Het huiswerk draadje [deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 8 jan 2011.

1. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Ik kan het je wel in het Nederlands uitleggen, ken wel wat engelse termen maar de basis is altijd wel hetzelfde denk ik? :)

2. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Alle beetjes helpen. Zodra ik de principes snap, snap ik het ook in het engels.

3. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Wat wil je weten 8)

De basis van boekhouden is redelijk simpel, maar eigenlijk leer je het pas door het vaak te doen. Weet niet wat je moet doen, maar in mijn 1e jaar kreeg ik een administratie van een productie bedrijf, met tig orders en zijn we in de colleges die hele administratie gaan doen.

Je moet er even een handigheidje in krijgen, dan kan je zaken als een overboekingsrekening ook daadwerkelijk goed uitleggen.
    Zelfde geldt voor het Z-figuur --> Doen, doen en nog eens doen :)

4. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    @Flix: PM me ff dan!

5. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Is dat niet met alles zo? 8)

6. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Je gaat het pas zien, als je het door heb

7. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Nee. :cool:

8. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Het A(ssets) = L(iability's) + E(quity) snap ik wel.
    Alleen dan moet je een income statement en statement of retained value maken alleen wat daar onder valt, en wat het precies inhoudt is wat ik nog niet helemaal door heb.

Heb ook even gevraagd aan die docent wat het inhoudt maar dan gaat ie weer één of ander brabbelverhaal ophangen waar geen woord van te verstaan is en ook totaal niet aansluit op wat mijn vraag nou precies is.

9. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Income Statement kan zo veel zijn. Ik dacht dat je meer zat te stugglen met het echte boekhouden; grootboek rekeningen, overboekingsrekening en het "aan" verhaal.

Income Statement heeft een aantal guidelines, maar het EBITDA verhaal is iets wat je 1 keer krijgt en je de basis van moet snappen.

10. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Matrixxxxx kom er maar in!

Ik heb data betreffende de ontwikkeling inflatie en interest rates, waarvan veel onderzoek zegt dat deze relatie vrijwel 1 op 1 is. Hier heb ik dus een regressie op uitgevoerd in excel, met de volgende output:

Code:
    	                     Coëfficiënten	Standaardfout	T- statistische gegevens
    Snijpunt	  (b0)       3,350309897	0,223582826	14,98464777
    average (log) inflation (b1)  0,907898386	0,029178241	31,1155968
    inflatie is duidelijk significant van invloed op interest rates, maar deze regressie test natuurlijk, de afwijking van b1 van waarde 0.

Hoe kan ik de afwijking van b1 van waarde 1 testen?

Ik vond via google een post in Yahoo answers dat dit kon door (b1-1)/se, dus (0,907...-1)/0,029..., maar is dit juist? Ik heb het namelijk nergens anders kunnen vinden.

Of moet/kan het anders?

Laatst bewerkt: 11 nov 2011
  11. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Jingga, ik heb werkelijk geeeeeeen idee. Wij beta's benaderen statistiek vanuit de achterliggende formules en de theorie en niet vanuit Excel of SPSS. Ik kan je vanuit de signaalbewerking regressie prima uitleggen, en via Wikipedia kwam ik uit op E(Y | X) = f(X, β), maar ik heb werkelijk geen idee wat jij nu gedaan hebt en wat die getallen inhouden. Sorry. :eek:

12. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Ik ken ook de achterliggende formules van regressie, maar dit is gewoon even automatische output :p dit is een least squares regressie van 60 datapunten oid. Jullie kennen regressie ook wel zeker? maar heb het al, zoals je in het schooltopic kan zien :+

leren jullie geen output van software te lezen dan?

13. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Regressie en Least Squares is juist enorm wiskundig, maar kent zijn toepassing in zowel ingenieurs- als economische problemen. En daar gebruiken wij geen software voor, nee. Ik heb SPSS nog nooit gezien. Wij moeten wat SPSS voor jou doet zelf programmeren in rekenprogramma's als MatLab. Die specifieke statistiek-programma's poetsen alle achterliggende redenaties weg en geeft alles namen en dan ben ik de draad kwijt. :p Maar dat verschil ligt ook aan wat je er uiteindelijk mee wil doen en dan is voor jou de output heel belangrijk en voor mij het proces.

Laatst bewerkt: 11 nov 2011
  14. SiK Stijn

SiK Stijn Stijn : )

Leuk Bevonden:
    0
    Iemand die de bewerkingen van de volgende oefeningen kan geven ?

Ontbinden in factoren

2) 25 x tot de tweede -16ytot de tweede+5x+4y

4) 5/4 x tot de derde y+ 5/9 xy tot de derde- 5/3 x tot de tweede y tot de tweede

6) x tot de tweede (x tot de tweede-3x)+3x(x tot de tweede+ 3x)

8 ) 4 x tot de tweede + 4xy + y tot de tweede + 2x + y

10) V3 x tot de tweede z - y tot de vijfde +xy tot de tweede z - V3 xy tot de derde

IEMAND ?

V= vierkantswortels

15. SiK Stijn

Leuk Bevonden:
    0
    Iemand ?

16. Fergie

Fergie FR vak W1

Leuk Bevonden:
    0
    Wat ben jij irritant zeg. 8)

17. The Redman FTW

The Redman FTW ^_^

Leuk Bevonden:
    0
  18. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Jawel, maar nu even geen tijd.

/Roept Modder-eter

Je manier van opschrijven is niet heel duidelijk, vind ik. Als je Chrome gebruikt kun je deze extension gebruiken om plaatjes te maken van je formules: https://chrome.google.com/webstore/detail/kkefjpibponajdjnckihpchmfjnaedhe

Ontbinden is een vaardigheid die je krijgt door vooral veeeeeel te oefenen en niet te vragen naar antwoorden. Met veel oefenen ga je het namelijk ineens 'zien'. Algemene tip: Werk naar de vorm ax^2+bx+c toe. Herschijf dat zodanig dat a gelijk is aan 1 en dan moet je het uit je hoofd kunnen oplossen.
    Gebruik dit: (x+i)(x+j) = x^2 +(i+j)x + i*j

Dus als je die laatste formule combineert met de vorm ax^2+bx+c, dan weet je dat:
    Als a = 1, dan
    b = i+j
    c = i*j

Dat moet je oplossen.

Bijv: x^2 + x - 6 = (x-2)(x+3 )
    want -2 * 3 = -6 (c, het getal op het eind) en -2+3 = 1 (b, het getal voor x)

Laatst bewerkt: 13 nov 2011
  19. SiK Stijn

Leuk Bevonden:
    0
    Maar kun je de bewerkingen geven , dan kan ik juist daaraan zien hoe het moet want nu gok ik maar leer niks bij

20. The Redman FTW

The Redman FTW ^_^

Leuk Bevonden:
    0
    Stop maar met school... Hopeloos als ik het zo hoor.

Deel Deze Pagina