Een forum is er om te discussieren. Een discussie werkt niet erg goed zonder dat er mensen met verschillende opvattingen zijn. Een discussie over of Cataclysm nou wel of niet halfbakken is lijkt me meer dan relevant in een topic dat gaat over World of Warcraft. Dan moet je natuurlijk wel met argumenten komen, en argumenten pareren of overklassen als je je eigen standpunt overeind wil houden. Daarbij heb ik dus het idee dat je discussie uit de weg gaat terwijl dat juist het hele idee is hier.
Ik zelf vind het in Cataclysm allemaal net wat minder dan in WotLK. Dat heeft meer te maken met de raid design dan met de quests. Leuk dat ze in Mount Hyjal quest chains hebben die lore-wise leiden naar de encounters in de raids, en ook erg leuk al die cinematics, maar zodra ik dan bij de raids kom is het een beetje een anticlimax. Er zou in mijn optiek juist veel storytelling en kwaliteit in de raids moeten zitten aangezien dat toch de content is die je gaat herhalen, in plaats van quests die je over het algemeen maar een keer doet. De 4.1 content patch raids vond ik maar ongeinspireerde bagger, vooral Blackwing Descent en Bastion of Twilight vond ik gewoon dramatisch qua design, en wat betreft storytelling was er al helemaal niks te beleven. Ze hadden daar net zo goed die bosses in een lege witte kamer kunnen zetten..
Sommige boss mechanics waren wel interessant, vooral in Blackwing Descent (Atramedes, Chimaeron) maar de meesten waren gewoon een variatie op een bestaand concept. Taunt switch dit, interrupt dat, stack nu, spread dan .. enzovoort. Niet echt boeiend. Throne of the Four Winds vond ik dan wel weer een leuk gedesignde raid instance. Jammer dat het alleen een beetje uit de lucht kwam vallen want veel loreopbouw naar Al'Akir is er niet echt.
4.2 was in vele opzichten wel een verbetering voor mij behalve dan in de moeilijkheidsgraad. Er was veel meer storytelling aanwezig in de raid instance, en er was mijns inziens ook meer diversiteit in de character models en omgeving. Erg leuk al die Molten Front quests ten behoeve van de storyline. Maar jammer van de bosses dan. Ja, Alysrazor was leuk, en Rhyolith was ook een grappig concept, maar we zitten toch te dps racen en cooldown timen wat toch wel erg bekend voorkomt uit eerdere patches en expansions. Zeker Ragnaros is echt een totale anticlimax wat betreft de bosses met zijn ongeinspireerde 'don't stand in the fire' tactics.
Niet dat het in WotLK heel veel beter was hoor. Naxxramas was ook aardig klote, maar daarentegen stonden ook weer leuke, enigszins intuitieve raids met storytelling wat ik een beetje mis in Cataclysm. Hierbij denkend aan Malygos met zijn hover discs en drake combat, of Ulduar met zijn enorme hoeveelheid aan unieke encounters als Thorim, Mimiron, Flame Leviathan, Algalon en natuurlijk het kopstuk der tactics Yogg-Saron. Ook vooral leuk aan deze raid instance vond ik dat er vaak verschillende gradaties waren in de gevechten wat betreft moeilijkheidsgraad, in plaats van enkel normal en heroic. Bijvoorbeeld: Voor elke tower die je up laat bij Flame Leviathan krijg je extra rewards. Dat geeft guilds die in het spectrum tussen Normal en Heroic (Zeg maar 4 towers up) zitten de mogelijkheid om steeds hun grenzen te verleggen. Nu zie je toch vaak dat guilds stranden na de content op normal te hebben gecleared (zie 4.1) tenzij ze met de nerfbat gaan zwaaien (zie 4.2)
Helaas heb ik nooit de gloriedagen der raiding meegemaakt in Vanilla en TBC, maar zeker als ik kijk naar TBC en de daarbij horende raids dan kan ik niets anders zeggen dan dat WoW ingeleverd heeft op de verhaallijn binnen instances. Waar dat voor plaats heeft gemaakt zou ik niet meteen kunnen zeggen. Misschien extra quests en dungeons, en gimmicks als achievements.
Eigenlijk zou je blij moeten zijn met WotLK/Cata Yellow, want de content die je doet was vroeger een stuk minder prevalent dan nu.
Laatst bewerkt: 6 nov 2011