Rise of the Planet of the Apes
De film begint erg rommelig. Ik vind dat in het eerste half uur de verschillende personages hun plaats in het verhaal niet mooi vervullen, en niet geloofwaardig overkomen. Dat komt omdat ik vind dat bijna alle hoofdrollen totaal miscast zijn.
James Franco speelde goed in 127 Hours, maar in deze film is hij wederom de stijve hark die hij altijd is. David Oyelowo vind ik een goede acteur, maar waarom speelt hij de directeur van een gigantisch medisch bedrijf? Dat past totaal niet bij hem, laat een oude, wijze en grijze man zoiets spelen. Dan John Lithgow die de dementerende vader speelt... tja. Gewoon dom.
Dan hebben we nog slechteriken! Brian Cox speelt alweer de standaard slechterik, die slecht is omdat hij slecht is. Wat zonde zeg, een compleet leeg personage. Dan nog Tom Felton, als een ander misselijk ventje. Speelde wel aardig, maar zo gauw hij een écht vies gezicht op zet... is het Draco Malfoy!
Dat is allemaal vrij negatief over de cast en hun acteerprestaties. Terwijl er wel degelijk héél goed geacteerd wordt in deze film. Door de apen! Andy Serkis zet heel realistisch een CGI-aap neer. Caesar, zoals de aap heet, brengt de meeste emotie over. Met hem leef ik het meeste mee.
Caesar ondergaat een transformatie van jong, lief aapje naar een cynisch, getergd persoon die niet meer écht in het goede geloofd en in opstand komt. Die transformatie naar revolutie, de revolutie van de apen, de opstanding van de apen waar de film over gaat, die is fantastisch in beeld gebracht. En daar ligt de kracht van de film. De apen zijn zo goed tot leven gebracht en tonen heel veel emotie en gevoelens, veel meer dan hun menselijk tegenspelers. En dat is echt... raar!
Het verhaal van de film is goed, de muziek is prima (viel me niet positief of negatief op) en qua cameravoering is er ook niets te melden. Dat is gewoon goed. Deze film gaat duidelijk over het verhaal. Zo gauw het zwaartepunt van de film meer op de apen dan op de mensen komt te liggen, dan is de film een stuk beter te pruimen. Het eerste halfuur vond ik toch wat minder, daarna wordt het beter. Vanaf het moment dat Caesar écht afstand neemt van de mensen en zijn opstand begint, barst de film los. Dan wordt het zó gaaf.
Voor de mensen die de film gezien hebben:
"NOOOOOOOO!"
Wauw, ik was doodstil! Echt zo sterk gedaan. Helemaal super.
Verder vind ik de hints naar de volgende films ook erg goed. Tijdens de film hoor/zie je op een tv-journaal dat er een vlucht naar Mars is vertrokken. Even later hoor je op de radio (geloof ik) dat de shuttle vermist is. En na de eerste end credits, zien we een scène dat de buurman van Will als piloot weer de wereld intrekt. En blijkbaar neemt hij het virus me en zal hij zo heel de wereld besmetten.
Ik verwacht dan ook dat één van de volgende films zal gaan over de astronauten die terugkeren op een door de apen overgenomen aarde. Net zoals in de oude Planet of the Apes films.
Na het tegenvallende begin, herpakt de film zich. En hoe! Heel knap gedaan. De film heeft toch een blijvende indruk achter gelaten, wat bijvoorbeeld de finale van Harry Potter toch veel minder deed. Ik vond in eerste instantie de titel, Rise of the Planet of the Apes, veel te lang, maar achteraf past de titel er perfect bij. Een dikke
8.
Klik om te vergroten...