De Grote Voetbaldraad [Deel 39]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Dit!

Zo kun je wedstrijden kapot spelen.

2. pindakaas

pindakaas pindakaasNL

Leuk Bevonden:
    0
    Je krijgt ook gezeik of het wel iemand z'n schuld is. Stel dat je iemand een schouderduw geeft en hij valt ongelukkig, dat is toch niet jouw probleem? Of als iemand geblesseerd is en niet meer mag wisselen, dan kan 'ie kiezen wie hij meeneemt naar de kant door het pas aan te geven na een duel? Het idee is op zich wel aardig, maar dit soort brengt alleen nog maar meer beoordelingsfouten met zich mee.

3. Kleenex

Kleenex Zakdoek van het jaar

Leuk Bevonden:
    1
    Dan doe je het toch alleen als de veroorzaker een kaart krijgt voor de overtreding. Het is nog altijd de scheidsrechters die beslist of het een harde overtreding is of niet.

4. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Wat een bullshit volgens was Chelsea - Arsenal laatst ook 3-5.
    En voetbal is toch vermaak?

5. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Wat heb ik er toch altijd een gruwelijke hekel als Nederlandse voetballers het niveau van de Eredivisie gaan afkraken. Het komt nota bene door hen. Was dan gebleven.

6. FunkXual

FunkXual YT: Sean Specter

Leuk Bevonden:
    24
    Ik ben het hier niet mee eens. In andere 'grotere' competities heb je precies hetzelfde. Natuurlijk in Spanje zie je die uitslagen alleen bij wedstrijden van Barça en Real, maar dan nog, ze zijn er wel. Afgelopen weekend nog een 7-1 van Real.
    In Engeland idem dito: ManU - Arsenal, Chelsea - Arsenal, ManU- City, dat waren ook allemaal korfbaluitslagen: 8-2, 3-5 en 1-6...

Nee, dat komt alleen in Nederland voor....

De discussie over het niveau in Nederland is ook overtrokken. Alle Nederlandse clubs houden zich redelijk staande in Europa. Winnen is een tweede, maar het is niet zo dat ze tegen elk team uit andere landen worden weggespeeld. Alleen echt grote clubs zijn vaak een horde te ver, maar dat staat los van de competitie.

Je kunt eerder het argument opwerpen dat het programma voor de Nederlandse teams te zwaar is. Lees: de selecties zijn in de breedte veel minder sterk. In grote competities is de vervanger vaak net zo goed als de basisspeler en hebben teams feitelijk 2 basiselftallen die gerouleerd worden (afhankelijk van de club). In Nederland is er minder geld en is de vervanger vaak toch van mindere kwaliteit dan de basisspeler. Hier wordt Alderweireld gewisseld en komt Ooijer in het veld. In Engeland wissel je Balotelli voor Dzeko....

Kortom de basisselectie (je sterkst mogelijk elftal) wordt veel zwaarder belast en speelt eigenlijk teveel wedstrijden, terwijl ze ook nog punten moeten binnenhalen voor de Europese coefficiënt, omdat ze anders de jaren daarop niet meer mee kunnen doen... De verhoudingen tussen de competities zijn gewoon scheef gegroeid. Dat is dé verklaring voor de niveauverschillen, niet de competitie op zichzelf!

Edit: in dat perspectief is het eigenlijk nog knapper van de Nederlandse clubs dat ze zich op deze manier staande houden in Europa, t.o.v. clubs als Barça en Real of Milan.

Laatst bewerkt: 8 nov 2011
  7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Pff vooral Schaars. 'In Portugal zie je dit niet hoorrrr'.
    Rot toch op kneus.

8. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is buiten de top3 echt een bedroevende competitie waar iedereen te laf is om vooruit te voetballen. Maar blijkbaar is het positief als er nooit gescoord wordt. :lol:

9. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Schaars, wat ben je toch een debiel.

10. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Ik ga even verder waar mijn vorige post eindigde.

Wat ze bijvoorbeeld kunnen doen is de CL en EL verder uit elkaar trekken. Nu stromen clubs die uitgeschakeld worden in de CL door in de EL. Dat moeten ze afschaffen. Laat het gewoon twee aparte toernoeien blijven tot het einde. Dat komt de 'zwakkere' competities ten goede.

Dan hebben clubs uit 'zwakkere' landen (zoals Nederland) gewoon meer kans om verder te geraken in de EL. Doe je mee aan de CL en zit je niet bij de eerste 2, dan heb je gewoon dikke pech gehad. Had je maar meer wedstrijden moeten winnen. Nu worden clubs als het ware beloond als ze de eerste 2 plekken in de poule niet halen...

Natuurlijk is de EL financieel onaantrekkelijker, maar dan kun je tenminste nog wel Europees prijzen pakken (dat telt!), maar ik denk dat het de EL ook meer aanzien geeft. Dan komt een beetje de Uefa Cup gedachte terug. Dat was een prijs die er echt toe deed, de EL is maar een slap aftreksel daarvan. Zodra ze dat toernooi weer aantrekkelijker maken wordt het ook aantrekkelijker om daar geld in te stoppen (voor bedrijven en clubs).

11. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Oneens.
    Daarnaast word je niet beloond door de eerste 2 plekken niet te halen, maar word je beloond voor de 3e plek.

12. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Kun je toelichten waarom je het oneens bent met mijn ideeën?

De club die derde wordt ziet het misschien als een beloning, maar als jij in de EL, na een zwaarbevochten poulefase, de volgende ronde bereikt en je speelt opeens tegen AC Milan ofzo (natuurlijk niet altijd een grote club), kan ik me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. Het slaat gewoon nergens op dat ze die toernooien hebben verweven. "Oh, u haalt de volgende ronde van de CL niet? Wat jammer, we belonen u daarom maar met een plek in de EL en dan krijgt u nog een beschermde status kado. Veel plezier!"

Bovendien vind ik dat het kwalificatiesysteem voor de toernooien best wat meer afgestemd mag worden op de toernooien zelf in plaats van de competities. Nu wordt alleen de winnaar van het toernooi beloond. Als je bij de laatste 8 of 4 zit wordt je helemaal niet beloond (afgezien van financieel) voor die prestatie.

13. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Eh ja is het heel gek dat een club niet vrolijk wordt van AC Milan? Moet je ze dan ook maar uit de Italiaanse competitie halen omdat het unfair is voor Cessena? Het is toch niet voor niets een competitie, daar moet je wat hindernissen voor nemen. Dat de ene hindernis wat hoger is dan de andere maakt de prestatie van het winnen alleen maar mooier. Als we de CL teams er uit halen wordt de EL er echt veel slechter op. Ik heb namelijk weinig zin om dan al die Oost-Europese wedstrijdjes te gaan kijken. Via de CL komen er ten minste nog wat Europese teams binnen.

14. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ben ik het mee eens, de EL moet niet een soort Intertoto worden want dan kijkt er geen hond meer naar en is het ook commercieel niet meer interessant.

Niemand zend het dan meer uit en dat kost de clubs alleen maar geld volgens mij. Je moet juist hopen op een mooie tegenstander voor de $$$

Als voorbeeld Heerenveen - AC Milan een paar jaar geleden. Dat was de wedstrijd van de eeuw, uitverkocht stadion, enorme omzet en enorm veel publiciteit.

Dat moet je niet proberen te voorkomen, daar hebben de kleine clubs volgens mij juist baat bij

15. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    AC Milan was maar een voorbeeld natuurlijk. Wat je zegt klopt, alleen deze competities (lees: toernooien) zijn gewoon scheef met elkaar verweven. Je gaat een team dat degradeert toch ook niet belonen met een prijs? In tegenstelling tot landencompetities wordt in je in de CL gewoon beloond voor het niet halen van de tweede plek. Dat de derde plek een beloning oplevert, maakt het niet halen van die tweede plek er niet minder om.

Inderdaad! De onderlinge competitie in beide toernooien wordt er alleen maar beter op als ze meer op zichzelf staan.

Dat vraag ik me echt af. Dat kun je niet op voorhand zeggen.

Edit: is de EL nu wel leuk om naar te kijken dan in de latere fases? De afgelopen twee edities leverden echt sprankelende finales op hoor... Waar is de tijd dat Deportivo Alaves de finale haalde en er een 4-5 uitslag uit rolde in een ontzettend spectaculaire wedstrijd.... De EL van nu is geen drol aan. Bovendien is algemeen bekend dat het geen grote bron van inkomsten is voor clubs. Zelfs niet nu er CL (lees: grote clubs) instromen en er dus 'grotere' wedstrijden worden gespeeld.

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Maar zoals Delphiki al zegt, voor veel EL clubs is het ook echt leuk om tegen een CL team te voetballen (zowel sportief als financieel). Sowieso spelen er veel (het overgrote deel) van de clubs mee puur vanwege financiële redenen en niet vanwege sportieve (i.e. we doen mee om te winnen). De clubs die wél meedoen om te winnen mogen van zichzelf dan verwachten dat ze een team wat 3e is geworden in de CL ook kunnen verslaan, wat nodig is om de EL te winnen. Dat je soms een team als AC Milan tegen het lijf loopt is dan gewoon part of the deal. Zulke situaties komen ook niet elk jaar voor, en als je kijkt naar de winnaars van afgelopen edities vind ik ook niet dat het teams zijn die in de CL thuishoren.

17. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.735
    Oh nee, he. :lol:

Edit: Oh, wacht. Volgens hem speelt het bereiken van Oranje geen rol. Dan is het tof. :cool:

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Everton >>>> Douglas.

Everton is echt een toffe kerel, supergoed geïnteregreed en leuke voetballer.
    Douglas daarentegen is een mongool eerste klas die ik hoop nooit maar dan ook nooit in een Oranje shirt hoop te zien. Zo'n hekel aan die overgewaardeerde gast.

19. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Je kent ze beide persoonlijk?

Wel cool dat Everton Nederlander wil worden. Die gaat ook niet snel weg bij Heracles denk ik.

20. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Nee denk ik ook niet, maar ik zou het geweldig vinden als hij ooit eens bij Liverpool terecht komt8)

Exact. Volgens mij is de Portugese competitie een van de minst productieve competities in Europa.

Ik vind de Eredivisie júist vanwege de productiviteit een van de leukste competities om naar te kijken. Nee, het niveau is niet altijd om aan te zien (en Ajax is tegenwoordig verantwoordelijk voor een hoop doelpunten tegen wil en dank) maar voetbal gaat om doelpunten toch? En hoe meer, hoe beter. Ik kan meer genieten van een wedstrijd tussen, pak hem beet, NAC en De Graafschap waar zeven doelpunten vallen dan een wedstrijd tussen twee internationale topclubs die 1-1 spelen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina