Het School & Opleidingen Topic [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

1. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Lol, ik heb toevallig vandaag nog met wat studiegenoten ruzie zitten maken over Taylor-polynomen. Allemaal 5ejaars en ouder en toch doorgrondt niemand die dingen. Zorg dat je Taylor niet slechts kunt invullen, maar ook echt begrijpt. Dat geeft zo veel fundamenteel inzicht in hoe functies zich gedragen en wat bepaalde eigenschappen zijn (positief definiet, even/oneven etc.). Dat is het ware fingerspitzengefühl. :p En dat inzicht zal je ál-tijd van pas komen.

Als je dat inzicht echt weet los te maken bij iemand die bijv. econometrie studeert... kassa. :p

2. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Inderdaad , zou niet weten wat ik moet zonder het Talylor inzicht 8).

Ach ik Ben zo slecht in Wiskunde dat simpele statistiek niet eens snap.

3. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Wiskunde blijf gewoon belangrijk in bijna alles. Ik heb mijn Master in Natuurkunde alleen kunnen halen omdat bijna alle Natuurkundige problemen Wiskundig heb kunnen oplossen. Ben ook altijd velen malen beter in Wiskunde geweest dan in Natuurkunde. Wiskunde is net als lezen en schrijven geweest.

4. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Wou dat ik dat had, ik doe 30 min over iets wat voor mensen die goed in wiskunde zijn 2 minuten duurt. Ach helaas..

5. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    hier ben je me alweer kwijt hoor :+

Achteraf had ik best Econometrie willen doen, maar rond dit jaar bachelor Economie af. Als ik de master Econometrie zou willen doen moet ik een schakeljaar doen. Maar goed, in mijn master (International Ec of Policy Ec) krijg ik ook nog genoeg wiskunde/econometrie :)

Laatst bewerkt: 24 jan 2012
  6. FR-thaan

FR-thaan Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Pfff DUO... wat een drama...
    Was vorig jaar gestopt met m'n studie en had een maand te lang studiefinanciering en dus ook ov reisproduct gekregen.
    Kwam dus neer op een studieschuld van 272 euro.
    Dit schooljaar met een nieuwe opleiding begonnen, weer ingeschreven voor studiefinanciering (dacht ik, daarover later meer) en ik kreeg een bericht dat mijn studieschuld zou worden verrekend met mijn eerste maanden studiefinanciering.
    Ik dacht nou oke is wel prima krijg ik einde van het jaar (ongeveer) weer geld.
    Ov reis-product ging netjes per 1 september weer in, allemaal geen problemen.
    Toen op 11 oktober kreeg ik een brief van DUO, met een acceptgiro.
    272 euro. Voor het einde van de maand te betalen.
    Dus ik DUO bellen en na een half uur met meneer A en meneer B aan de lijn te hebben gehangen vertelden zij mij dat ik m'n studiefinanciering niet juist had aangevraagd.
    Toen ervoor gezorgd dat het wel juist ging, alleen toen kreeg ik pas studiefinanciering per November ipv per September.. De studieschuld zou alsnog (per november dus) met mijn studiefinanciering worden verrekend. De maanden November, December, Januari en grootendeels Februari zouden hiervoor gebruikt worden.
    Van de week een brief gekregen van DUO, een beetje vaag maar volgens zowel mij als mijn moeder kwam het er op neer: Geen studieschuld meer.
    Nu kijk ik net op de site van DUO, staat daar dat ik nog meer dan 200 euro schuld heb en ik pas in april weer recht heb op geld..

Kan dus morgen weer gaan bellen en ben bang dat ze weer net zo niet behulpzaam zijn als de vorige keer... Gelukkig heb ik de acceptgiro's met het bewijs, en wat andere brieven + berichten op duo.

Echt een fijne gang van zaken is het niet, Als alles goed was gegaan had ik in December al een klein bedrag ontvangen, dat wordt nu februari, maar zij proberen er nu dus vrolijk april van te maken...

7. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Iemand nog ideeën?

8. Vallandu

Vallandu ***

Leuk Bevonden:
    0
    Vrijwel elke studie, tenminste bij mij op het Saxion, heeft dezelfde opbouw, elk kwartiel een integrale groepsopdracht en de rest is lessen gebaseerd op een thema. Voor de opbouw zou ik het niet laten :)

9. NuclearGoat

NuclearGoat PSN: Acrillic

Leuk Bevonden:
    863
    Ik zit nu tweedejaars CMD - C op de HAN in Arnhem. Daar is het anders, natuurlijk heb je het eerste jaar de propedeuse fase. Daar heb je het jaar opgedeeld in 4x 8 weken. Het derde blok bestaat uit project, dan moet je met een groepje van 5 acht weken werken aan een product. De rest van de blokken zijn elk 2 courses.
    Het eerste blok:
    - Redesign: Veel theorie over reclame, merkanalyses etc. Eindopdracht het maken van een eigen tijdschrift. Tijdschrift maak je met behulp van vooral Indesign en Photoshop.
    - Wiki: Veel nederlands, spellingstoets, boektoets etc. Eindopdracht het opzetten van een eigen wiki. Minimaal 3 teksten van minimaal 2000 woorden moeten hierop komen te staan.
    Het tweede blok:
    - Immersive Space: Wat theorie over kleurgebruik, hoe je het beste in 3D perspectief kan werken etc. Je kent het wel van tekenen. Eindopdracht het realiseren van drie ruimtes die met elkaar verbonden zijn en een chronologisch verhaal bevat. In elk van die drie ruimtes moeten 3 interacties mogelijk zijn. Alles moet in Adobe Flash gemaakt worden.
    - Remediate: Theorie en toets over de basis van HTML/CSS. Ook een hoop theorie over de communicatie van een website. Eindopdracht het realiseren van een eigen E-zine (simpelweg een website van een magazine) in HTML/CSS.
    Het derde blok:
    - Project: Wij moesten voor een uitgeverij van schoolboeken een interactieve leeromgeving maken. Op welke manier maakte niet uit. Je kon geloof ik uit 8 onderwerpen kiezen. Hier moet je met zijn 2en een concept voor verzinnen en die pitchen (korte presentatie van je concept) voor de opdrachtgever/docenten.
    Uiteindelijk worden er van alle onderwerpen pitchwinnaars uitgekozen. Hierbij moet je dan als "verliezer" bij solliciteren om er bij in het groepje te komen. Voor de rest wordt je helemaal vrij gelaten in hoe je het realiseert. Alleen werd door bijna iedereen iets gemaakt met Flash. Let wel op dat je ontzettend veel moet reflecteren en een tering lang portfolio hiervoor moet typen........... 8)
    Vierde blok:
    - Direct E-mail: Theorie over direct marketing en communicate via een e-mail. Ook leer je de basis van sql door het opzetten van een database voor je e-mail. Het eindproduct is het maken van een direct e-mail die werkend is. Met HTML in tabellen gezet. Direct e-mail is simpelweg gewoon een spam mail :+.
    - Portal: Je krijgt een hoop M&O en voor de rest theorie in joomla (een soort van wordpress). Je moet een fictief bedrijf analyseren en daarvoor verschillende verslagen schrijven en uiteindelijk een portal opzetten.

Na de propedeuse kun je een semester kiezen. Ik heb er nu één gedaan en dat is CAVI (Create a Audio Visual for Internet). Hierbij heb je eerst 8 weken 2 courses zoals je gewend bent van de propedeuse fase. Audiovisual Design, realisatie met After Effects, Soundbooth, Premiere, Final Cut Pro, Motion etc. En Audiovisual Communication, veel praktijk over de communicatie van films, motion graphics, documentaires, tv programma's etc.
    In die 8 weken heb je verschillende opdrachten. Zo moet je voor AVD een titel sequentie voor een boek die fictief verfilmd wordt maken. En een sprookje/mythe in After Effects een verhaal van maken met voice-over etc.
    Voor AVC moet je een concept bedenken voor je item in de projectfase (de 8 weken daarna) en een tentamen maken.

Hierna komen pas de 8 weken project. Hier heb je hetzelfde als in de propedeuse, alleen bij CAVI waren we met 4 groepjes van 4. Dus één grote groep van 16. Hiermee moesten we in 8 weken een live-uitzending realiseren. In deze live-uitzending moest er van elk groepje een item komen waarvan je het concept hebt ontwikkeld met AVC het blok hiervoor.

Je bent dus niet in project en daartussen door lessen. Je krijgt eerst 8 weken les die je voorbereiden op het project. Ik vind deze methode erg fijn, alleen is 8 weken project wel even stressen. Vooral op het einde 8). Volgend semester ga ik Create a Game doen :). Met als courses Gameplay en Gameart.

En je hebt ontzettend veel vrij :+. Ik heb op dit moment nogsteeds kerstvakantie, maandag begint mijn college pas weer :).

Laatst bewerkt: 25 jan 2012
  10. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Als in die brief staat dat je van je schuld af bent, zou ik dat serieuzer nemen dan een slecht werkende site. Op Studielink staat bij mij bijv. nog steeds dat ik in mijn derde jaar niet juist ben ingeschreven terwijl ik dat probleem al had opgelost vóór het jaar begon. Inmiddels zit ik in m'n 4e jaar.

11. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Weet iemand bij welk onderdeel van DUO je vragen kunt stellen vanwege benadeling door de school? Of is er een andere algemene studie-beoordelende instelling? Ik vraag me namelijk af of bepaalde dingen die nu gedaan worden naar aanleiding van een nieuw curriculum (dat op een enkel vak na hetzelfde is gebleven, maar dan met een nieuwe naam) eigenlijk wel mogen.

12. Daz

Daz

Leuk Bevonden:
    2.258
    Klinkt als een leuke opleiding. Ik denk dat CMD op de HHS wel vergelijkbaar is?

13. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Dat moet je niet via DUO spelen. Die hebben daar niets mee te maken.

De beslissing voor een nieuw curriculum ligt allereerst bij je Faculteitsbestuur (die het formeel doorstuurt naar College van Bestuur). Als jij wanbeleid vermoedt, moet je dit doorspelen aan je Faculteitsraad. Zij controleert het bestuur en kan rare beslissingen aan de kaak stellen. Het staat je altijd vrij de raad een brief te sturen, maar waarschijnlijk ken je vast wel een student of docent die erin zit.
    Landelijk gezien moeten opleidingen geaccrediteerd worden door de NVAO en zodoende een zogehete CROHO-positie verwerven. Als het een kleine wijziging betreft in het curriculum wordt die 'nieuwe opleiding' dan geen 'track' binnen de bestaande opleiding? Zo kun je op de TU/e ook onder het diploma Technische Informatica uit twee 'opleidingen' kiezen. Daar is in principe niets mis mee.

Dus, bij zorgen moet je even je faculteitsraad ernaar vragen. Maar als er echt wat aan de hand zou zijn, zal de NVAO ingrijpen wanneer de opleiding geaccrediteerd moet worden.

14. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.734
    Dat heb ik inderdaad gedaan. Maar ik vroeg me alleen af waar je zou moeten wezen als dat nergens op uit zou komen.

Het gaat namelijk om behaalde resultaten die onder het motto 'een nieuw curriculum' zo de prullenbak ingegooid worden, terwijl die vakken zelfs gewoon in exact dezelfde staat gegeven worden. Hierdoor zijn er cijfers voor delen van vakken (die normaal jaren geldig zijn) en zelfs een project weggegooid en is mij gezegd dat ik die lekker opnieuw mag gaan doen. Ik begrijp dat ze bepaalde situaties willen voorkomen (zoals in het nieuws al vaker naar voren is gekomen), maar de student op zo'n manier benadelen lijkt me toch ook niet echt de bedoeling. Ik vroeg mij gewoon af of ze dit wel mogen doen.

Ik voel me nu namelijk een beetje een hoerenloper, ik betaal geld om uiteindelijk gewoon genaaid te worden.

15. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Als ik dit zo lees lijkt het me echt een hele toffe opleiding met bijna alles dat me wel interesseert.

Mijn beeld van de studie is dat je een project krijgt aan het begin van je blok, daar 8 weken aan werkt en de taken onderling worden verdeeld. Ieder krijgt zo zijn eigen taak en daarna zie je het maar. Ik weet niet maar ik heb een soort van idee dat het zelfde is als een CKV opdracht hier op school, je krijgt een onderwerp, je gaat filmen, je monteert het en je bent klaar. Maar wat jij zojuist hebt beschreven lijkt me geweldig. Enig idee of de CMD studie altijd zo is of per school anders ( Snap best dat niet 100% het zelfde is, maar de inhoud zou ongeveer wel zo zijn ). Want ik zou liever naar de Avans gaan in Den Bosch, dichterbij en meer mensen die gaan daar naar toe die ik ken, maar aan de andere kant zou ik ook wel naar een andere school willen gaan om helemaal 'opnieuw' te beginnen.

Thanks voor zo'n uitgebreid verhaal!

16. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Aha, dat is niet zoals ik het uit je woorden begreep. Ik dacht je problemen had met de samenstelling van een nieuw te vormen opleiding, maar jij bent het er niet mee eens dat reeds behaalde resultaten verdwijnen bij een curriculumwijziging voor jongerejaars.
    In dat geval moet je je beklag doen bij de Examencommissie. Toon bij hen aan dat de eindtermen van jouw reeds behaalde vak zijn opgenomen in de nieuwe vakken en dat je dus enkel getoetst hoeft te worden voor de nieuwe eindtermen, tenzij die niet tot het curriculum behoren van jouw jaar.
    Daarnaast is het gebruikelijk dat in het Onderwijs en Examenreglement een regel is opgenomen die stelt dat een vak nog ten minste 2 jaar (of iets in die orde) getentamineerd moet worden als het verdwijnt. Studenten hebben dan ruim de kans hun vakken af te ronden en als ze dat niet lukt, moeten zij zich maar ombuigen naar het nieuwe curriculum. Indien de faculteit hier besluit vanaf te wijken (wat ze vaak doet vanwege werklast van docenten), dan dient ze jou tegemoet te komen met allerhande regelingen. Dan sta jij gewoon in je recht.

Mag ik een wilde gok doen? TU Delft stapt over naar modules met 5ECTS vakken en de gebruikelijke 3ECTS vakken worden daarvoor geknipt en geplakt?
    Ik ken niet alle veranderingen van de TUD uit mijn hoofd, maar wist dat het soortgelijk was aan veranderingen in Eindhoven. Hier worden echter genoeg overgangsregelingen getroffen om anominale studenten tegemoet te komen.

17. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.734
    Nee, het is enkel een verandering door de faculteit om de studie een iets andere indeling te geven met het motto de opleiding te populariseren. Veel vakken zijn nog hetzelfde, maar er is een aantal vakken enigszins verschoven, er is een nieuw vak bijgekomen en ze hebben wat gejongleerd met de ECTS. Het probleem is echter dat ze dit in mijn ogen heel inconsequent hebben gedaan. Zo hebben ze van veel deelvakken hele vakken gemaakt, waardoor voor delen de overgangsregel niet geldt. Echter hebben ze juist van sommige hele vakken weer deelvakken gemaakt.

Het meest inconsequente zijn echter de projecten. Ik heb al mijn projecten netjes afgerond en die worden ook gewoon meegenomen bij de overgang. Enkel dit ene project is opeens met een vakje (dat ik nog miste) samengenomen tot 1 vak. Hierdoor is opeens mijn project niet meer geldig en mag ik het in kwartaal 4 weer over doen. Op zich niet zo erg qua moeilijkheid, maar ik kan deze tijd veel beter besteden. Door die inconsequentie (aangezien alle projecten gewoon meegenomen worden) heb ik dit dus over het hoofd gezien. Ik weet echter al dat de examencommissie gaat zeggen dat dit mijn eigen schuld is.

18. NuclearGoat

NuclearGoat PSN: Acrillic

Leuk Bevonden:
    863
    Geen probleem! Ik had gelukkig een broer die al op deze opleiding zat die mij er genoeg over kon vertellen. Ik denk dat een CMD studie op een andere opleiding nagenoeg hetzelfde zal zijn kwa opbouw. Het beste is om gewoon even bij verschillende open dagen langs te gaan en misschien zelfs een dagje mee te lopen ;).

19. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1

Staat er op die Avans site alleen staat er niet bij wat het inhoudt, enig idee?

20. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    de 4 jaar van de opleiding. Eerste jaar die vakken + keuzevakken, 2e jaar zelfde, derde jaar een semester minor en een semester stage, 4e jaar een minor en afstuderen.

Zo lees ik het iig

Deel Deze Pagina