1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

  1. Funkyzeit

    Funkyzeit Member

    Berichten:
    0
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom zou een goede baan de enige moivatie zijn om te gaan studeren? Er zijn genoeg mensen die gaan studeren puur om de kennisvergaring en later een wetenschappelijke carriere volgen. Geld verdienen is dan echt niet de drijfveer. Daarnaast: je hebt het over geluk vinden in ECHTE dingen; vertel me alsjeblieft wat die dingen zijn. Volgens mij heeft iedereen namelijk een eigen opvatting van geluk en kun je dat niet voor anderen bepalen.
     
  2. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Als ik geld zou willen verdienen zou ik toch gelijk naar m'n bachelor gaan werken?
     
  3. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Je hebt gelijk, er zijn heel veel academici die hun leven wijden aan kennisvergaring en -verspreiding in plaats aan het vullen van de zakken in het bedrijfsleven. Jep.

    Echte dingen, lees het maar in de context waarin ik het heb geplaatst. Dat kan van alles zijn, scheelt inderdaad per persoon. Maar het vinden van blijdschap en geluk in het doen van aankopen en het verwerven van status is een kankergezwel voor de mensheid en voor het individu, en degene die het daarvan moet hebben ervaart niet de volle potentie van geluk. Verre van zelfs.

    @Tyrant: Waarom wil je die master doen dan? Vind je het zo'n interessante studie? Wat voor studie, waar word je voor opgeleid? Ben benieuwd.
     
  4. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Juist ja.... ik denk dat je nogal een verkeerd beeld hebt van de gemiddelde student. De meeste mensen studeren omdat ze een passe/interesse hebben voor een bepaalde richting. Waarom zouden mensen anders studies als geschiedenis doen?
     
  5. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja, ook jij hebt gelijk. Het grootste deel van de opleidingen is niet gericht op het faciliteren van het materialistisch kapitalisme. Jep.
     
  6. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Ach Fred hou toch op man, je wilt zelf niet eens vertellen waar jij je geld mee verdient. Word wakker , hrt is 2012 en zonder geld heb je niks.
     
  7. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Hij maakt wel een punt. Ik ken maar weinig mensen die echt met een passie ergens voor studeren.

    Als ik hier ook lees dat mensen zeuren dat ze evt. moeten gaan bijlenen.. Dan denk ik ook, flikker toch op, ik leen al ruim 2 jaar max bij en ik studeer fotografie op de kunstacademie.. Ofwel, absoluut geen garantie dat ik later mijn geld ga verdienen, sta waarschijnlijk de eerste paar jaar in een kroeg met een enorme studieschuld. Als je dan 200,- moet lenen en er uiteindelijk met een WO Master vandoor gaat zie ik het probleem niet helemaal.
     
  8. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Sommige mensen willen blijkbaar geen enorm studieschuld opbouwen, ook al hebben ze passie voor hun studierichting. Ik geef ze groot gelijk.
     
  9. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Dat jij nou veel moet lenen betekend niet dat het onzin is als mensen kleine bedragen lenen. Ik heb voor m'n boeken moeten lenen omdat ik ze anders niet kon aanschaffen.
     
  10. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Als jij mij laat zien dat het relevant is hoe ik mijn geld verdien, dan wil ik dat best vertellen.

    Jouw instelling is inderdaad tekenend voor al die mensen die geen persoonlijkheid hebben en daarom hun identiteit moeten kopen, hun consumptiegedrag af laten hangen van de mooist geadverteerde karakters.

    Wat ben jij? Een Justin Timberlake die zijn koffie haalt bij Starbucks (omdat het gewoon de lekkerste koffie is) en een iPhone en MacBook heeft (want dat is gewoon de beste kwaliteit). Of ben je een Beckham in Armani? Of ben sta jij boven al die shit en koop je tweedehands kleding (bij de hippe vintagewinkels voor hoge prijzen)?

    Geld stelt je in staat om die identiteit te kopen, zodat je niet je comfort zone hoeft te verlaten, jouw plekje in de kudde, tussen de andere Timberlakes, of Beckhams of wie de fuck dan ook. Zodat je vooral niet hoeft na te denken en een eigen persoonlijkheid hoeft te ontplooien.

    Zonder geld heb je dat allemaal niet nee. Dan kun je niet één van die identiteiten kopen en heb je in jouw ogen niks. Als je de waarde van geld inziet, dan ben je dus vrij van de hokjes die om mensen heen geplaatst worden. Maar die comfort zone is zacht en warm, dus blijf er maar lekker in :)
     
  11. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Ach ga lekker dealen man , als er iemand is die generaliseert dan ben jij het wel. Wat ben ik blij dat ik niet zo'n hokjesgedachte hen als jij.

    Iedereen die beweert dat geld niet nodig is leeft in een bubbel. Ga dat maar verkondigen aan gezinnen in curatele.
     
  12. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor een libertarist bemoei je je wel veel met de invulling van andermans leven.
     
  13. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Ik koop mijn levensmiddelen gewoon in de supermarkt omdat ik zelf niet op mijn trekkertje over het platteland ga rijden om het te verbouwen. Dat heeft niets met identiteit te maken, dat is gewoon een basisbehoefte. Misschien dat jij het romantisch vindt om zelf in je eigen behoeften te voorzien maar voor zover ik weet zijn wij genetisch gezien ook geprogrammeerd om samen te werken. In dit geval geef ik dus geen zak om het verbouwen van groenten dus laat ik dat iemand anders doen omdat ik dat zelf niet boeiend vind. En daar betaal ik geld voor. Ja, geld. Om mijn eigen fucking identiteit te behouden.

    Alsjeblieft Fred, misschien is geld geen vereiste in de jungles van Papua Nieuw Guinea, maar in Nederland zal je, als je wil leven zoals jij dat zelf wil, toch echt moeten verkassen of iets vinden waarmee je geld kan verdienen wat je ook graag doet.
     
  14. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Ach Fred is hoe dan ook hypocriet. 3 opties:

    -Fred werkte vroeger onder een baas, heeft veel geld verdiend en werkt nu niet meer en is zelfvoorzienend op een Marokkaanse boerderij (gekocht!)
    -Fred is een drugsdealer
    -Fred leeft onder een brug.

    Ach ieder z'n ding , boeit mij tenminste écht geen reet zolang je er maar gelukkig mee bent (dat moet je nog even leren begrijpen Fred).
     
  15. Seh

    Seh Guest

    Fred rot eens op, geld is wél nodig in deze samenleving. Mijn ma is door een ex vriend flink in de shit gekomen qua geld en dan merk je als gezin pas hoe het is met alleen maar het minimale wat je ''nodig'' hebt.
     
  16. Duke_Jay

    Duke_Jay Active Member

    Berichten:
    1.076
    Leuk Bevonden:
    0

    Business and IT (voorheen bedrijfsinformatie technologie)
    Voor meer informatie:http://www.utwente.nl/bachelor/bit/
    Als het je interessant lijkt kun je natuurlijk altijd een dagje meelopen.:)
     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Genraliseren? Als ik in absolute bewoordingen spreek, kun je hopelijk zelf wel begrijpen dat ik ook wel besef dat er uitzonderingen zijn. Ik geef dan slechts een algemene tendens weer.

    Kun je me nog even vertellen waar ik heb gezegd dat geld helemaal niet nodig is? Alvast bedankt :thumbs: Met stromannen maak je meer kans bij mensen van jouw intelligentieniveau :p Mensen die dat ontstijgen begrijpen dat:

    Niet betekent dat je geen geld meer hebt om boodschappen te doen.

    Ik associeer me niet langer met libertarisme ;)

    Als begrijpend lezen je ietsje beter af zou gaan, dan had je wel doorgehad dat ik het niet had over het voorzien in primaire behoeften.

    Wat is er hypocriet aan mij? Die opties gaan in ieder geval niet op. Ik werk een minimaal aantal uren om zo veel mogelijk vrije tijd te hebben. Dat ik geluk niet hoef te kopen werkt gigantisch in mijn voordeel. De vrijheid die ik heb is onmetelijk, ik denk dat ik één van de gelukkigste mensen op aarde ben.

    Mensen die gelukkig worden van iets kopen, omdat er weer een grotere televisie op de markt is, of omdat ze zo veel hebben overgewerkt dat ze een nieuwe auto mogen leasen, daar heb ik heel veel medelijden mee. Hun geluk is namelijk onverzadigbaar, die mensen zijn onbevredigbaar. Ze willen altijd meer en nieuwer. Koren op de molen van de grote industriëlen natuurlijk, want zo blijven de schapen gemotiveerd om hard te werken. Maar blijf lekker in je comfort zone, vooral niet te veel nadenken, dat is het makkelijkst. De superrijken en -machtigen likken er hun vingers bij af :)
     
  18. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Weinig mensen die met een passie ergens voor studeren? Ken genoeg mensen op mijn studie die zich naast de gebruikelijke stof zich verder verdiepen omdat ze vinden dat sommige onderwerpen te oppervlakkig behandeld worden. Lijkt mij overigens een hel om 4 á 5 jaar te studeren alleen om "veel geld" te gaan verdienen en denk dat er maar weinig studenten met deze instelling zijn.
     
  19. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    In principe impliceer je dus dat mensen die een tijdsverdrijf hebben dat bestaat uit gekochte spullen (bijvoorbeeld gamen) een inferieure hobby hebben ten opzichte van mensen die niet afhankelijk zijn van gekochte spullen? (Bijvoorbeeld recreëren in een perceel achter je huis met bekenden)

    Je zegt het niet maar ik denk dat ongeveer iedereen kan aannemen uit dit stuk tekst dat jij negatief kijkt ten opzichte van 'het volk dat koopt', dus kom alsjeblieft niet met het argument dat je het niet gezegd hebt. Dat is namelijk jezelf wel heel makkelijk van de discussie afhelpen, en iets wat je in mijn opinie wel erg vaak gebruikt om jezelf uit een hoek te redden.

    Dat uit de weg gegaand zijnde, wat maakt het uit of iemand een hobby heeft waarvoor hij of zij geld moet neertellen of niet? Ik hang graag rond met vrienden en dat kost me geen cent, maar als wij besluiten om naar bijvoorbeeld de bioscoop te gaan en daarmee jouw superrijken een paar centen in de zak steken dan is dat mijns inziens echt geen slecht idee om dat te doen als we daar zin in hebben. We doen gewoon wat onszelf gelukkig maakt. Om te zeggen dat jouw versie van geluk superieur is aan dat van de rest van de bevolking is arrogant en elitair.

    Bovendien, je zit zelf op een (Door jezelf gekochte?) computer, luxeproduct, te schrijven op het internet, luxeproduct, op een website opgezet ter vermaak en om geld te verdienen door jouw advertentiekliks, luxeproduct. Wat maakt jou dan beter dan de rest van Nederland?
     
  20. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Dat heb ik niet geïmpliceerd. Het gaat me meer om mensen die bijvoorbeeld luxegoederen kopen om het te bezitten, daar eventjes gelukkig van worden, en wanneer een nieuwere of betere versie uitkomt weer willen 'upgraden'. Of mensen die, gehersenspoeld door de reclamebureaus in dienst van grote bedrijven, hun koopgedrag exact afstemmen op de advertentie waarvan zij vinden dat die het beste bij ze past - en die zo geen eigen identiteit meer hebben. Mijn mening over videogames staat daarbuiten. Het door jou genoemde alternatief is nogal vaag, maar ik kan zeker invullingen geven daarvan die superieur zijn aan het zombiegedrag dat ik nu omschrijf. Maar als mens zich bijvoorbeeld vol gooit met bier en vlees is ook inferieur en duidt erop dat die mensen zich totaal niet bewust zijn van waar ze mee bezig zijn, of (nog erger) het ze geen flikker interesseert.

    Ik heb eigenlijk de meest hoge achting voor 'het volk'. Het feit dat het voor zo veel procent bestaat uit consumensen die invulling geven aan hun identiteit met behulp van aanschaffen die zij vinden passen in hun zelfbeeld - dat weer is gevoed door advertenties en media - dat stemt me erg droevig. Dat vind ik negatief. Ik denk dat ieder mens in staat is om onafhankelijk van deze bullshit, als autonoom individu, iemand te zijn, ja zelfs zichzelf te zijn. In tegenstelling tot wat de media, kapitalisten, kapitaalbezitters en machthebbers je willen doen geloven, ben ik ervan overtuigd dat je veel meer bent dan alleen de producten - het image - dat je koopt.

    Ik zie niet precies het verband overigens met mijn argument dat ik het niet heb gezegd. Tevens ben ik me er niet van bewust dat ik dat 'wel erg vaak' gebruik. Maar je mag me citeren, en dan kunnen we mijn zinsnede samen in de context bekijken. Als ik echt heb gezegd dat mensen in deze maatschappij zonder geld moeten leven o.i.d. dan zal ik dat beamen en er afstand van nemen. Maar dat heb ik nergens gezegd. Waar het mij om ging is wat ik hierboven heb omschreven.

    Zoals jij het omschrijft, lijkt het inderdaad niet veel voor te stellen. Hetgeen ik hierboven echter heb omschreven maakt heel veel uit. De mensheid heeft te lijden onder die onderdrukking waar ik het over heb. We offeren onze tijd op aan onbelangrijke werkzaamheden waarvan het enige profijt het salaris is. Dat salaris geven we vervolgens uit aan bullshit. In de tussentijd wordt een aantal mensen dat al generaties rijk en machtig is nog rijker en nog machtiger, en blijft het volk dom. Stel je eens voor hoe het leven zou zijn als we niet meer onze tijd aan bullshit hoefden te besteden, maar aan nuttige kennis die niet als doel heeft de consumptie en productie op peil te houden. Als we onze hersenen niet zouden vullen met adoratie van Wesley Sneijder of Barney Stinton, maar met bewondering voor Carl Jung en Friedrich Nietzsche. Dat we niet apathisch achter onze 42" full HD back-lit indoctrinatiekasten zaten, maar voor de verandering eens een boek open zouden slaan. Dan zouden we in één generatie zo veel kennis kunnen vergaren en overbrengen, wat onze evolutie in een stroomversnelling zal plaatsen. Dat zou pas samenwerken zijn, elkaar naar een hoger niveau brengen waarin iedereen zelf kan denken.

    Die extreem rijken en machtigen zijn arrogant om het volk in deze situatie te laten verkeren, zij zijn elitair omdat ze zelf de beste opleidingen kunnen volgen en vanaf hun geboorte al vaststaat dat ze zich nooit zorgen hoeven te maken over geld of een leuke baan. Dat mijn versie van geluk - die onafhankelijk is van het door die elite gecreëerde en gepropageerde idee dat je geld moet neertellen om te kopen wie je bent, en daarvoor dus maar hard moet werken in achterlijke kutbaantjes - superieur is aan het geluk dat een kortstondig hoogtepunt bereikt als iemand genoeg geld heeft voor een nieuwe jas die zodra het seizoen weer voorbij is de oude zak in kan, dat kan iedereen inzien als hij zijn ogen durft te openen. Maar die comfort zone is zo lekker warm en zacht, dus hou je liever je oogjes toe. Stel je voor dat je eens echt zou na moeten denken.

    Ik gebruik mijn computer en internet om teksten te schrijven (kennis delen) en bronnen te onderzoeken (kennis opdoen) en in contact te blijven met dierbaren. Dat is misschien luxe, maar wel van een ander level dan elk jaar een nieuwe telefoon moeten kopen. Op deze site was ik vroeger actief, toen ik nog verslaafd was aan spelletjes kopen en spelen. Nu kom ik er nog weleens een kijkje nemen in topics waar iets interessants gaande kan zijn. Als ik dan wat plaatst, zoals nu, dan ben ik nog steeds nuttig bezig. Het is van essentieel belang dat iedereen stilstaat bij de zaken die ik noem. Ik ben in dat opzicht beter dat ik probeer mezelf te ontwikkelen, onafhankelijk van culturele waarden en normen. Ik ben dus een autonome denker, daartoe zijn niet veel mensen in staat. Althans, ze durven dat niet aan. Daarnaast probeer ik bewust te leven, op een manier die zo min mogelijk schade toebrengt aan mijn omgeving. Dat is beter dan het schade toebrengen aan de omgeving. Ik probeer na te denken over de keuzes die ik maak en hoe ik mijn leven invul, dat is beter dan gewoon de kudde volgen. De kudde parasiteert namelijk de aarde. Ik doe dat niet. Ik probeer de kudde juist bewust te maken. Dat vind ik heel goed van mezelf.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2012

Deel Deze Pagina