En deze pass was echt meesterlijk, supertalent Eriksen kan er wat van leren.
Columpje van Willem in het AD: ''Ajax ga ik zo langzamerhand een beetje sneu vinden''.
Feyenoord hoefde niet eens op zijn best te spelen om Ajax te kunnen verslaan. Met dat gevoel bleef ik meteen na de wedstrijd in de Kuip toch even zitten. Hoe kan zoiets toch? Het blijven op zichzelf staande wedstrijden, die tussen Ajax en Feyenoord.
De lol van gisteren, aan de kant van Feyenoord, zat hem vooral in de overwinning zelf. Die was dik verdiend, daar niet van. Maar de winst is in feite maar door een paar spelers veilig gesteld. Ik vond Mulder erg goed keepen, die hield zijn ploeg voor rust overeind. Het was in de fase dat Feyenoord totaal onnodig de kat uit de boom keek en Ajax in zijn spel liet komen. Dom vond ik dat, maar gelukkig voor Feyenoord lette Mulder erg goed op.
Ook Ron Vlaar speelde een sterke wedstrijd. Niet verdedigend foutloos, maar wel sterk in de opbouw. Al zijn diepe ballen kwamen aan, dat vond ik klasse van hem.
Over Guidetti kunnen we alleen maar lovend zijn. Die jongen is een fenomeen, goud waard voor alles wat Feyenoord heet, maar in zijn onmisbaarheid zit gelijk ook een groot nadeel. Feyenoord moet zich nu al gaan voorbereiden op hoe het straks is om zonder hem te spelen.
Want ze zullen bij Manchester City toch wel in de gaten hebben wat voor een goudvink ze uitgeleend hebben? Het is soms ongelooflijk wat hij laat zien. Zijn derde goal was wat dat betreft illustratief. Hij neemt de bal eigenlijk slecht aan, maar weet in één en dezelfde actie die bal toch weer onder controle te krijgen en raak te schieten.
Guidetti was volgens mij niet de beste Feyenoorder, dat was Jordy Clasie. Ik vind hem nu al een zeer aardige voetballer, maar in hem schuilt een heel grote speler. Hij kan nog veel meer. In zijn spelinzicht is hij fenomenaal. Hoe hij diagonaal tussen allerlei spelers door een bal over 25 meter met precies de goede snelheid op Mokotjo passt, dat verraadt zijn talent.
Het nieuwe Feyenoord kun je op een jongen als Clasie bouwen, straks. Voor de rest vond ik de Feyenoorders er vaak onbeholpen uitzien in hun acties. Als team hebben ze echt wel betere wedstrijden gespeeld en ik kan er niets aan doen, mijn plezier wordt gedempt door de herinnering aan VVV uit. Die wedstrijden moeten ze ook eens leren winnen. Denk er eens drie punten bij op de ranglijst, dan ga je toch balen als Feyenoorder?
Ajax ga ik zo langzamerhand een beetje sneu vinden. Die ploeg kan binnen een paar weken overal uit liggen. Uit de titelrace omdat ze op de momenten dat het nodig is de punten niet pakken, uit de nationale beker liggen ze al, dat risico lopen ze in de Europa League tegen Manchester United. Ze missen een heleboel spelers, van wie Boerrigter een erg belangrijke voor ze is.
Dat mag je meewegen in de beoordeling van Ajax. Maar er staat daar niemand op. Vertonghen misschien, maar die gaat bij die strafschop toch behoorlijk de mist in. Hij tackelt Guidetti van achter in zijn strafschopgebied, dat is gewoon een domme actie, of die strafschop nou terecht is of niet, zo veel risico moet je daar niet nemen. Theo Janssen valt me erg tegen bij Ajax.
Die jongen is gehaald om dominant te zijn, hij is er technisch en tactisch vaardig genoeg voor. Maar Theo laat het helaas voor Ajax niet zien. Hij maakt op mij ook geen gelukkige indruk in een wedstrijd. Maar goed, dat geldt voor meer Ajacieden.
Ook Eriksen zakt daar nu weg, hoewel hij in aanleg een grote speler kan worden. Hij maakte een aardige goal, maar kon die alleen maar maken omdat er even een heel stel verdedigers van Feyenoord niet stond op te letten. Het was dus niet zijn eigen verdienste. Per saldo was het een matige Klassieker.
Ik hoop dat Ajax er revanchegevoelens uit put waarmee ze de komende weken wedstrijden gaan winnen. Voor Feyenoord hoop ik van harte dat ze niet te lang blij blijven met deze 4-2. De uitslag is leuk om naar te kijken, hoe die tot stand kwam is weer een heel ander verhaal.
Ik gun Feyenoord alle blijdschap van harte, maar een dag later moet je alles weer vergeten en doorgaan met beter worden. Misschien kun je je dan wel met de titelrace bemoeien. Alles is nog mogelijk. (Willem van Hanegem)