1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

  1. Seh

    Seh Guest

    Jup.

    [​IMG]
     
  2. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    [​IMG]

    Vette plaatjes altijd. *Al ben ik wel pro-kapitalisme.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2011
  3. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    zo, dikke kick

    Nieuw onderwerp: Wetsvoorstel afschaffen basisbeurs Masterfase.

    Ik snap de maatregel, ben er niet faliekant tegen, maar! Het kan voor rare situaties zorgen. In mijn geval:

    Ik loop nominaal, nu 3e en laatste jaar Bachelor. Dan zou ik na de zomer aan een master beginnen. Wat gebeurt er nou als de wet aangenomen wordt? Dan krijgen we de situatie dat ik dus maar 3 jaar stufi gehad heb, waar je recht hebt op 4 jaar.

    Wat zou ik dus kunnen doen? Scriptie niet inleveren en besluiten dat dan volgend jaar maar te doen, want dan heb ik nog een heel jaar stufi + ik kan 3/4e jaar volgas werken = win win.

    Dat is toch raar? Ik heb het voorstel nog niet bekeken, dus ik weet niet of er tegen een situatie als deze waarborgen zijn ingebouwd, maar als dat zo is, dan maken ze de wetgeving er weer onnodig gecompliceerder mee (denk aan uitzonderingen voor 4 jarige HBO bachelors, 4 jarige overige bachelors enz enz).

    Met wat ik nu weet over dit wetsvoorstel komt ie mij heel ondoordacht over, maar nogmaals, ik heb het voorstel nog niet gelezen. Dat ga ik het weekend wel even doen, ben nu even te druk met een opdracht.
     
  4. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat nog raarder is dat technische studies een 2 jarige master hebben. Mag je fijn 2 jaar ophoesten. En dat terwijl er een schreeuwend tekort aan ingenieurs in dit land is.

    Van mij mogen ze populaire studies die we minder nodig hebben, of die al door (te) veel mensen wordt gevolgd (geschiedenis iemand?) duurder maken als studies die we wel nodig hebben.

    Waarom niet investeren in wat we wel nodig hebben en wat ons land (nu iig nog) groot maakt.
     
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Eens met dahouseman. Nu gaan er nog meer mensen relatief makkelijke studies doen als communicatie en marketing, en daarnaast nog de populaire dingen als psychologie enzo.
    Lekker nutteloos.

    Wilde wel graag een master gaan doen na m'n HBO bachelor maar wordt steeds meer ontmoedigd.
     
  6. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Als je een jaar langer over je bachelor doet moet je wel gewoon collegegeld betalen? Weet niet hoeveel stufi je ontvangt, maar in mijn geval zou dat nadelig zijn.

    Ik denk overigens dat het geheel afschaffen van stufi in de master niet slim is. Ik zou wat selectiever gaan beoordelen of het nodig is. Ik woon zelf bijv. nog thuis en heb die 90 euro extra in de maand eigenlijk niet nodig, maar als ik op kamers zou wonen is het een ander verhaal. Veel studenten zullen dan meer moeten gaan werken en dat verhoogd de kans op vertraging.

    Beetje kort door de bocht om dit soort studies als nutteloos af te doen. Denk dat je een beetje een verkeerd beeld heb van psychologie, want dat is veel meer dan alleen klinische psychologie. Elk bedrijf heeft bijv. een HR afdeling en daar zitten ook veel psychologen.
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Dat nutteloos sloeg op de afschaf en niet op de studie.
    Ik wilde alleen zeggen dat er een overschot aan psychologie studenten is (zeker tov technische beta studenten).
     
  8. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Ik krijg 270 pm uitwonend. Als ik meteen naar mijn master zou gaan moet ik dat gaan lenen, ga ik lekker rustig nog een jaar bachelor doen krijg ik die 270 nog steeds plus heb ik alle tijd om te werken om verder mijn onkosten te dekken, plus misschien wat te sparen voor wanneer ik dan toch mijn master doe.

    Of ik ga weer thuis wonen, scheelt huur :emo: Daar zit ik niet echt op te wachten trouwens, heb niet eens meer een kamer bij mijn ouders.
     
  9. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Collegegeld is 1700 per maand. Stel dat je studiefinanciering krijgt en dat opgaat aan je kamerhuur. Dan kun je dus door te werken en meer dan 1700 per jaar te verdienen (Dat heb je met een degelijke bijbaan wel in 3 maanden verdiend) gratis een jaar extra lang van het studentenleven genieten op kosten van de staat, plus de winst die je maakt uit die andere 9 maanden (maak daar maar 6 van ivm vakanties enzo). Dat is toch gek?

    Bovendien worden mensen met een tweejarige master er wel een beetje bijgenaaid, terwijl dat over het algemeen juist de studies zijn waar men op zit te wachten.
     
  10. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, je haalt twee dingen door elkaar geloof ik.
    Als de masterstufi wegvalt, dan ontvang je nog maar 3 jaar stufi (voor je bachelor dus), wat je er langer over doet moet je lenen.
    De boete (waar je mee in de war bent) gaat pas na het vierde jaar bachelor in.
     
  11. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Nee ik ben niet in de war > iedereen heeft recht op 4 jaar stufi zoals het nu is, dus als ik nog een jaar bachelor zou doen zou ik nog steeds stufi krijgen.

    Met wat ik op de vorige pagina zei over 'waarborgen', doelde ik er dus ook op dat er misschien in het voorstel inderdaad wel staat dat je dan nog maar max 3 jaar stufi krijgt (nominaal bachelor), maar dat gaat dus niet op voor HBO bachelors (4 jaar), waar dan weer uitzonderingen voor moeten komen enzovoort enzovoort.
     
  12. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    O, dat is wel raar inderdaad.
     
  13. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Is het echt 4 jaar stuFi? Ik dacht dat het was nominale looptijd + 1 jaar. Beetje raar alleen dat je redeneert dat je recht heb op dat extra jaar als je het gewoon red in de nominale looptijd.

    Overigens had ik vorig jaar StuFi echt niet nodig. Die 100 extra was gewoon een reden om minder te werken. Nu ik op kamers woon heb ik het wel echt nodig en leen ik zelfs 250 bij per maand. Ik zou wel balen als mijn schuld met meer dan 500 per maand zou oplopen.
     
  14. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Het was dacht ik zo dat iedereen gewoon 4 jaar recht had op basisbeurs als zijnde prestatiebeurs. Dus ik redeneerde dat ik dan rustiger aan kon doen, omdat ik dan nog een jaar (in de toekomst kwijt te schelden) stufi kon krijgen, die ik niet zou krijgen als ik meteen een master zou gaan doen. En dat ik dan meer zou kunnen werken om bijv te sparen om de kosten voor mijn master op te vangen. Ik bedacht dit trouwens niet om te profiteren he, ik bedacht het meer omdat ik het opmerkelijk vind en dacht een onzorgvuldigheid in de wet te hebben gevonden.

    Maar nee, zo stom zijn ze toch ook niet haha, uit het voorstel:


    Oftewel; prestatiebeurs wordt een-op-een gekoppeld met de nominale duur van welke bachelor dan ook.

    Ik leen ook bij ja, anders red ik het ook niet. Volgend jaar wordt het voor mij dus gewoon 270€ per maand extra lenen, en dat zie ik wel met grote vrees tegemoet (vooral mijn uiteindelijke schuld dan...)
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2012
  15. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    Ik heb hetzelfde. En ik wil in het derde jaar naar het buitenland. Dacht eerst dat ik gewoon extra ging lenen, en het dan wegzetten tot het derde jaar (je kan natuurlijk niet in een keer een cash bedrag lenen bij IB), maar nu probeer ik mijn lening zo minimaal mogelijk te houden. Beetje problematisch dat mijn studie eigenlijk te intensief is om er naast te werken. Ja als het een beetje meezit kan ik 8-10uur werken, dus dat ga ik maar proberen te vinden dan.

    Vind overigens dat we best mensen mogen motiveren om hun studie nominaal te halen. Denk dat het met de meeste studies ook wel lukken. Vind alleen ook dat we de studies moeten stimuleren waar we meer mensen nodig hebben en als ik de verhalen om mij heen hoor zijn dat vaak de studies waarvan men van tevoren weet dat nominaal erg lastig gaat worden.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2012
  16. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Heb ik ook ja, weinig tijd om te werken momenteel..

    Ben ik ook met je eens, en dat is inderdaad nogal problematisch voor technische studies enz. In de wet staat wel een uitzondering voor lerarenopleidingen. Als ik zou besluiten om na mn bachelor (dus deze zomer als het goed is), een lerarengraad te halen (die is na een bachelor 1 jaar, voor middelbare schooldocent zeg maar), dan krijg je nog wel een jaar prestatiebeurs.
     
  17. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0
    Klinkt goed, kan ik leraar informatica worden op een middelbare school.:lol:
    Je word weer flink genaaid als beta student, master duurt al een jaar langer waardoor je al extra genaaid word. Mooi dat de regering ook gewoon nergens een oplossing heeft voor de beta studies.. Nouja veel mensen van mijn studie maken de masterfase toch niet af omdat ze al heel snel terecht komen in het bedrijfsleven omdat er zoveel vraag naar is. Dus misschien dat ik dat ook wel doe, dan maar geen Master in Science. :)
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2012
  18. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Je kan alleen niet teveel gaan werken, want als je meer dan 13K bruto verdient krijg je geen stufi meer.
     
  19. Seh

    Seh Guest

    Welke studie doe jij? Zit momenteel op de helft van mijn eerste jaar chemie maar wil eigenlijk na deze HBO toch nog wel wat meer doen...
     
  20. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Dus zodra de studie functie heeft in het bedrijfsleven is die wél van nut ofzo? =(

    Verder een beetje janken natuurlijk. Waarom moeten jullie gefinancierd worden? Ik begrijp dat het lekker is, maar als jij zo graag wil studeren zodat je later een 'goeie' baan kunt hebben om je consumptiedrift te kunnen bevredigen (en dat gaat vast goed komen met je WO master), dan kun je dat toch zelf financieren? Of moet je nog steeds bij het handje worden genomen door de staat? :'-( Je kunt gewoon bijlenen, hartstikke lage rente. Heb je dat er niet voor over, dan ga je lekker de bouw in, of je laat je koop- en bezitgeilheid los en leer het geluk in ECHTE dingen te vinden... maar dat laatste is waarschijnlijk te moeilijk, want die advertenties en bullshit zijn diep in jullie hartjes geworteld. Succes :p

    /rant
     

Deel Deze Pagina