De Grote Voetbaldraad [Deel 36]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Siemenn, 10 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaasstengel

Kaasstengel Never, ever give up!

Leuk Bevonden:
    0
    Je snapt er dus duidelijk niks van :emo: Ga je huiswerk doen!

Maar 2/3 prachtaankopen waar we mee verder kunnen. Of het v erstandig is, geen idee, maar voor het eerst in lange tijd heb ik vertrouwen in het huidige bestuur

2. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Correctie: alleen in huidige vorm. :+ Als geweldig talent word je nog wel eens over het hoofd gezien bij Feyenoord.

3. FunkXual

FunkXual YT: Sean Specter

Leuk Bevonden:
    24
    Leg maar is uit dan. Ik ben benieuwd!

Want een gemeente haalt zijn inkomsten uit de belastinggelden en leges (wat ook een soort belasting is). Indirect krijgt PSV dus belastinggeld toegeschoven.

4. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Als je je 2 beste spelers verkoopt zul je toch ook iets aan moeten trekken. Anders kun je CL dit seizoen weer vergeten en dus weer inkomsten mis lopen.

Hehe idd ;)

5. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Natuurlijk is het makkelijk praten als je nul komma nul voetbaltalent hebt natuurlijk, zoals ik. Maar ik zou het gewoon niet kunnen. Niet voor PSV en al helemaal niet voor Feyenoord.

6. pimmos87

pimmos87 Active Member

Leuk Bevonden:
    3

Als je geen sluitende begroting heb, moet je niks. Het is een vicieuze cirkel, koop je goeie spelers --> goede resultaten --> meer opbrengsten.

Als je echter de situatie bij Feyenoord als voorbeeld neemt zie je ook gelijk risico:

Dure spelers --> tegenvallend seizoen --> lagere opbrengsten --> rampenplan.

In mijn optiek moet je als club eerst zorgen voor een financiele basis en van daaruit omhoog kijken en niet andersom. Als komend seizoen voor PSV tegenvalt, om wat voor reden dan ook, zijn ze net zo ver van huis als Feyenoord 2 seizoenen geleden.

7. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Helaas is dat allang niet meer zo.

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Waarom denk je dat ze de hulp van de gemeente nodig hadden? Blijkbaar omdat ze dikke schulden hadden. Als je dan kiet loopt, betekent dat je dus niet je schulden kan aflossen. En dat geld van Eindhoven was bedoelt om schulden af te lossen en niet om Wijnaldum voor 5 miljoen te kopen.

Godverdomme!

9. BFR

BFR Active Member

Leuk Bevonden:
    402
    Is Wijnaldum nu ineens de messias dan?

Tuurlijk is het jammer dat ie weg is want hij kan het blijkbaar wel maar het valt me vies tegen van hem dat ie kiest voor die club zonder uitstraling. Is iedereen vergeten dat hij op het afgelopen half jaar na amper rendement had en door bijna iedereen werd betiteld als blinde draver met 0.0 overzicht?

Maar 5 miljoen voor iemand die nooit bij zou tekenen met nog 1 jaar contract lijkt me niet verkeerd.

Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  10. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Hoger zou Feyenoord sowieso niet kunnen vragen dan. Over een half jaar is het hoogstens 1 miljoen nog en anders was hij volgend jaar gratis. Prima deal voor onze grote vrienden uit Zuid.

11. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Vind het ook prima, zo geweldig vind ik hem niet, heeft weinig progressie geboekt sinds die gedebuteerd is. En 5 miljoen is prima, anders hadden we volgend jaar weer De Guzman praktijken. Fer zal nu ook wel weg gaan, wat ik ook niet erg vind.

12. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Veel clubs werken nog volgens het devies van voor de crisis: handelen op basis van wat ze willen. Men moet gewoon meer naar het nieuwe devies (zoals we dat allemaal moeten sinds de crisis): eerst bepalen wat je kan en daarna kan je bepalen wat je wilt. Het werkt gewoon niet meer andersom.

Dit geldt ook buiten het voetbal hoor. Niet voor niets ligt de woningmarkt nu op zijn gat of zit er weinig beweging in de arbeidsmarkt. Het is een wonder dat een aantal clubs zolang buiten schot is gebleven.

Het is een nog groter wonder dat de gemeente Eindhoven 40 miljoen (waar gaat het over) aan de voetbalclub PSV 'schenkt'. Als PSV volgend seizoen weer 3e wordt hebben ze echt een probleem. Imho zit PSV nog niet in het scenario-Feyenoord, maar ondanks de steun die ze nu krijgen kan dat alsnog gebeuren. Het blijft voetbal, de bal is rond en 1 bal op de paal of lat kan het verschil betekenen tussen wel of niet kampioen, wel of niet CL en wel of niet een sluitende begroting.

Ze moeten echt wat beter aan risicomanagement gaan doen daar in Eindhoven. Misschien kan Wijnaldum ze nog wat tips geven aan hoe ze daar in Rotterdam mee omgaan. Heck, zou dat dan de reden zijn van zijn transfer? :+

13. Kaasstengel

Leuk Bevonden:
    0
    De gemeente koopt de grond van van het Philips Stadion en de Herdgang van PSV voor het bedrag van 48 mln. de gemeente komt aan dit geld door een lening die zij hebben afgesloten met een (Duitse?) bank. De looptijd van de lening is 40 jaar en PSV maakt elk jaar (40 jaar lang) een bedrag van 2.3 miljoen over naar de gemeente die zo op hun manier de lening kunnen aflossen. De 2.3 mln die PSV geeft ontvangen ze uit de verkoop van seizoenskaarten waarmee ze dus elk jaar zeker dit bedrag kunnen aflossen (gegarandeerde inkomsten) . Verder zijn er nog wat haken en ogen bij de deal zoals het vervullen van een grotere maatschapelijke rol in de regio. Maar ook het aanscherpen van het salarisplafond (1 mln) en momenteel zit alleen Engelaar daar boven (1.7 mln). Daarbij bezuinigt PSV ook door het ontslaan van onnodig personeel (14 banen tot nu toe) . En ze krijgen het geld niet in een grote zaak aangelevert, de betalingen worden verspreid over een periode.

De gemeente helpt PSV niet alleen, ze ontvangen er over lange termijn ook winst op, geld dat dus terug wordt gestopt in de regio. Win-win-win situatie lijkt mij. Het geld wordt overigens alleen gebruikt om de begroting sluitend te maken en niet voor transfers. Met de verkoop van Dzsuzsak en Afellay is 17 mln verdiend en dat is nu alweer (bijna) uitgegeven. Schijnbaar vind PSV het verantwoordelijk en waarom niet. Met het vertrek van Dszuzsak, Afellay, Koevermans, Kromkamp (en hopelijk Engelaar) zijn de best verdienende PSV-spelers vertrokken (alleen ruim boven het salarisplafond) en ook dit zorgt voor wat verademingsruimte op de begroting (ruim 7 mln euro!!!)

Dat klopt ook wel maar ik weet niet of ze allebei voldoen aan het niveau van PSV maar gelukkig bestaan er scouts die er meer verstand van hebben dan ik. :+

En over de vraag of Reis terug komt: ik vermoed het niet. Hij steekt een dolk in onze rug, rot Brazilianen altijd.

14. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Dus PSV heeft een dikke lening nodig om hun hoofd boven water te kunnen houden, waarmee ze geen transfers kunnen financieren.

Dus het valt allemaal wel mee met die financiƫle problemen bij PSV, anders kan je ook niet dit soort bedragen aan transfers spenderen, dunkt me.

15. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe kan een lening nou een win situatie zijn? PSV zit nu 40 jaar lang vast aan 2,3 miljoen per jaar. Als ze niet gaan presteren zijn ze de pineut en krijg je precies dezelfde praktijken als bij Feyenoord.

16. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Rofl nog mooier. De gemeente sluit een lening en loopt daardoor ook alle risico's. Zeker als ze afhankelijk zijn van PSV om die lening af te lossen. Als PSV niet uit het financieel zware weer komt is dat echt de eerste bottleneck. Dit is eigenlijk nog erger als je het mij vraagt. PSV had toch ook zelf die lening met een bank kunnen afsluiten? Waarom moet de gemeente daarin als tussenpersoon fungeren en daarom ook alle risico's dragen. Wat nu als PSV niet betaald? Wat nu als PSV volgend seizoen 5e wordt en er weer geen sluitende begroting komt? Gewoon uitstel van betaling?

Het gaat gewoon helemaal nergens over. Ik kan toch ook niet bij de overheid of mijn gemeente aankloppen voor 1 miljoen als ik ff in financieel zwaar weer zit? Natuurlijk PSV heeft een maatschappelijk voorbeeld functie, maar moeten we ze dan met 40 miljoen belonen omdat ze er financieel een zooitje van hebben gemaakt de laatste jaren. Dan kan je als gemeente net zo goed gelijk zeggen: maak er maar nog meer een zooitje van. Wij springen wel bij als het echt in de soep loopt. Dit is precies wat er zo slecht is aan deze hele constructie. Zullen ze leuk vinden bij al die clubs die de afgelopen 2 jaar wel falliet zijn gegaan. Lekker rechtvaardig ook.

Eerst zien en dan gebeuren. Ben benieuwd hoeveel rendement er daadwerkelijk uit voortkomt. Deze constructie kan alleen maar werken als de rente die PSV betaald aan de gemeente hoger is dan de rente die de gemeente aan die duitse financier / bank betaald. Anders blijft er weinig rendement over hoor.

Oftewel: PSV betaald feitelijk nog meer dan wanneer de gemeente niet als tussenpersoon zou fungeren. Een toonbeeld van goed doordacht financieel beleid inderdaad.

PSV: het Griekenland van de Eredivisie

17. Kaasstengel

Leuk Bevonden:
    0
    Ik leg het zo goed mogelijk uit voor jullie simpele zieltjes en nog snappen jullie er niks van :emo: . Lees het verhaal nog een keer of 5, laat het inzinken, ga een sigaretje roken en kom dan terug :emo:

Leestip: gegarandeerde inkomsten

18. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Volgens mij snap je het zelf niet zo goed...

Je kijkt met je PSV bril langs de risico's die er aan kleven. Maar hoe je het ook wend of keert, een lening NODIG hebben is NOOIT een win-win situatie.

Herfinancieren met betere voorwaarden kan voor alle partijen voordelig zijn maar dat is hier duidelijk niet het geval. PSV draait gewoon verlies en de gemeente is bereid dat risico mede te dragen.

19. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    En PSV wil het risico nemen om zo bv CL voetbal te halen en meer inkomsten te krijgen.

20. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Volgens mij snap je er zelf geen klap van. Jij sluit dagelijks leningen af zonder risico's? Waar doe je dat? Want dan wil ik ook wel leningen gaan afsluiten. :+

Leestip: Let op: geld lenen kost geld!

Heel rooskleurig voor PSV inderdaad. Waarom doen we dat allemaal niet. :lol:

Edit: de enige winnaar in deze situatie is de kredietverstrekker. Die hebben inderdaad gegarandeerd rendement. ;)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina