[Algemeen] Boeken [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 5 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marco82

    Marco82 Active Member

    Berichten:
    428
    Leuk Bevonden:
    8
    Dat programma waar je op doelt is A Haunting volgens mij. Dat keek ik ook wel eens. Prachtig was dat ja, met die reconstructies en die Photoshop spookjes. :lol:
    Over die Amityville hoax is trouwens ook een boek geschreven (door Jay Anson). :9

    De twee klassiekers in het subgenre zijn Hell House (Richard Matheson, onvertaald) en A Haunting of Hill House (Shirley Jackson, vertaald als Een Spookhuis op de Heuvel). Beide boeken spelen zich voor 95% af in een huis waar het niet al te pluis is. Het paranormale heeft zeker invloed, maar zoals vaker bij dit soort verhalen wordt dat gecombineerd met het psychologische aspect. Het paranormale fenomeen wat ze najagen, laat zich niet zomaar zien en de angst voor het onbekende komt in beide boeken echt heel goed naar voren. Het boek van Shirley Jackson vind ik wel de beste van de twee, net wat beklemmender en spannender nog.
    Nog zo'n soort verhaal is City of Masks (Daniel Hecht, vertaald als Het Huis van de Maskers). Het paranormale ebt richting het einde wat weg omdat er gezocht wordt naar meer bij de grondse verklaringen, maar de eerste 150 pagina's of zo zullen je zeker bevallen. Het paranormale verdwijnt ook nooit helemaal. Daniel Hecht is sowieso wel iemand om eens te proberen. Ook Skull Session (Geestdrift) lijkt me een paranormaal verhaal afgaande op synopsis en reviews, maar heb het boek alleen in bezit en nog niet gelezen.

    Verder heeft echt heel veel van Stephen King wel met paranormale zaken te maken. Bag of Bones (Vel Over Been, ook in een vreemd huis), The Dead Zone (Dodelijk Dilemma, iemand die in de toekomst kan kijken) en Firestarter (Ogen van Vuur, een meisje dat met paranormale krachten brand kan stichten). Het beste voorbeeld is natuurlijk The Shining. Veel van zijn boeken klinken heel kinderachtig en vreemd, maar als je er één probeert, zul je zien dat al die onrealistische zaken echt heel leuk uitpakken. Bij King staan de personages altijd centraal, maar hij mixt dit vaak met het bovennatuurlijke en dat werkt (voor mij dan) uitstekend. Dean Koontz is ook zo'n schrijver, maar die ligt mij niet zo en daar heb ik pas één boek van gelezen (Gegrepen was dat). Je zou het kunnen proberen, maar heb er niet veel zinnigs over te zeggen.

    De boeken van James Herbert zijn ook leuk, maar die zul je bij ECI niet veel vinden denk ik. Er is sowieso niet veel van vertaald en hetgeen dat vertaald is, is van twintig jaar terug of zo. Haunted (Duivelswerk) is wel een echte aanrader en het vervolg daarop ook (Ghosts of Sleath).

    De meeste van deze boeken zijn dus wel vertaald en ook redelijk goed te vinden. Ik heb ook nog wel een rits onvertaalde tips voor je, maar die zijn vaak alleen goed te verkrijgen als e-book (weet niet of je een reader hebt) en neigen al wat meer naar echt horror.

    edit: ik zie dat ze bij ECI ook nog een best aardig Engelstalig aanbod hebben, dat wist ik niet. Dan kun je de boeken van James Herbert dus ook goed verkrijgen en maakt het voor de andere tips niet veel uit of ze vertaald zijn of niet, als je Engelstalig ook prima vindt.
    En ik zie dat ze The Ritual van Adam Nevill hebben. Lees... en huiver (dat was echt een bloedstollend boek, vooral de eerste 200 pagina's).
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2012
  2. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Bedankt _O_ Nu maar eens op mijn gemak uitpluizen wat ze wel/niet bij de ECI hebben.

    Ik heb btw een eReader dus dat is ook een mogelijkheid. :p
     
  3. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.581
    Leuk Bevonden:
    8.679
    No! Wat is dit voor boek? :eek:
     
  4. Peter_Aragorn

    Peter_Aragorn Peter AragornNL

    Berichten:
    4.793
    Leuk Bevonden:
    1
    The fuck idd... Verder zoeken dus!
     
  5. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Het is iig wel een sneller en beter 'antwoord' dan als je een vraag via de mail had gesteld. :+
     
  6. Peter_Aragorn

    Peter_Aragorn Peter AragornNL

    Berichten:
    4.793
    Leuk Bevonden:
    1
    Waar o waar kunnen we dat boek nog bestellen...???

    Dulle: Schemeruur al besteld?
     
  7. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Nee, zo snel werk ik niet. :+
     
  8. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.581
    Leuk Bevonden:
    8.679
    Jeminee, wat is 'De schaduw van de wind' een heerlijk boek. Heb hem een tijdje geleden tijdens het wachten op de trein opgepikt voor een mooi prijsje bij de AKO op het station. En dat eigenlijk puur gebaseerd op de goede verhalen over de schrijver. Nou, die verhalen kloppen, want hij weeft hiermee tot nu toe een geweldig verhaal aan elkaar. Mysterie, duistere zaken, humor en ook plek voor luchtigheid en een beetje romance. Daarnaast zal het volgens mij een feest van herkenning zijn voor de personen die weleens naar Barcelona zijn geweest, waar ik helaas (nog) niet bij hoor. Kan niet wachten om verder te lezen. :)

    Of zoals Lizza zou zeggen: Mijn nieuwe fetish. :cool:
     
  9. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.209
    Leuk Bevonden:
    4.747
    Zoals ik het zou zeggen: Je pas opgegraven mysterieuze schat? Of is dat te cliche en te makkelijk? :+
     
  10. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Nee te Yellow.
     
  11. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, dat is pas als je iedereen gaat dwingen om er ook aan te beginnen. :+
    Ik vind het trouwens nog steeds een uitvinding, dat Goodreads. Hierboven is een goed voorbeeld, elke keer als Modder update lees ik weer over hoe geweldig hij dat boek vind etc. Dan heb ik nu ook eerder de neiging om dat boek te gaan lezen. Hij stond sowieso op mijn lijstje, maar nu stijgt hij toch een paar plekken. Die sterren/reviews die iedereen geeft is ook een goede referentie. ;)
    Maar eerst verder met de Nicolas Flamel serie, boek 2-4. Ik zag trouwens dat er waarschijnlijk een film van gaat uitkomen, dat vind ik echt jammer bij dit soort boeken. Het moet toch ook een beetje bij je verbeelding blijven, en de dingen die je in deel 1 tegenkomt lijken me ook lastig om goed te verfilmen.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2012
  12. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.209
    Leuk Bevonden:
    4.747
    Vent, ga een boek lezen kut. Het intresseert me geen drol wat je er van zegt, dus opbokken aub. :mad:
     
  13. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Volgens mij wordt er al jaaaaaren gezegd dat er een film gaat komen. Dus ik heb er niet veel vertrouwen in dat het komt, anders was er inmiddels wel wat concrete info/trailers. En als het komt zal het wel weer zo een miserabele kutfilm zijn als Eragon. :p

    edit:
    Haha, Luitingh heeft een tweet van mij verkeerd geïnterpreteerd. :+
    (Goodreads plaatst mijn statusupdates automatisch op Twitter.)
    Hoe schattig, ze denken zeker dat ik het een geniaal boek vind. :D
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2012
  14. Peter_Aragorn

    Peter_Aragorn Peter AragornNL

    Berichten:
    4.793
    Leuk Bevonden:
    1
    Ga ik naar de boekhandel voor Schermeruur en Schaduw van de Wind; beide op voorraad maar beide niet te vinden :9
     
  15. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.581
    Leuk Bevonden:
    8.679
    Schaduw van de Wind niet? Daar liggen in elke boekhandel stapels van. 8) (Tenminste, in het bewoonde deel van Nederland :+)
     
  16. Peter_Aragorn

    Peter_Aragorn Peter AragornNL

    Berichten:
    4.793
    Leuk Bevonden:
    1
    Lol, Almelo en omgeving is prima bewoond hoor ;) Maar nee, gek genoeg konden we (werknemer en ik) beide boeken niet vinden. Schemeruur hadden ze er twee van op voorraad volgens de pc en Schaduw van de Wind nog wel meer. Maar ze hadden morgen inventarisatie, dan kwamen ze wel weer terecht...

    Stad van de dromende boeken hadden ze niet :9
     
  17. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Modder, jij hebt toch altijd links naar die folders van uitgevers. Is er een nieuwe van de Boekerij uitgekomen sinds die vorige waar Erfenis in stond? :p Ik zit nog steeds wanhopig te wachten op het vertaalde 2e deel van De Getekende. :+
     
  18. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.581
    Leuk Bevonden:
    8.679
    Volgens mij heb ik die een vorige keer al gepost.
    Maar dan nog eens: http://issuu.com/meulenhoffboekerij/docs/issuu_boekerij_vj2012_def
     
  19. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Ahjoh, dat wist ik toch niet. :p
    Dit stond trouwens op wiki:

    Dus wie weet, nog nergens iets over geleden inderdaad, dus het zal wel niet in 2012 zijn. Ik heb Eragon eigenlijk ook nooit gezien, het schijnt sowieso een kutfilm te zijn dus niks gemist.
     
  20. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.581
    Leuk Bevonden:
    8.679
    Dus dat zit wel goed.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina