Rofl nog mooier. De gemeente sluit een lening en loopt daardoor ook alle risico's. Zeker als ze afhankelijk zijn van PSV om die lening af te lossen. Als PSV niet uit het financieel zware weer komt is dat echt de eerste bottleneck. Dit is eigenlijk nog erger als je het mij vraagt. PSV had toch ook zelf die lening met een bank kunnen afsluiten? Waarom moet de gemeente daarin als tussenpersoon fungeren en daarom ook alle risico's dragen. Wat nu als PSV niet betaald? Wat nu als PSV volgend seizoen 5e wordt en er weer geen sluitende begroting komt? Gewoon uitstel van betaling?
Het gaat gewoon helemaal nergens over. Ik kan toch ook niet bij de overheid of mijn gemeente aankloppen voor 1 miljoen als ik ff in financieel zwaar weer zit? Natuurlijk PSV heeft een maatschappelijk voorbeeld functie, maar moeten we ze dan met 40 miljoen belonen omdat ze er financieel een zooitje van hebben gemaakt de laatste jaren. Dan kan je als gemeente net zo goed gelijk zeggen: maak er maar nog meer een zooitje van. Wij springen wel bij als het echt in de soep loopt. Dit is precies wat er zo slecht is aan deze hele constructie. Zullen ze leuk vinden bij al die clubs die de afgelopen 2 jaar wel falliet zijn gegaan. Lekker rechtvaardig ook.
Eerst zien en dan gebeuren. Ben benieuwd hoeveel rendement er daadwerkelijk uit voortkomt. Deze constructie kan alleen maar werken als de rente die PSV betaald aan de gemeente hoger is dan de rente die de gemeente aan die duitse financier / bank betaald. Anders blijft er weinig rendement over hoor.
Oftewel: PSV betaald feitelijk nog meer dan wanneer de gemeente niet als tussenpersoon zou fungeren. Een toonbeeld van goed doordacht financieel beleid inderdaad.
PSV: het Griekenland van de Eredivisie
Laatst bewerkt: 29 jun 2011