Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat PES veel meer animaties heeft dan FIFA, alleen bij FIFA loopt alles vrij vloeiend (al ziet het er in replays ook niet altijd al te best uit). Het mooie van het systeem van FIFA is dat de voeten, armen en lichamen van de spelers als feite aan touwtjes zitten. Het systeem zorgt er gewoon voor dat de voeten van de spelers omhoog gaan als ze een bal met uit de lucht moeten aannemen, en als ze springen, dat ze echt met hun handen gaan zwaaien. Supermooi systeem! En ook met het nieuwe impact-system hebben ze weer een mooie troef in handen.
Echter blijf ik erbij dat PES in feite meer en realistischere animaties heeft. Alleen komen ze er niet altijd even lekker uit. Als een speler bij PES tegen de doelpaal dreigt aan te lopen zie je dat ze de doelpaal vastpakken om zo niet te botsen. Zo zijn er nog tal van animaties die het enorm realistisch doet overkomen. Probleem is alleen vaak de soepelheid ervan. Dat is bij FIFA vele malen beter uitgewerkt.
Wat scoren betreft heeft dat dus helemaal geen effect. Het gaat om het totaalplaatje óp het veld en daarin is de opbouw naar een goal toe veelal hetzelfde. Ik doe het zelf ook, juist omdat dat gewoon de beste manier is om er doorheen te komen. Een keeper uitkappen is praktisch mogelijk, en als je dat al doet en de keeper je tackelt krijg je geen pingel, dus doe je altijd een geplaatst schot die er 9 van de 10 keer ingaat. FIFA is dus voorspelbaar na verloop van tijd. Maar ook PES heeft dat, want het is een computerspel. Je zult uiteindelijk altijd patronen vinden waarmee je het beste of makkelijkst kunt scoren. Persoonlijk vind ik de demo van PES 2012 gevarieerder dan FIFA 11, maar dat komt door de sublieme AI (op keepers na) en omdat ik FIFA 12 nog niet heb gespeeld.
Laatst bewerkt: 3 sep 2011