Ah, bedankt voor uitleg!
Alleen komt dan het egoïsme in de huidige samenleving weer om de hoek kijken. De vraag is dan of er genoeg (niet dat er nu genoeg geld naar ouderen zorg e.d gaat maar goed) geld komt van mensen die vrijwillig een redelijk bedrag afstaan. Met 20 cent per collecte red je het dan denk ik namelijk niet. Of denk jij van wel? Of zit er nog meer achter, een ander soort van belasting of iets?
Natuurlijk, de politie aka de overheid is zo corrupt als het maar zijn kan, dat staat voor mij als een paal boven water. Alleen denk ik niet dat andere instanties dat niet zouden zijn met de huidige manier van denken, jammer genoeg. Als we de particuliere 'politie' dan nu als voorbeeld nemen. Als dan je bijvoorbeeld per dorp de politie eenheid ''De vrije vogels'' inhuurt met zijn alle (want deze hadden maar liefst 80% van de overvallers in het dorpje aan de overkant van de rivier opgepakt, maar wat gebeurt er dan trouwens als ze worden opgepaktt?), komen die de boel hier in de gaten houden. Is dat een beetje het idee? Of zit ik nu verkeerd te denken?
Natuurlijk, in geldsysteem van nu heeft elk persoon met veel geld macht. Dat is nou eenmaal zo en dat blijft denk ik ook op het moment dat je het doet zoals jij het in de post beschrijft. Alleen kan de mens dan zelf bepalen waar het geld naartoe gaat, maar dat is dan alleen in het begin gok ik. Uiteindelijk kan een succesvol bedrijf dan toch alle kleintjes weer opkopen? De bazen van die kleintjes krijgen een flinke zak geld en desnoods een functie binnen het al veel te machtige bedrijf. Desnoods nemen ze de werknemers ook nog over en voila een enorme monopoly is in de maak.
Wel een tof idee, maar net zoals bij TVP zitten er imo wel een hoop haken en ogen aan, net zoals het systeem van nu.
Ik wil trouwens even duidelijk maken dat ik niet per definitie vóór de TVP ben en alleen daar voor open sta, maar in dit topic probeer ik The Venus Project zoveel mogelijk te verdedigen.
Klik om te vergroten...