Evander Sno is de enige winnaar
Uitgegeven: 1 februari 2012 13:37
Laatst gewijzigd: 1 februari 2012 13:45
Dat topvoetbal tegenwoordig vooral draait om geld en korte termijn-beleid; het heeft weinig zin je daar druk om te maken. Je verandert er toch niks aan, zo bleek de net afgelopen transferperiode weer.
Eigenlijk is het een schande dat spelers voor wie supporters een seizoenkaart hebben aangeschaft, halverwege het seizoen doodleuk door de club worden verkocht omdat er een bod gedaan wordt dat zogenaamd niet geweigerd kan worden.
Maar inderdaad: het heeft weinig zin je daar druk om te maken, want je verandert er toch niks aan.
En voor wie vindt dat het wel meevalt met het paniekvoetbal dat er door spelers, technisch directeuren en zaakwaarnemers gespeeld is in de afgelopen weken, hieronder een paar voorbeelden.
Vitesse
Na de bekerwedstrijd Vitesse – SC Heerenveen (1-2) werd trainer John van den Brom gevraagd naar de laatste aanwinst van Vitesse. Irfan Hadzic? Het zei hem niks, gaf hij voor de camera van Eredivisie Live eerlijk te kennen. En de Bosnische spits komt toch echt naar het Gelredome.
Maar nogmaals, het heeft weinig zin je hier druk om te maken, want je verandert er toch niks aan (en zeker niet bij Vitesse).
Wim Jonk, Danny Blind en Frank de Boer probeerden hem ervan te weerhouden, maar Ouasim Bouy verlaat Ajax voor Juventus, nog voordat hij in Amsterdam het eerste elftal haalde. De achttienjarige jeugdinternational geldt als een groot talent, maar was Eljero Elia dat niet ook? De Oranje-international komt in Turijn al niet aan spelen toe.
Meer voorbeelden? FC Twente dat een nieuwe trainer heeft en dus het aan- en verkoopbeleid onmiddellijk op de schop gooit; Ajax dat er op de laatste transferdag achter komt dat Luciano Narsingh misschien wel eens een versterking zou kunnen zijn; NAC Breda dat op het nippertje liefst vier spelers vastlegt.
En dan houden we het nog bij Nederland. Bij met name de veel rijkere Engelse en Italiaanse clubs was de gekte nog groter. Opnieuw: het heeft weinig zin je daar druk om te maken. Je verandert er toch niks aan.
Afkeer
Toch zat ik er afgelopen nacht even doorheen. Het was niet alleen flink aanpoten al het transfernieuws op NUsport.nl up-to-date te houden, ik kreeg bijna een afkeer van deze mooie sport door het paniekvoetbal dat al die clubs op de slotdag van de transfermarkt speelden.
En al die clubs hebben in feite hetzelfde doel: als ‘winnaar’ uit de transferperiode komen. Zich niet beseffende dat de teams die tot ‘winnaars’ van de transferperiode worden uitgeroepen, niet automatisch ook de winnaars van titels en bekers zullen zijn.
Terwijl mijn gedachten steeds deprimerender werden, was daar plots eindelijk iemand die niet wenste mee te doen aan de op hol geslagen bende. Toen FC Utrecht dacht Evander Sno wel even te kunnen oppikken in Waalwijk, liet de middenvelder zien dat loyaliteit in het voetbal toch nog bestaat. De clubs waren er snel uit, FC Utrecht maakte zich al op voor de presentatie.
Geweten
Maar de RKC-er liet zijn geweten spreken. Want was zijn huidige werkgever niet zo ongeveer de enige club die afgelopen zomer, nadat hij had afgerekend met hartproblemen, nog in hem geloofde? Wat een verademing, een voetballer die niet direct kiest voor de iets grotere zak met geld, maar zijn gevoel voorrang geeft. Zo kende de afgelopen transferperiode wat mij betreft maar één echte winnaar: Evander Sno.
Helemaal opgetogen was ik toen ik de reactie van FC Utrecht las. ‘’Dit maken we niet vaak mee en daarmee is Sno wat ons betreft uniek. Uit respect voor zijn morele overwegingen hebben we niet verder aangedrongen’’, liet technisch directeur Foeke Booy op de clubsite optekenen. Heel even kwam de gedachte bij me op dat de speler bij de club de ogen had geopend. Zou hij hen onbewust zelfs hebben aangezet tot een ander beleid?
Net voor de deadline kwam het antwoord: de geplaagde formatie uit de Domstad legde de clubloze Cedric van der Gun vast als alternatief. Inderdaad, precies zo’n type speler al Sno…
Ik weet het; je kan je er wel druk om maken, maar verandert er toch niks aan. Maar godzijdank ook niet aan het feit dat er altijd uitzonderingen als Sno zullen blijven bestaan.
Klik om te vergroten...