[Discussie] The Venus Project: Een duurzame technologische nieuwe wereld

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Le Lastpak, 12 jul 2011.

1. Nitram

Nitram BiA!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb geen bewijzen gezien :+ ik denk dat het een beetje van beiden is. Geld verdienen is een grote redenen om te ontwikkelen. En kan me ook voorstellen dat ze soms nog even wachten omdat hun huidige product nog genoeg opbrengt.

Dat is toch indirect ook het beste idee? Want dat betekend hoogstwaarschijnlijk dat er voor dat idee de grootste markt is, dus de meeste vraag.

Laatst bewerkt: 14 jul 2011
  2. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Zo goed als bewezen feit?

Volgens mij zou je zonder geld uberhaupt geen ontwikkeling hebben in dit systeem. Het is geen belemmering, het is de belangrijkste randvoorwaarde :+

Dat het daarmee ook een beperking is staat wel vast , maar ik heb helaas nog steeds geen alternatief gezien

3. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Grootste markt? Meest winstgevende markt zul je bedoelen. Genoeg ziektes die niet worden opgelost aangezien er te weinig geld er aan kan worden verdient. Ook vernietigd de EU voedsel op de prijzen hoog te houden terwijl er nog hongersnood is.

Veel producten die we maken worden vervangen na 2 jaar. Wat we ook kunnen doen is ene product eenmalig maken en na 2 jaar upgraden zodat het weer een periode mee kan. Aangezien dit businessmodel niet winstgevend genoeg is vergeleken moet normale retail zijn we nooit overgestapt op een businessmodel dat beter voor het milieu is.

4. Sliv

Sliv The One and Only

Leuk Bevonden:
    230
    Ik wacht nog steeds op mijn bron :)

5. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Was mijn aardrijkskunde boek :mad:

6. MerQ

MerQ Registered Bruser

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het even snel doorgelezen omdat ik niet veel tijd (gaan op vakantie :) ) heb maar wat Seh wil is gewoon communisme, en als de geschiedenis ons wat geleerd heeft is dat communisme niet werk en het zal ook nooit werken. Zie bijvoorbeeld China, lange tijd een arm land en toe ze meer naar het kapitalisme gingen groeide de economie en de levensverwachting enorm. Als helemaal als je naar Hong Kong kijk.

Economische vrijheid is een noodzakelijke conditie voor groei en welvaart.

[yt]v1U1Jzdghjk[/yt]

PS. het hele zeisgeist gebeuren slaat sowieso nergens op aangezien die gasten totaal geen verstand hebben van economie. Dat is wel jammer wat daardoor lijkt alles wat ze zeggen idioot terwijl sommige dingen wel goed zijn. Helaas.

7. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Wat is communisme volgens jullie?

Onzin, Peter Joseph heeft wel iets meer ervaring met economie dan jou. Durf te wedden jij zelfs moeite hebt om de creatie van geld te verklaren.

8. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Probeer het eens meer als een gedachtenexperiment te bekijken en laat het normale economisch denken even los.

Als je naar the Venus project kijkt vanuit de normale economische principes die we gewend zijn dan heeft het inderdaad bar weinig logica.

het leuke is om te kijken OF er een alternatief te bedenken is voor het huidige systeem wat een beetje levensvatbaar zou zijn.

Communisme is voor mij een ideaal waarbij alle bezittingen van iedereen zijn en iedereen gelijk is. Waarin je niet voor een baas of een salaris werkt maar waarin iedereen werkt voor het algemeen welzijn. Een beetje de ouderwetse marxistische definitie volgens mij

9. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Het communisme die wij kennen werk je voor de overheid en zijn alle bezittingen niet van iedereen maar van de overheid zelf. Totale controle van de elite over de rest van de bevolking. Het ware communisme waar jij het over hebt heeft in de praktijk nooit plaatsgevonden.

Daarom klopt de vergelijking tussen communisme en een RBE ook niet. Aangezien arbeid gebaseerd was op dwang in plaats van keuze. De rol die een burger van een RBE wilt invullen is geheel vrijwillig.

10. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Probleem daarmee is dat een RBE ook een ideaal is , net als het communisme.

Maar ook een RBE zal gerund moeten worden, dus hoe voorkomen we dan dat het in de praktijk net zo'n 'Animal farm' word als het communisme?

11. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ik weet niet wat het officiële plan is maar voorstellen, die worden getest en gebaseerd op statistieken en daarna democratisch worden gekozen is een mogelijkheid in de beginfase. Het idee is dat er geen overheid zou moeten komen in verband met corruptie. Uiteindelijk zullen veranderingen tot stand komen wanneer het met onderzoek is bewezen dat het een beter resultaat zou opleveren.

Vergeet niet, de meeste dingen waar onze politici over beslissen hebben te maken met geld waar in een TVP geen sprake van zal zijn. Alleen sociaal/culturele wetsvoorstellen zijn nog een raadsel voor me. Ik denk dat TVP gewoon zo liberaal mogelijk zal worden.

12. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Toch denk ik wel dat je hoe dan ook nog een groep bureaucraten zal moeten hebben die dingen organiseren/regelen

En aan zo'n groep gaat dan weer bepaalde invloed/macht kleven..

En wie ratificieert die onderzoeken die uit moeten wijzen wat het beste is? Daar zit ook weer een grote machtsfactor aan vast...

Misschien maar gewoon over ALLES een volledig referendum houden,.. maar dan kunnen er weer uitkomsten gekozen worden die wetenschappelijk gezien niet het beste zijn.

Vind het maar een lastig idee. Om het zo goed mogelijk te laten werken zou je een soort dictatuur van de slimste/eerlijkste/objectiefste/meest altruistische wetenschappers moeten hebben.

Een soort Superman die geheel belangeloos de keuzes maakt die voor iedereen het beste zijn

13. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Helaas blijft Jacque Fresco hameren op de supercomputer dat alles bestuurd. Een van de redenen waarom ik zelf nog niet overtuigd ben van een TVP aangezien het moeilijk is om te meten hoe goed zo'n bestuur zal werken in de praktijk. Dat we technologisch in staat zijn om dit te bouwen en iedereen van een goed leven te voorzien geloof ik dan weer wel.

14. Seh

Seh Guest

Geloof jij in economische vrijheid in deze samenleving? 8) Verder heeft TVP inderdaad communistische trekjes, maar de 'democratie' van nu heeft ook trekjes van andere minder fijne stromingen.

Mooie quote over deze samenleving imo:

"The ideal tyranny is that which is ignorantly self-administered by its victims. The most perfect slaves are, therefore, those which blissfully and unawaredly enslave themselves."

Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2011
  15. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467

De technologie is het probleem ook niet denk ik. Het probleem zijn de mensen.

Wat ik me ook afvraag is wat de eerste stappen naar zo'n systeem zouden zijn. Want een overgang in 1 keer is natuurlijk niet echt haalbaar.

Ik zie het nog wel gebeuren dat ooit (als wij allemaal al lang en breed onder de zoden liggen) vanwege de schaarste van een of andere resource (drinkwater, energie, voedsel) de overheden deze resource uit de private sector halen en gezamelijk gaan managen.

Dus een soort RBE voor overheden terwijl de gewone mensen nog met een soort monetair systeem werken

onze westerse democratieen zijn zeker niet perfect maar je kan nog altijd beter hier zitten dan in Noord Korea :+

16. Seh

Seh Guest

Ik had een stappenplan van de wiki gepakt voor in de OP en naar meneer de lastpak gestuurd, maar hij reageert niet. :mad:

Transition proposals
    The proposed was to transition to a resource based economy is as follows:
    Phase One - build a research centre ✔
    Phase Two - produce a full-length feature film to premiere globally
    Phase Three - construct an experimental research city (test prototype)
    Phase Four - build a theme park

Fase 3 zou dus een experimentele stad bouwen, daar zou het kunnen beginnen. :)

17. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Phase Five - ?????
    Phase Six - Profit!!

Ik zat meer te denken aan een stappenplan naar een RBE :+

Dus meer een uitwerking van het idee in plaats van een goede manier om het idee in zijn huidige vorm beter onder de aandacht te brengen

18. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Godver, doet me weer denken aan dit:

Komt uit dit topic, waar de eerste RBE discussie plaatsvond. :+

19. Seh

Seh Guest

Snap ik. :p Maar fase 3 is wel van belang, de andere 2 zijn inderdaad gewoon marketing om geld (:emo:) te verdienen.

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Leuk dat communisme direct als slecht wordt bestempeld...

Deel Deze Pagina