1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ik moet een bril/lenzen: tips?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Kevf, 31 aug 2011.

  1. WOUW5

    WOUW5 Cpt. Censorshades!

    Berichten:
    2.588
    Leuk Bevonden:
    13
    Ik lees hier ook dat het zicht van jullie (niet iedereen prolly, maar degenen die het postte, w/e wie) nog verder verslechterd is sinds jullie een bril/lenzen dragen. Gaat dit sneller als je wel of niet iets van een bril of lenzen draagt? Want als het laatste het geval is laat ik er toch snel wat aan doen. Hoewel ik het gevoel heb dat ik alles prima zie, ik weet dat het niet zo is en sinds ik dat besef heb, heb ik ook het idee dat het er slechter op is geworden. Maar ik betwijfel of dat ook echt zo is, of dat ik er slechts meer op ben gaan letten.
     
  2. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Je hoofdpijn zal iig afnemen en je zal minder moe zijn 's avonds. Je hoeft geen enkel moment meer te knijpen met je ogen om dingen te zien, wat echt ontzettend fijn is.

    Ik zet hem thuis ook meestal af. Ja, je moet even wennen, maar ik ken mijn huisje dus hoef niet alles de hele dag perfect te zien. Kwestie van voorkeur. Hoe beter je bril zit, hoe minder je hem af wil zetten.

    Mja, bij mij beweerden ze 100% beide ogen gecombineerd, terwijl ik toch echt geen hol zag. Beetje vage bewering als je het mij vraagt :+

    En ontspiegelen zeker doen. Prettiger voor je omgeving en voor je zelf.
     
  3. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Tot mijn 12e/13e had ik (voor mijn gevoel) nergens last van. Daarna ging het in ene extreem hard. Ik begon met -0,75 / -1,25 en zit nu al geruime tijd (jaar of 5) op -3,75 / -4,00

    Die overgang heb ik een jaar of 6 over gedaan. Gelukkig kunnen ze tegenwoordig tot -11 ofzo met lenzen en heb ik het idee dat bij mij de rek er wel uit is.

    Overigens geen idee of mijn bril (toentertijd) invloed heeft op snellere achteruitgang van mijn ogen. Lijkt mij haast niet. Lijkt mij meer spierontwikkeling tijdens de groei. Indicatie voor mij was dat ik ondertiteling op TV (3 meter) niet meer kon lezen :9
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2011
  4. JeePee

    JeePee Guest

    Voel jij 'm zitten dan? Komt misschien omdat ik zo goed als heel m'n leven een bril draag, maar ik merk geen verschil tussen wel of niet zo'n ding op m'n kop :+
     
  5. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Ik had er op een gegeven moment wel last van (beentjes achter m'n oren). Daarnaast ben ik veel te lomp voor een bril :9 Om de haverklap stuk. Heb daar nu geen last meer van.
     
  6. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Heb, maar heb hem pas op m'n 18e oid gekregen, ik weet dus heel goed hoe het is zonder bril te leven.
    Daarbij vind ik het met eten ronduit irritant, kijk steeds door/onder de bril, wordt helemaal gestoord daarvan 8)
    Net als met sporten, al wordt dat steeds lastiger bij squash, mis de bal wat vaker.

    Dus ja, ik voel het zeker, helaas.
     
  7. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Mijn slecht zicht is begonnen op m'n 13/14 jaar maar het bril dragen heb ik kunnen uitstellen tot m'n 15/16 jaar tot ik door de mand viel op een medisch onderzoek :+. Maar waarschijnlijk juist daarom begon ik direct aan -2.75 of -3 (weet het niet meer zeker). Nu 7/8 jaar later zit ik nog steeds op -3 :).

    Tegen je vijftig ofzo, wanneer je in principe een leesbril nodig hebt (en je dus in de + gaat) wordt je zicht eigenlijk beter en zal je minder hoog in de - gaan. Natuurlijk ga je ook wel een leesbril nodig hebben of beginnen kloten met dubbelzicht brillen.
     
  8. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Wat was het medisch onderzoek? Dat je het gat van de deur niet meer kon zien? 8) Damn, bij die sterktes zie je echt gewoon niets meer 8)
     
  9. JeePee

    JeePee Guest

    Dat valt reuze mee. Ik zat ooit op +3.75. Echt niet dat ik niks meer zag zonder bril hoor. Moest me alleen flink concentreren. Er zijn mensen met veel lompere sterktes.
     
  10. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Ik zit zelf op -3,75 en -4,25 en dan kun je voor en achter niet meer onderscheiden.
     
  11. JeePee

    JeePee Guest

    Haha :) Zou - dan erger zijn dan +? Ben ooit m'n bril een week kwijt geweest. Vervelend, maar geen drama. Alleen erg moe steeds 's avonds.
     
  12. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Ik heb nu sinds een maand of 3 een bril na eerst een half jaar lenzen gehad te hebben. De lenzen bevielen mij totaal niet. De eerste paar weken vond ik het geweldig, en het in en uit doen ging steeds beter. Daarna ging het alleen maar slechter. M'n ogen begonnen te irriteren als ik ze in had en ik kreeg ze steeds slechter in. Met als gevolg dat ik ze niet meer in begon te doen.

    Uiteindelijk dus voor een bril gegaan omdat het gewoon makkelijker is voor mij en ik hem af en toe kan af doen. Heb hem vooral voor tv kijken, autorijden en achter de laptop, dus hoef hem niet de hele dag op, maar dat heb ik vaak wel. Al heb ik hem nu al een week niet opgehad omdat ik continu aan het klussen ben!

    Ik heb overigens een afwijking in de cilinder in beide ogen, maar voor zover ik zag heeft niemand dat hier?
     
  13. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Jawel, maar dan worden m'n lenzen direct dubbel zo duur 8) Dus daar pas ik (nu nog) voor. Het is ook niet echt nodig om met cilinder te nemen.

    Dunno, zou kunnen. Ik kan het iig bij lange na niet compenseren met sterk focussen :) Hele leven is dan één grote waas. (vanaf 20cm voor mijn ogen zie ik dan scherp)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2011
  14. Don Juan

    Don Juan Do The Moonwalk

    Berichten:
    3.475
    Leuk Bevonden:
    32
    Cilinders komen behoorlijk vaak voor. In lenzen kan je er vaak voor kiezen om ze eruit te halen. Dan verhoog je de sferische waarde iets. Meerprijs voor cilinder in brillenglazen is er niet of amper. Zeker niet hoger dan cilinder 2.00

    Oohw en ja jeepee, een plus sterkte, zeker op jonge leeftijd is weg te accommoderen. Je oogspier zit gewoon continue in een verkramping. Wat uiteindelijk leidt tot vermoedheid.

    Ga de hele dag maar op je tenen lopen. Kan prima alleen heb je aan het eind vd rit behoorlijk veel last.. ;)
     
  15. JeePee

    JeePee Guest

    Welcome to the club!

    Dit snap ik dus niet hè. Wel HD beeldschermen halen en scherpe lenzen voor je spiegelreflex camera, maar dan zelf niet optimaal zien 8)
    Jou keus natuurlijk, daar bemoei ik me verder niet mee, maar ik vind het wel apart.
     
  16. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Er zaten inderdaad geen hoge kosten aan mijn glazen, dat viel alles mee aangezien we dat wel hadden verwacht. Heb 1.00 links en 0.75 rechts. Uiteindelijk was ik voor het montuur + glazen 135 euro kwijt. Het was eigenlijk 270, maar ik kreeg 100 euro terug van de zorgverzekering en 35 euro korting omdat de opticien mijn buurman is:+

    Oh er zijn dus toch wel mensen hier die het hebben, veel mensen hebben overigens ook geen idee wat het is als je vertelt dat je een cilinder afwijking hebt. Ik heb ook alleen dat, verder geen + of - afwijking.
     
  17. Iris

    Iris psn: Irisistible

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    56
    Ik heb ook een cilinder afwijking in beide ogen. Daarom heb ik ook harde lenzen in plaats van zachte lenzen. Althans, dat was volgens mijn opticien beter destijds. Ze bevallen wel goed dus heb nog steeds harde lenzen.
     
  18. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Ook een cilinder trouwens, dacht dat dat ongeveer standaard was als je niks zag :+
     
  19. Don Juan

    Don Juan Do The Moonwalk

    Berichten:
    3.475
    Leuk Bevonden:
    32
    Tja bijna iedereen heeft wel een cilinder in z'n oog. Sommige laten hem er bewust uit. En dan praat ik over een kwart of minder....

    Heb je een cilinder hoger dan 2 wordt het een ander verhaal. Die kom je minder tegen. Net iemand met cilinder -7.00 dat js pas sick!!
     
  20. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Ik heb sinds mijn 9e of zo een bril, maar zit nog steeds slechts op -1.50 op beide ogen. Dat loopt nu naar -1.75 maar daar hikt 't ook echt al twee jaar tegenaan. Ik begon met 0.75 of zo. Mijn ogen worden dus heel langzaam slechter, best chill (en nog fijner dat beide ogen hetzelfde zijn, scheelt gedoe met lenzen).
     

Deel Deze Pagina