Zoals de startpost en mijn avatar al een beetje verraad heb ik van de week
Dead Man (1995) gezien. De film begon echt meteen goed, de sfeer was echt helemaal top. Ik zal eerst even zeggen waar de film over gaat:
Het gaat over een jongeman, William Blake (gespeeld door Johnny Depp), uit Cleveland, in de 2e helft van de 19e eeuw. Blake heeft een baan aangeboden in een erg "wilde westen" achtig dorp, waar hij (onterecht) wordt beschuldigd voor moord en achterna wordt gezeten. Als hij ontsnapt komt hij een indiaan, Nobody, tegen, die hem begeleid in het pad naar het hiernamaals.
Het is een zwart wit film, maar dat past er eigenlijk helemaal bij. Het draagt bij aan de ruige sfeer die ze neer proberen te zetten. De geluidseffecten van de film zijn ook echt goed. Halverwege de film gebeuren er ook nog wat dingen die de film echt net dat beetje vetter maakt.
Het beste uit de film is dus de sfeer en de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon, die écht heel goed is. Het enige minpuntje is dat het gezwets van die indiaan af en toe een beetje te zwetserig is.
Al met al een van de beste films die ik de laatste tijd gezien heb (en dat zijn er een boel).
8,5/10
Plot summary van IMDb:
Klik om te vergroten...