Fotografie [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door scarluuk, 7 sep 2011.

1. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Heb je die 10-24 zelf gekocht JeePee, of gekregen van vriendin/ouders? In het tweede geval wil ik ook zulke familieleden... Dat ding kost €700 minimaal joh!

2. JeePee

JeePee Guest

Oehh, leip! En die zonnekappen zijn tof :cool:

Ouders. En er zat ook nog een Hoya HD UV filter en een afstandsbediening bij O-) Ja, we pakken altijd wel redelijk uit met kerst, maar die lens had ik ook niet durven dromen hoor! Had ook niks gevraagd, maar m'n pa wist dat ik al een tijdje een ultra-groothoek wou, dus die kwam hier mee aanzetten _O_

Voeg maar toe aan de startpost Luuk :cool::

Nikon AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED
    Hoya HD UV Filter (77 mm)

3. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1

Damn man, die had ik ook wel onder de boom willen hebben vanmiddag :) Wordt het voor jou niet eens tijd voor een andere body JeePee ;)?!

4. JeePee

JeePee Guest

Neuhhh. Ding is goed zat. Knoppen zit voor mij op de juiste plek, en met die sensor is helemaal niks mis. Enige wat ik soms mis is de auto bracketing, maar om daar nu een nieuwe body voor aan te schaffen... En ik zit pas op 13k clicks. Doe mij maar leipe lenzen :)

5. Sato

Sato Sato NL

Leuk Bevonden:
    0
    De Cropfactor is alleen van toepassing voor mensen die analoog(filmrolletjes) of Full Frame gewend zijn.
    Als je begint met een DSLR Camera met Cropfactor (1.5 bij Nikon en 1.6 bij Canon.) dan hoef je er geen rekening mee te houden.

Een 35mm blijft een 35mm, Het enigste wat veranderd door de cropfactor is de beeldhoek. (Wat je ziet door de lens en wat de camera dus vastlegt.)
    Een 35mm op een cropcamera geeft ongeveer dezelfde beeldhoek als een 50mm op Full Frame, Maar dat maakt de 35mm nog geen 50mm.
    Het probleem is dat het op fora en op het internet in het algemeen tevaak verkondigt wordt als feit dat een 35mm eigenlijk een 50/52mm is maar zo werkt de cropfactor dus niet.

Goede tip inderdaad, Kleine aanvulling erop:
    35mm staat op de kitlens gemarkeerd dus die is niet moeilijk te vinden.
    50mm helaas niet en 45 en 55 wel, Houd er wel rekening mee dat 50mm daar niet precies tussenin zit (Dat is bij mij namelijk 48mm) dus die moet je even zoeken. (Geld overigens voor de Nikon 18-55, Maar ik gok dat bij andere lensen waar 50mm niet op gemarkeerd staat je er ook even naar moet zoeken.)

Laatst bewerkt: 26 dec 2011
  6. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Tpen ik moest kiezen welke prime lens ik als eerste zou gaan kopen heb ik een programmaatje gedownload dat al je foto's scant.
    Het resultaat een hoop gegevens waaronder ook op hoeveel mm de meeste foto's zijn gemaakt. Op deze gegevens heb ik toen de 50mm gekocht, deze sprong bij mij echt eruit. Als tweede keus 30-35mm. Dan maakt ik ineens een sprong, de rest van de foto's zaten bijna allemaal tussen de 150 en 300mm.

7. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Dude, dit is echt de meest mierenneukende, nutteloze verbetering ooit in dit topic. 8)

8. Metal Mark

Metal Mark VIP Dino XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    454
    JP zijn vader werkt bij de MacDonalds :cool:

9. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Jij hebt het nu gewoon ff technisch uitgelegd, terwijl ik het gewoon ff snel duidelijk heb uitgelegd. Scarlet zal zelf ook wel snappen dat je 35mm lens niet ineens een 52mm lens word. Maar dat het beeld wat je vastlegd hetzelfde is als een 52mm FF lens.

10. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Laatst een foto gemaakt met zonsondergang. Vond het wel leuk met die windmolen op de achtergrond.

Sunset in Zoetermeer

11. JeePee

JeePee Guest

Ssssst :cool:

Net even een test shotje gedaan:

Hij is echt scherp! (in het midden vergelijkbaar met de 35mm prime, hoeken zijn wijd open wat minder) Heerlijke lens en ik kan de rest wel thuis laten als er weer geürbext wordt :p

12. FFWD

FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Afgelopen week de eerste foto's geschoten met mijn D3100. Redelijk gelukt, maar er valt nog veel te leren!:cool:

Wat voor workflow houden jullie aan bij het importeren (in bijv. Lightroom, heb zelf Aperture)?

13. noriCeramic

noriCeramic XBW Racing

Leuk Bevonden:
    55
    Aperture ben ik toen mee opgehouden. Mn MBP kon dat op een of andere manier niet handelen.

Toen Lightroom gekozen en dat gebruik ik nu nog steeds. Per jaar een map met daarin alles op datum te beginnen met de maand. Bijv een mapje met: 12-25 Kerst. En dan los nog een paar thema's. Zelf heb ik bijvoorbeeld een mapje met Schoenen.

Zo krijg je gebeurtenissen op chronologische volgorde en bepaalde thema's daaronder. Zo vind ik het zelf lekker werken maar ik maak dan ook niet onwijs veel foto's. 800 in mn library nu ofzo.

14. Lethal AK47

Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.204
    Hmmm, ik zat eerst aan een Sony HX9 te denken als vervanger van m'n oude Sony compactcamera. Maar als ik zo al die foto's van jullie zie kan ik beter wat meer uitgeven dit keer geloof ik alleen begin ik nu al te stressen met al die lenzen. Iemand een tipje voor rond de 500 Euries? :)

15. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Bij mij gaat alles gewoon op datum. Is misschien niet de meest praktische manier maar ik weet wel wanneer ik wat geschoten heb.

16. JeePee

JeePee Guest

Ik sorteer alles in de Windows verkenner. Lightroom neemt dat mooi over.
    Voor alle gebeurtenissen/evenementen waar ik meer dan ong. 80 foto's maak heb ik een aparte map. Foto's met kerst (wat er maar 15 zijn ofzo) en dat gitaar bijvoorbeeld gooi ik in m'n 'D3100' dump map.

@ Lethal,
    Voor net iets meer dan 500,- heb je een Nikon D3100 of een Canon 550D, beide met kitlens. Voor 430,- heb je een Canon 1100D met kitlens.

17. Furies

Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    6
    Ik ga eindelijk de stap nemen om een spiegelreflexcamera te gaan kopen! Ben nieuw met spiegelreflexcamera's, dus heb nog geen merkvoorkeur.

Ik ben op zoek naar een body van rond de 700 euro. Wil er mee gaan fotograferen en filmen. Waarschijnlijk onder andere videoblogging, dus kantelbaar scherm is dus een plus. (Zo niet een must.)

Mijn oog is gevallen op de Canon 60D.

Wil er dan twee lenzen bijnemen: 17-500mm 2,8 en een 50 of 35mm 1.8.

Is dat een leuke combi om mee te beginnen? Of hebben jullie andere suggesties voor zowel body als lens? :)

18. FFWD

FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Oke, bedankt voor de reacties!

Hieronder mijn eerste redelijke foto:+:
    Graag jullie mening en tips.:)

Laatst bewerkt: 27 dec 2011
  19. JeePee

JeePee Guest

@ Furr,
    Als een klapscherm een must is heb je 2 keuzes. Inderdaad die 60D, en de Nikon D5100.
    De Canon is de betere (en dus logisch de duurdere). Prima combi om mee te beginnen! Die primes hoef je er niet direct bij te nemen, je kunt eerst ff aan de slag gaan met de Tamron om daarna een keuze te maken uit een 50 of een 35 (die voor Canon alleen in f/2.0 betaalbaar is).

Vroeg me al af wanneer je ging overstappen :p

20. Furies

Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    6
    Ghehe, wordt inderdaad tijd! :)

Okay,

Welke zou je aanraden als ik het klapscherm achterwege laat? :)

Deel Deze Pagina