino

ill nino me, myself and I

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat we het daarover hier wel allemaal eens zijn. Maar veel mensen vinden een beetje droog staan al wel genoeg.
    Ik hoor ook wel vaak mensen zeggen van: ja, ik hoef niet zo'n wandelende kleerkast te worden blabla. Maar ondertussen hebben ze geen idee wat ze daar allemaal voor moeten zouden doen. Alsof een paar keer naar de sportschool gaan een of ander magisch wondermiddel is:+

19. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    MH is een rukblad maar er staan af en toe toch echt wel vette fysieken voorop imo. Dit soort abs bereik je echt niet met 'een beetje droog staan'

daarnaast is aan zijn onderarmen al wel te zien dat dit echt een grote gast is

20. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Off: Geef mij dan maar de cover van de FHM :D

Hebben jullie nog tips voor een goede oefening voor de bovenkant van je borst, maar dat je dan niet teveel je schouders mee pakt? Ik weet wel de incline dumbellpress en incline dumbell fly, weten jullie er nog meer?

En ik heb al even gezocht maar ik kon het niet vinden. Wat eten jullie voor het slapen gaan, voornamelijk kwark?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina