Ik zit nu tweedejaars CMD - C op de HAN in Arnhem. Daar is het anders, natuurlijk heb je het eerste jaar de propedeuse fase. Daar heb je het jaar opgedeeld in 4x 8 weken. Het derde blok bestaat uit project, dan moet je met een groepje van 5 acht weken werken aan een product. De rest van de blokken zijn elk 2 courses.
Het eerste blok:
- Redesign: Veel theorie over reclame, merkanalyses etc. Eindopdracht het maken van een eigen tijdschrift. Tijdschrift maak je met behulp van vooral Indesign en Photoshop.
- Wiki: Veel nederlands, spellingstoets, boektoets etc. Eindopdracht het opzetten van een eigen wiki. Minimaal 3 teksten van minimaal 2000 woorden moeten hierop komen te staan.
Het tweede blok:
- Immersive Space: Wat theorie over kleurgebruik, hoe je het beste in 3D perspectief kan werken etc. Je kent het wel van tekenen. Eindopdracht het realiseren van drie ruimtes die met elkaar verbonden zijn en een chronologisch verhaal bevat. In elk van die drie ruimtes moeten 3 interacties mogelijk zijn. Alles moet in Adobe Flash gemaakt worden.
- Remediate: Theorie en toets over de basis van HTML/CSS. Ook een hoop theorie over de communicatie van een website. Eindopdracht het realiseren van een eigen E-zine (simpelweg een website van een magazine) in HTML/CSS.
Het derde blok:
- Project: Wij moesten voor een uitgeverij van schoolboeken een interactieve leeromgeving maken. Op welke manier maakte niet uit. Je kon geloof ik uit 8 onderwerpen kiezen. Hier moet je met zijn 2en een concept voor verzinnen en die pitchen (korte presentatie van je concept) voor de opdrachtgever/docenten.
Uiteindelijk worden er van alle onderwerpen pitchwinnaars uitgekozen. Hierbij moet je dan als "verliezer" bij solliciteren om er bij in het groepje te komen. Voor de rest wordt je helemaal vrij gelaten in hoe je het realiseert. Alleen werd door bijna iedereen iets gemaakt met Flash. Let wel op dat je ontzettend veel moet reflecteren en een tering lang portfolio hiervoor moet typen...........
Vierde blok:
- Direct E-mail: Theorie over direct marketing en communicate via een e-mail. Ook leer je de basis van sql door het opzetten van een database voor je e-mail. Het eindproduct is het maken van een direct e-mail die werkend is. Met HTML in tabellen gezet. Direct e-mail is simpelweg gewoon een spam mail
.
- Portal: Je krijgt een hoop M&O en voor de rest theorie in joomla (een soort van wordpress). Je moet een fictief bedrijf analyseren en daarvoor verschillende verslagen schrijven en uiteindelijk een portal opzetten.
Na de propedeuse kun je een semester kiezen. Ik heb er nu één gedaan en dat is CAVI (Create a Audio Visual for Internet). Hierbij heb je eerst 8 weken 2 courses zoals je gewend bent van de propedeuse fase. Audiovisual Design, realisatie met After Effects, Soundbooth, Premiere, Final Cut Pro, Motion etc. En Audiovisual Communication, veel praktijk over de communicatie van films, motion graphics, documentaires, tv programma's etc.
In die 8 weken heb je verschillende opdrachten. Zo moet je voor AVD een titel sequentie voor een boek die fictief verfilmd wordt maken. En een sprookje/mythe in After Effects een verhaal van maken met voice-over etc.
Voor AVC moet je een concept bedenken voor je item in de projectfase (de 8 weken daarna) en een tentamen maken.
Hierna komen pas de 8 weken project. Hier heb je hetzelfde als in de propedeuse, alleen bij CAVI waren we met 4 groepjes van 4. Dus één grote groep van 16. Hiermee moesten we in 8 weken een live-uitzending realiseren. In deze live-uitzending moest er van elk groepje een item komen waarvan je het concept hebt ontwikkeld met AVC het blok hiervoor.
Je bent dus niet in project en daartussen door lessen. Je krijgt eerst 8 weken les die je voorbereiden op het project. Ik vind deze methode erg fijn, alleen is 8 weken project wel even stressen. Vooral op het einde
. Volgend semester ga ik Create a Game doen
. Met als courses Gameplay en Gameart.
En je hebt ontzettend veel vrij
. Ik heb op dit moment nogsteeds kerstvakantie, maandag begint mijn college pas weer
.
Klik om te vergroten...