Het grote Fixed Gear Bike topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Dusky Demon NL, 2 okt 2011.

1. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    [yt]Q2j3C1kyUcM[/yt]

item over Rotterdam Fixed Gear, die Roy ken ik dan.

wtf, vanaf halverwege gaat het nergens meer over :+

Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  2. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Bijkomend voordeel is de lage kosten. Als omgebouwde wielrenfiets met veelal een stalen frame is het onderhoud (en dus de kosten) minimaal.

Je staat sowieso niet sneller stil als met gewone remmen. Een wiel moet draaien om maximaal te kunnen remmen, glijden is gewoon kut voor je remafstand (zie ABS op auto's).

@Tom: Zou best willen maar ik ken mezelf. Gebrek aan tijd en vooral tijdelijke motivatie/impulsgedrag zouden een belemmering kunnen zijn, haha.

3. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    [yt]XYMl76MCHBk[/yt]
    nog een item van hem

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    kan ik hier niet zien, maar hoe rem je nou precies op die dingen?

5. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    voeten stil proberen te houden :+ Gaat het snelst dmv je achterwiel een beetje de lucht in te krijgen en dan meteen stil te houden.

6. pacboyslim

pacboyslim jump for joy

Leuk Bevonden:
    10
    ik vind het wel tof eigenlijk. Ik zie ze hier (in Rotterdam) af en toe rijden. Ben zelf ook wel een enthousiast fietser. Maar ja, om nou weer een fiets erbij te nemen? Ik heb nog een fiets in de kelder staan waar ik maar geen afstand van kan nemen en niets mee doe... Maar dat is niet echt een racefiets.
    Ongeveer dezelfde als deze:
    Heeft die potentie denken jullie?

7. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Mij lijkt dat je het met elke fiets kan doen. Derailleur eraf slopen, ketting op maat maken, remmen eraf slopen en klaar is je fixed gear fiets. Tenminste, in principe is dat alles volgens mij. Misschien staat het mooier als je er ook nog alle overtollige tandwielen van de casette eraf haalt. Beetje terug naar het jaar 1890 wel, maar ieder z'n ding.

8. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Dan heb je een singlespeed ja. Geen Fixed Gear ;)

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    dat ga je zo'n fiets toch niet aandoen?! :x

10. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Wat is een fixed gear dan? Als je het (achter- en voor)derailleur eruit haalt en je verder alleen nog 1 tandwiel aan de as hebt zitten kun je toch ook achteruit fietsen? Dan is het toch een fixed gear?

11. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Wat is het verschil dan? Bij een FG heb je ook maar 1 versnelling. Of zit het dan in het verschil dat je niet terug uit kan trappen en bij een singlespeed wel?

12. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Bij een fixie kan je ook achteruit fietsen (trappers draaien altijd mee), bij een singlespeed draaien je trappers niet mee..

En een fixie bouwen is wel iets lastiger dan even alles eraf slopen en hoppa. Helaasch.

13. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Hoezo, als je alles doet wat ik net zei dan kun je toch achteruit fietsen? Je trappers zitten (bij mij iig wel) direct vast aan het buitenste tandwiel aan de voorkant. De rest van de tandwielen aan de voorkant, evenals je voorderailleur haal je er af. Vervolgens kies je 1 tandwiel aan de achterkant die je over wilt houden en de rest haal je er af, evenals je voorderailleur en alle versnellingskabels natuurlijk. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat dat tandwiel aan de achterkant niet meer kan draaien en dat ie direct aan de naaf/as (of hoe dat ook heet bij een fiets). Misschien is dat laatste nog niet zo simpel idd. Maar in principe moet dat wel lukken als je heel de casette eraf haalt en een "gewoon" buisje monteert ipv een buisje met lagers erin. Of denk ik hier helemaal verkeerd? :+ Ik ben ook geen fietsenmaker, maar slechts een beginnende sleutelaar.

14. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Wat Tom zegt ja.

Het blijft lastig uit te leggen wat hier nou zo leuk aan is. Ik wil wel een poging wagen.

Ik heb ook een racefiets gehad. Daar begon het eigenlijk mee, Tour de France kijken etc en het zelf ook wel willen doen. Toen kwam ik op internet wat filmpjes tegen van Fixed Gear. Onder andere Macaframa (een film die je gezien moet hebben) en leek het me wel tof.

Het bouwen en uiteindelijk gereed hebben van een fiets is echt vet, gewoon constant er mee bezig zijn en op zoek zijn naar onderdelen. Dan komt het fietsen...

Natuurlijk is het even wennen en ongemakkelijk op het begin, maar daarna ben je echt één met je fiets en dat is voor mij HET aspect dat het voor mij leuk maakt. Even een beetje gas terug nemen als er iets aankomt, inschatten van situaties in het verkeer en deze zo oplossen dat je er soepel doorheen rijdt. Zelf bepalen hoe hard je van een helling af gaat, zonder te remmen. Alles wat jij met je benen doet, zet je fiets om in beweging. Ja logisch dat is meestal met een fiets. Maar nu dus ook zodra je druk achteruit geeft ja. De hele wegligging is anders.

Je moet het eigenlijk ervaren om er zo over te kunnen praten. Ook ik was wat sceptisch toen ik er aan begon.

15. Greathoudini

Greathoudini Guido's & gangsters

Leuk Bevonden:
    0
  16. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Ja is een goede fiets.

Let er wel op. Alle advertenties op marktplaats die fixed gear gebruiken in hun teksten en titels zijn meestal overpriced ;)

Beste is voor 20 euro een fietsje van iemand op te pikken die een garageopruiming aan het doen is o.i.d.

17. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ah nice, was zelf ook al aan het rondkijken op MP.

Denk dat dat hem wordt, zelf bouwen lijkt me nice, veel leuker dan eentje nieuw kopen.

18. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Zelf bouwen :thumbs:

Handige site voor terminologie en technieken:
    www.sheldonbrown.com

Echt een handige site voor het "bouwen" van een fiets.

19. Greathoudini

Greathoudini Guido's & gangsters

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn oom had laatst een racefiets in de schuur staan die hij niet meer gebruikte :'-( jammer dat hij anderhalf uur rijden met de auto woont want dat vervoeren is onhandig.

20. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    20 euro! Waar woont hij? :D

Deel Deze Pagina