14 juli. Bevrijdingsdag, en ook 1 van de mooiste ritten van de Tour 2011. Met 2 bergen uit de hoofdcategorie zullen alle klassementsrenners uit hun schulp moeten kruipen. Alleen de beste zal winnen. Schleck? Contador? Evans misschien? De aanvallers zullen het proberen maar een kleine kans hebben tegen de machtigen, de beste klimmers uit het peloton. Cavendish heeft eerst nog een mooie kans om zijn positie in het puntenklassement wat te verstevigen, aangezien de supersprint na 119 km te vinden is, zonder noemenswaardige obstakels. Echter, direct na de sprint zal Cavendish spijt krijgen dat hij met z'n krachten heeft gegooid, aangezien hij dan gelijk de Hourqette op moet. Geen hoofdcategorie, maar wel klasse 1. Dus echt pittig. Hier zal direct een grove selectie ontstaan. Hopelijk kunnen onze eigen klimgeiten als Gesink en Mollema mee. En zelfs Hoogerland, die heeft aangekondigt te willen aanvallen (!) en zijn trui te verdedigen hoop ik hier te zien. Hij zal ook wel moeten, aangezien zijn 20 punten bij lange niet genoeg zijn voor een nieuwe dag op kop. Alleen al op de aankomst zijn 40 punten te pakken! Voor een puntenoverzichtje, kijk onderaan.
Na La Hourqette is het afdalen, om gelijk weer te gaan klimmen, dit keer aan de beruchte Tourmalet. Omdat er tussen de cols geen enkel vlak stuk is, kan een eventuele aanvaller zeker zijn kans pakken, omdat samenwerking niet vereist is. De lange afdaling van de Tourmalet leidt uiteindelijk tot nóg een klim van de buitencategorie, om bergop (zoals het hoort) te finishen in Luz-Ardiden. Uiteraard gaat hier een aanval plaatsvinden van de klassementsmannen. Of dat Contador of de Schlecks gaan zijn durf ik niet te zeggen. Door de blessure van Contador is het echter wel aan te raden voor de Schlecks om nu proberen toe te slaan, ipv te wachten tot zijn herstel en de tijdrit in het achterhoofd.
Daarnaast, met 2 afdalingen, zal meesterdaler Sammy Sanchez misschien denken dat hij beter wat eerder aan de laatste klim beginnen. Het zou mooi zijn als we hem zien aanvallen, want klimmen kan die ook erg goed.
Dus, wie gaat er winnen? Zullen er op de Hourqette al aanvallen plaatsvinden? Ik verwacht dat er een paar mannen zijn die hier proberen weg te rijden. Niet de klassementsrenners, die kijken teveel naar elkaar. Dus wie weet wat mensen van buiten de top 20. Moncoutie moet zich ook nog eens laten zien. Thomas Voeckler zal het allemaal met ledeogen aanzien. Hij zal echt moeten vechten, en hij is geen echte berggeit. Dat wordt dus spartelen en ploeteren.
Echter verwacht ik dat deze aanvallers op de laatste klim nog worden bijgehaald door een ontketend gevecht tussen de Schlecks en Contador.
Als je voor je poule een keuze moet maken, ga voor de Schlecks.
Code:
[B]Colpuntenverdeling[/B]
La Hourquette d' Ancizan (1)
1 = 10
2 = 8
3 = 6
4 = 4
5 = 2
6 = 1
Col du Tourmalet (HC)
1 = 20
2 = 16