Fable 3 heb ik eens even onder de loep genomen, ondanks de vele negatieve berichten hier op het forum en elders in reviews etc.
Het begin van de game vind ik persoonlijk juist wel leuker dan in deel 2 maar met kanttekeningen, maar nog steeds voelt het alsof je een zogenaamd verplichte introductie tegemoet gaat, net als in deel 2 eigenlijk. In de eerste Fable vond ik de introductie hartstikke tof inelkaar gezet, en met de dramatische gebeurtenissen die daarna voordoen die we allemaal kennen als Fable gamers. Maar hier is het dan echter ronduit afgezaagd, het handje vast houden is al een voorbeeld, en de opgedwongen keuzes die je moet maken die nog steeds te zwart wit aandoen. De kritiek die men heeft is logisch en bergijpenlijk, vanaf de eerste game werd er al vanalles beloofd wat uiteindelijk niet in het spel verwerkt zat, en dat dan nu nog steeds niet... en daar word je inderdaad moe van.
De graphigs zijn een absoluut diepte punt, weinig kleur en sfeer. De animaties van de natuur omgevingen zoals wuivende bomen vind ik echter wel een stuk beter, maar jammer is dat de mensen die rondlopen en eigen karakter nog steeds te houterig zijn, je hond beweegt nog realistischer dan dat. De gebieden zelf ogen saai en zelfs ongeinspireerd, alweer been there, done it before. Echter vind ik het vechten zelf wel vermakelijk met ook zijn magie, dat wat ik in deel 2 een minpunt vond, maar ik kan me al een voorstelling maken als je verder komt in het spel, het ook hier in herhaling omslaat.
Dan je personage, de kritiek die ik had in mijn review die ik hier geplaatst had in het Review preview topic, wat namelijk dat je char gebrek had aan bezieling en persoonlijkheid, en omdat je personage hier wel een voice acting heeft maakt het de game wel ietsje tastbaar, maarja als de rest niet goed genoeg is uitgewerkt, dan heb je daar ook niets aan natuurlijk. Je karakter leeft wel iets meer in de wereld, maar kantje boord als een semi zombie.
Dan de expressions, ja dit moet echt beter omgezet gaan worden, of weg uit het spel. Persoonlijk vind ik het systeem zelf wel een bepaalde potentie hebben, maar er moet wel echt iets mee gedaan gaan worden, een voorbeeld kan zijn dat je bij een bepaalde expressie of handeling uit te voeren ook iets bereikt, of dat met een bepaalde dialoog aangevuld word waar vervolgens iets uit ontstaat, dat wat een dramatisch effect kan hebben als je later die persoon weer tegenkomt die je belachelijk hebt gemaakt.
De kinderen vind ik echter wel nog steeds het sterkste punt van het spel, als je praat over de levendigheid in de gebieden en zijn dorpen, daar mogen andere RPG games wel iets van opsteken waar kinderen vaak niet schijnen te bestaan.
Klik om te vergroten...