Je moet eens trachten de officiele knvb regels te zoeken over buitenspel. Uberhaupt een reglement.
Die kan je gewoon niet vinden, das toch ook gek. Ja, ik heb een pdfje gevonden, maar dat is niet officieel.
Ik zie wel punt 12, dat als de bal via gaat, dat het dan buitenspel is.
Overigens laten de reglemeneten wel heel veel over aan de interpretatie van een scheidsrechter. Veel situaties zijn helemaal niet zo zwart wit.
En ineens bedenk ik me, die videoscheidsrechter, die ik echt zag zitten, voor hem is het ook moeilijk, omdat het zeer onduidelijk beschreven staat. Bovendien, de ene scheids kan het zo interpreteren, en de andere weer anders. Dus discussies blijf je altijd houden denk ik. Laten ze maar rustig beginnen, met een camera op de doellijn.
Maar wie weet kan ik de officiele regels nog vinden.
Over dat een bal voorwaarts moet worden gespeeld. Dat staat niet bij wiki, maar verder kan ik niks anders vinden dan dat dat wel moet. Eigenlijk bijna overal lees je dat. Maar....... dat is niet officieel. Op 1 scheidsrechtersforum komt precies deze vraag, maar het antwoord daar zijn ze nog niet uit. Je hebt voor- en tegenstanders.
Vreeemd genoeg staat hierover niks in de regels, ;-). Vind je het gek dat heel de wereld altijd in discussie is over al dan niet buitenspel? hahaha.
--
als ik het moet interpreteren, dan zou ik denk zo doen:
de speler haalt geen voordeel uit zijn positie, daarom geen buitenspel. (verdediger was dichter bij bal)
Maar ik twijfel nu ook, omdat er gewoon niks officieels te vinden is.
Laatst bewerkt: 4 sep 2011