Oh, dan is het goed. De machines, apparatuur en mankracht zal overal beschikbaar zijn.
Die staat standby tot ik een goed idee krijg. Maar voor we dat uitvoeren gaat 'iemand' het op zijn waarde beoordelen en beslissen of het uitgevoerd gaat worden..
Ik snap het ideaal wel maar de interne logica kan ik totaal niet volgen.
Waar zijn die mensen en apparatuur die overaal staan vandaan gekomen? Wie heeft die gemaakt en nog belangrijker, wie heeft bepaald wat we maken?
Dat zit me nog wel het meeste dwars. De aanname dat we die stad ergens vandaan toveren kan ik me overheen zetten, dat is misschien ook wel mogelijk.
Maar wie gaat wat waar op beoordelen? Komt er een raad van wijze mannen (wetenschappers) die daar zeggenschap over krijgen?
Wat betekent dat voor de persoonlijke vrijheid om elke mogelijke richting op te kunnen denken en ontwikkelen?
Wat als het niet aan de Venus project standaard voldoet? Ik krijg daar een beetje nare 'Logan's Run' associaties bij
En die computers die bepalen wie wat nodig heeft, door wie worden die geprogrammeerd?
Ik zie zoveel problemen dat ik er gewoon van ga ranten
Zat net nog eens te denken en hoewel financiering wel een belangrijke voorwaarde is voor technologische vooruitgang in ons huidige systeem mis ik in the Venus project nog iets fundamentelers.
Namelijk de competitie. Financiering is maar een voorwaarde maar competitie is echt de drijvende kracht achter innovatie (in ons huidige systeem)
In de eerste en tweede wereldoorlog zijn we op alle mogelijke wetenschappelijke vlakken met enorme sprongen vooruit gegaan door de extreme competitie.
Zonder WO II hadden we eind jaren 60 er nog lang niet aan toe geweest om iemand op de maan te gaan zetten.
Wat is de motivator voor inovatie in dit nieuwe systeem? Want competitie past niet in het plaatje aangezien daar een egoistisch doel aan kleeft
Laatst bewerkt: 13 jul 2011